Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور در گفت‌وگو با ایانا:

پیشنهاد اختصاص تسهیلات حمایتی پنبه به وزیر جهاد کشاورزی/ سه رقم جدید پنبه در دست معرفی

اگر پنبه همچون کلزا، مورد حمایت دولت قرار می‌گرفت، به‌طور قطع سطح زیر کشت آن از افزایش برخوردار می‌شد و به روزهای طلایی می‌رسیدیم.

پیشنهاد اختصاص تسهیلات حمایتی پنبه به وزیر جهاد کشاورزی/ سه رقم جدید پنبه در دست معرفی


اگر پنبه همچون کلزا، مورد حمایت دولت قرار می‌گرفت، به‌طور قطع سطح زیر کشت آن از افزایش برخوردار می‌شد و به روزهای طلایی می‌رسیدیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: گسترش کشت پنبه نیازمند حمایت‌های دولتی است، زیرا کشاورزان می‌دانند که کشت پنبه در تناوب با گندم، باعث افزایش عملکرد 500 تا 600 کیلوگرمی می‌شود.

قربانعلی روشنی افزود: اگر موجی همچون توسعه کشت کلزا در محصول گندم که یکی از محصولات اقتصاد مقاومتی است، ایجاد شود، به‌طور قطع شاهد بازگشت رونق در این محصول خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته پیشنهاد شد که برای نجات پنبه، به هر هکتار سرمایه در گردش معادل سه میلیون تومان تسهیلات اعطا شود و علاوه بر آن، بذر، سم و سایر نهاده‌ها به‌طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار گیرد، اما متأسفانه اقدام عملیاتی انجام نشد.

روشنی ادامه داد: بزرگ‌ترین مشکل پنبه آن است که باید ذهن کشاورز تغییر کند و کشت پنبه به فعالیتی سودآور و اقتصادی تبدیل شود تا رغبت برای تولید افزایش یابد.


فردا جلسه محصولات اقتصاد مقاومتی با وزیر جهاد کشاورزی

دبیر کانون پنبه و گیاهان لیفی تصریح کرد: برای گسترش کشت پنبه هیچ مشکل خاصی غیر از حمایت‌های دولتی نیاز نداریم.

وی یادآور شد: در حال حاضر 14 رقم تجاری در عرصه وجود دارد که هفت رقم آن مورد توجه کشاورزان است.

روشنی از معرفی سه رقم جدید پنبه خبر داد و تأکید کرد: کمیته رقم فردا به بازدید و بررسی ارقام جدید می‌پردازند تا در صورت برتری در مقایسه با ارقام قبلی، آنها را به کشاورزان معرفی کنیم.

وی از قیمت مناسب پنبه در بازار خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلوگرم الیاف پنبه با قیمت هشت‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نیازی به ورود دستگاه‌ها برای خرید تضمینی نیست.

روشنی در پایان از برگزاری جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی برای تعیین وضعیت محصولات اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: پنبه در کنار هشت محصول معرفی‌شده، قابلیت توسعه و افزایش تولید را دارد، به شرطی که مورد حمایت دولت قرار گیرد.

گفتنی است، برداشت پنبه در مناطق گرمسیر از اواخر شهریورماه و در مناطق معتدل از اواخر مهرماه آغاز و تا اوایل دی‌ماه ادامه دارد.

لازم به ذکر است، در سال جاری سطح کشت پنبه حدود 70 هزار هکتار است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به 160 هزار تن برسد./

M-950724-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید