Iranian Agriculture News Agency

ارتقای سلامتی با مصرف گوشت بوقلمون

کامبیز جعفری

ارتقای سلامتی با مصرف گوشت بوقلمون


کامبیز جعفری - دبیر ترویج شرکت تعاونی صنعت بوقلمون ایران

بوقلمون جدیدترین بازیگر یک صنعت چند میلیارد تومانی رو به رشد است. با داشتن بالاترین میزان پروتئین نسبت به سایر منابع گوشتی و چربی پایین در راس جدول‌های تغذیه سالم قرار گرفته است. صنعت بوقلمون به آنچنان تجارت مبتکرانه و پیچیده‌ای تبدیل شده که فعالان زیادی در سراسر کشور مشغول به پرورش آن در راستای تولید ملی هستند. این گوشت واقعاً عملکرد خوبی در ارتقای سلامتی یک جامعه دارد. امروزه تقریباً در تمامی شهرهای بزرگ به یاری پیشکسوتان و فعالان این صنعت در تمام سوپرهای پروتئین عرضه گوشت و مرغ می‌توان گوشت بوقلمون را یافت. بوقلمون در کشورهای توسعه یافته به شکل‌های مختلف برای نیاز مشتریان به صورت بریده و قطعه شده خشک می‌شود؛ یا به‌صورت دودی و شکراندود فرآوری می‌شود و تبدیل به برگر بوقلمون بیکن بوقلمون؛ پنینی، سوسیس و کالباس بوقلمون یا درسته (بوقلمون شکم‌پر) طبخ می‌شوند.

رفته‌رفته در کشور ما نیز، بوقلمون در سبد غذایی خانوارها، رستوران‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی در غذاهای سنتی مثل کوفته، انواع خورش، باقالی پلو با ماهیچه و‌... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما متأسفانه مصرف سرانه 300 گرم در سال برای کشوری با جمعیت حدود 80 میلیون، مصرف قابل توجهی نیست. این در حالی است که سرانه مصرف اروپا 11 کیلوگرم و آمریکا هشت کیلوگرم در سال است.

ما برای نیل به این هدف باید اطلاع‌رسانی را افزایش داده و امیدواریم با افزایش سطح آگاهی مردم و مصرف بیشتر گوشت بوقلمون، سلامتی را برای مردم کشورمان به ارمغان آوریم.

یکی از عوامل بروز بیماری‌ها در جهان الگوی غذایی ناسالم است که با یک مقایسه موردی به بیان این امر می‌پردازیم. به گفته یکی از عوامل وزارت بهداشت مصرف سالانه نوشابه در ایران 33 لیتر برآورد می‌شود؛ در حالی که مصرف گوشت بوقلمون بسیار پایین است.

طبق آمار وزارت بهداشت نخستین علت مرگ و میر در ایرانی‌ها سکته قلبی عنوان شده که مهم‌ترین علت آن آلودگی هوا و کلسترول بد خون است. گوشت بوقلمون کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد، آرامش و سرحالی ایجاد می‌کند، از سکته قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، ترشح هورمون تستوسترون را در آقایان در حد مطلوب نگه می‌دارد و برای ورزشکاران و خردسالان بسیار مفید است. همچنین از پوکی استخوان و آلزایمر جلوگیری می‌کند و کاهش عوارض ام.اس و بهبود کم خوابی را در پی دارد. گوشت بوقلمون منبع خوبی از پروتئین و سلنیم، روی، پتاسیم، آهن و ویتامین‌های B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسید آمینه تریپتوفان است.

حجم این گوشت به‌علت عدم وجود چربی میان بافتی در هنگام پخت بالعکس گوشت مرغ، گوساله، گوسفند و... کم نمی‌شود و در نهایت مرغ بعد از پختن 55 درصد، گوشت قرمز 60 درصد و بوقلمون 85 درصد گوشت پخته به‌دست می‌آید.

این پرنده سینه پهن تجاری، به‌علت مقاومت بالای بدنی و بومی نشدن بیماری‌ها در کشور ما کمترین نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک را در طول دوره پرورش دارد. همچنین در پرورش بوقلمون گوشتی از هورمون استفاده نمی‌شود، چرا که آناتومی و ساختار بدنی این پرنده به صورتی است که استفاده هورمون که افزایش غیر استاندارد وزن را در پی دارد باعث فلج شدن آن خواهد شد.

با توجه به شرایط موجود، گمان می‌رود در آینده‌ای نزدیک، با در نظر گرفتن خواص فوق‌العاده گوشت بوقلمون معروف به گوشت سلامتی در جهان، به مهم‌ترین منبع گوشتی تبدیل شده و مردم کشورمان کافی است که در جریان خواص این گوشت قرار گیرند تا هر چه بیشتر به سلامتی و روند زندگی بهتر نزدیک شوند./

V-950724-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید