Iranian Agriculture News Agency

نشست مشترک فعالان تعاونی‌های تامین نیاز تولیدکنندگان بخش کشاورزی با معاونان وزرای جهاد کشاورزی و کار

تعاونی‌های کشاورزی آماده حضور در بورس کالا باشند

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی : تعاونی‌ها باید آمادگی حضور در بورس کالایی را پیدا کنند تا با شفاف‌سازی و تعیین کف قیمت، کشاورزان به منفعت منطقی دست یابند.

تعاونی‌های کشاورزی آماده حضور در بورس کالا باشند


رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: تعاونی‌ها باید آمادگی حضور در بورس کالایی را پیدا کنند تا با شفاف‌سازی و تعیین کف قیمت، کشاورزان به منفعت منطقی دست یابند.

به گزارش ایانا از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نشست مشترک فعالان تعاونی‌های تامین نیاز تولیدکنندگان بخش کشاورزی با معاونان وزرای «جهاد کشاورزی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» برگزار شد.

در این نشست راهکارهای رفع موانع تولید و تسهیل‌گری در تامین نیاز‌های مشترک فعالان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی با حضور مدیران اتحادیه‌ها، تشکل‌های تامین نیاز تولیدکنندگان و مدیرعامل سازمان توسعه تعاونی‌های روستایی کشور مورد بررسی قرار گرفت و فعالان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی در حوزه‌های تخصصی دام و طیور، امور زراعی و باغی، شیلات و آبزیان نسبت به اعلام مسائل و مشکلات اقدام کردند.در ابتدای این نشست محمدی، مدیر کل دفتر تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت تعاونی‌های تامین نیاز تولیدکنندگان به‌عنوان یک مدل موفق راهبردی حامی بنگاه‌های کوچک اقتصادی و اشتغال‌زا ارائه داد.

در ادامه نمایندگان اتحادیه و تعاونی‌های کشاورزی کشور به بیان مهم‌ترین مسائل و مشکلات مطروحه در زمینه‌های تامین نهاده‌های کشاورزی، نوسانات قیمت فروش کالا، عدم هماهنگی و همیاری بین بخشی در تعیین قیمت منطقه‌ای برای محصولات کشاورزی، واسطه‌گری و سلف‌خری محصولات توسط دلالان و محدودیت جایگاه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی پرداختند.
همچنین طهماسبی معاون امور باغبانی و تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به مشکلات خرده‌مالکی و نظام توزیع آب و آبیاری بر نقش انسجام‌بخشی تعاونی‌ها در ساماندهی تولیدکنندگان خرد در بخش تولید و فرآوری و فروش و بازاریابی محصولات باغی تاکید کرد. رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اقدامات و پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تولیدات دام و طیور گفت: بالغ بر ۸۰۰ هزارتن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود و طی دو سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزارتن مرغ و تخم مرغ صادرشده است که حضور تعاونی‌ها در این تولیدات در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرارگرفته است. وی با عنوان اینکه در تعاونی‌های تولیدی بیشتر نگاه به مزرعه بوده و حضور این تعاونی‌ها در بازار افزایش داشته است، بر نقش تاثیرگذار تعاونی‌ها در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه بازار محصولات دام وطیور تاکید کرد. همچنین صفایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به سبغه تاریخی تعاونی‌ها در دهه‌های ۴۰ و ۶۰ بر اساس نیازهای دولت بر تغییر رویه حل مشکلات از طریق نهادهای مردم‌نهاد وتقویت تعاونی‌ها به‌جای دولت تاکید کرد. به گفته وی، تعاونی‌ها باید آمادگی حضور در بورس کالایی را پیدا کنند تا با شفاف‌سازی و تعیین کف قیمت، کشاورزان به منفعت منطقی دست یابند.

وی بر لزوم ایجاد هماهنگی و همیاری در تامین نهاده‌های عرضه محصولات کشاورزی تاکید و این امر را مهم‌ترین نقشه راه ساماندهی بازار محصولات کشاورزی مطرح کرد.در بخش دیگری از این نشست کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ایفای نقش موثر این‌گونه تعاونی‌ها در ایجاد هماهنگی و کاهش هزینه‌های خرید و فروش محصولات کشاورزی تاکید کرد. معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مزایای تعاونی‌های تامین نیاز تولیدکنندگان از قبیل صرفه‌جویی به مقیاس در خرید نهاده‌ها، هماهنگی در سیاست‌گذاری و ساماندهی بازار محصولات بین تولیدکنندگان، کاهش هزینه‌های بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی و ایجاد امکان کمک توسط دستگاه‌های اجرایی مذکور، به مجموعه تولیدکنندگان به تبیین مزایای عملی این نوع از تعاونی‌ها برای تولیدکنندگان خرد و کوچک در بخش کشاورزی مبادرت کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید