Iranian Agriculture News Agency

تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرین امید امضاء شد

آغاز تبیین مشاغل سبز در روستاها و پیشه های کشاورزی و دامداری/ حمایت مالی از کسب و کار روستایی و ایجاد اشتغال برای اقوام محلی

تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید در حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به امضای معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی این سازمان و مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید رسید.

آغاز تبیین مشاغل سبز در روستاها و پیشه های کشاورزی و دامداری/ حمایت مالی از کسب و کار روستایی و ایجاد اشتغال برای اقوام محلی

تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید در حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به امضای فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی این سازمان و اصغر نورالله زاده مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید رسید .

به گزارش ایانا، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تعریف مجموعه مشاغل سبز اظهار کرد: در شرایط فعلی بهترین فرصت را داریم تا مردم را در زمینه احیای تالاب‌ها و بهره وری اصولی و متناسب از اکوسیستم تالابی پای کار بیاوریم .

معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: انعقاد این تفاهم نامه گامی مهم در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی است که امروزه بنگاه‌ها ، صندوق‌ها و بانک‌ها این رویکرد را اتخاذ می‌کنند .

وی با بیان اینکه مسئله آب از جمله عواملی است که ممکن است محدود کننده توسعه و آینده ایران باشد، گفت: باید به طور جدی در این زمینه سرمایه گذاری کنیم. بنابراین اصلاح الگوی مصرف و توسعه نگاه زیست بومی به آب و همچنین جلب مشارکت مردم بومی برای آینده ایران امری حیاتی است. تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید به یکی از کلیدی ترین موضوعات کشور ما می‌پردازد و با مترقی‌ترین نگاه‌های جهانی تطابق دارد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این تفاهم نامه همراه با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، افزود: این تفاهم نامه همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال بومی، اهداف 17 گانه توسعه پایدار و بحث مدیریت زیست بومی و اهمیت دادن به زیست بوم‌های حساس و همچنین توافق نامه پاریس و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آمادگی کشور برای مقابله با بحث تغییر اقلیم و اهداف کنوانسیون تنوع زیستی است .

ابتکار با اشاره به اینکه تفاهم نامه مذکور با جهت گیری روز دنیا در مدیریت زیست بوم‌ها هماهنگی دارد، گفت: در زمینه ایجاد مشاغل سبز برای جوامع بومی حاشیه تالاب‌ها در سطح پایلوت کارهای خوبی انجام شده و مطالعات موثری صورت گرفته است. بنابراین وقت آن است که این طرح‌ها را در سطح فراگیر و در بحث حفاظت از تالاب‌ها اجرایی کنیم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احیای تالاب‌ها نشانه سلامت چرخه آب هر منطقه است تصریح کرد: به دنبال احیای یک تالاب، آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها، وضعیت خاک و کشاورزی منطقه بهبود پیدا می‌کند. بنابراین در این زمینه هدف بسیار مهم و فراگیری را مد نظر داریم .

ابتکار در ادامه با تاکید بر اینکه دولت یازدهم و رئیس جمهور روحانی نسبت به محیط زیست و تالاب‌ها توجه ویژه‌ای دارند گفت: دولت یازدهم علاوه بر اینکه خود را دولت محیط زیستی می‌داند رئیس جمهوری بارها به اهمیت و جایگاه تالاب‌ها را در حفظ محیط زیست اشاره کرده است. مخصوصا در سفر به خوزستان به صراحت ضرورت احیای تالاب‌ها را مورد تاکید قرار دادند که این موضوع نگاه دقیق، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی رئیس جمهوری را نشان می‌دهد و فرصتی را فراهم می‌کند که سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه احیای تالاب‌ها و بهره برداری اصولی از این اکوسیستم‌ها پیشروی کند .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همکاری‌های بین بخشی در این زمینه شکل گرفته است، اظهار کرد: باید بخش‌های آب و کشاورزی نیز نسبت به محیط زیست و اولویت تالاب‌ها توجه و تلاش بیشتری نشان دهند. بنابراین در شرایط فعلی بهترین فرصت را داریم تا مردم را پای کار بیاوریم تا برای اصلاح الگوی کشت و آبیاری و ایجاد کسب و کارهای سازگار با محیط زیست حرکتی انجام دهیم .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با همکاری وزارت کار مجموعه مشاغل سبز را تعریف کرده‌ایم گفت: بسیاری از این مشاغل با زندگی مردم در روستاها و مشاغل کشاورزی و دامداری و حفاظت و بهره برداری پایدار از طبیعت ارتباط دارد .

علاوه بر این رویکردهای خوبی در این زمینه در برنامه ششم لحاظ شده است که امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه نیز بتوانیم برای 12 تالاب و روستاییان و عشایر ساکن اطراف این مناطق و دامداران برنامه ریزی خوبی را انجام دهیم و قبل از شروع سال 96 گزارش خوبی را از این مرحله ارائه دهیم تا بتوانیم وارد مرحله بعدی شده و کارمان را در زمینه مشاغل سبز گسترش دهیم .

ابتکار همچنین با اشاره به احیای تالاب ورزقان به عنوان تنها تالاب آب شیرین خراسان رضوی اظهار کرد: از اسفند سال 94 تا اردیبهشت 95 این تالاب با همکاری مردم و سازمان حفاظت محیط زیست احیا شد که علاوه بر بازگشت پرندگان به این تالاب بحث گردشگری نیز رونق گرفت و معیشت مردم منطقه نیز برقرار شد .

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با تاکید بر اینکه سرمایه‌های اجتماعی و جوانان تحصیل کرده بسیاری در استان‌ها و مناطق مختلف کشور وجود دارد، گفت: این سرمایه اجتماعی آمادگی لازم را دارد تا با تأمین مالی وارد مشاغل سبز از جمله تصفیه خانه فاضلاب روستایی، بازیافت و ... شود .

اصغر نوراله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز در این مراسم گفت: طی انعقاد این تفاهم نامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید فرصت اشتغال برای اقوام محلی ایجاد می‌شود .

وی افزود: از جمله اهداف مهم صندوق کارآفرینی امید، حمایت مالی از کسب و کار روستایی است. بنابراین وظیفه خود دانستیم تا در کنار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و در بحث تامین مالی برای ایجاد مشاغل در روستاها و بین جوامع محلی کمک رسان باشیم و در حفاظت از محیط زیست و احیای تالاب‌ها نقش خود را ایفا کنیم .

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در پایان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر مطالعه مشاغل جایگزین و مشاغل سبز در بین جوامع محلی دست به کار ابتکاری زده است و مشاغل متناسب با اقلیم مناطق را پیشنهاد داده است. امیدواریم این کار به سایر عرصه‌های محیط زیستی نیز گسترش یابد. صندوق کارآفرینی امید با حمایت مالی از جوامع محلی به صورت قرض الحسنه به معیشت خانوارها کمک کرده و در حفاظت از محیط زیست نقش خود را ایفا می‌کند .

اختصاص 5 میلیارد تومان برای توسعه کسب و کارهای کوچک و در راستای حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی

فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: با امضای این تفاهم نامه سطح معیشت جوامع محلی و روستاییان اطراف تالاب‌ها به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد .

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: 12 تالاب کشور که برنامه جامع مدیریت دارند در این تفاهم نامه مورد اشاره قرار گرفته‌اند که با تسهیل گری سازمان حفاظت محیط زیست و ابتکار صندوق کارآفرینی امید پروژه‌های ارزشمندی به اجرا در می‌آید .

محسن سلیمانی مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز با اشاره به اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست در طول یک دهه گذشته سعی شده شیوه مدیریتی برای تالاب‌ها داشته باشیم، گفت: موضوع حفاظت تالاب‌ها موثر نخواهد بود، مگر اینکه موضوع مدیریت را به حوزه جوامع بومی و محلی گسترش دهیم .

وی با تاکید بر اینکه احیا و حفاظت از تالاب‌های کشور تنها وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست، افزود: سعی داریم با مدیریت مشارکت همه ذینفعان دولتی و غیر دولتی را برای احیای تالاب‌ها فراهم کنیم. در طول چند سال گذشته مشارکت دست اندرکاران دولتی و غیر دولتی از جمله دستگاه‌هایی چون وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، استانداران و نمایندگان جوامع محلی وارد کار شده‌اند و سعی کرده‌ایم این رویکرد جدید مدیریتی را در حوزه حفاظت تالاب‌ها اعمال کنیم .

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه برای 15 تالاب کشور برنامه جامع مدیریتی تدوین کرده یا برای تعدادی در حال تدوین هستیم گفت: برنامه‌های مدیریتی تالاب‌ها تنها به حوزه محیط زیست محدود و محصور نمی‌شود؛ بلکه طی این برنامه‌های جامع مدیریتی برای آب منطقه‌ای در زمینه تخصیص حق آبه تالاب‌ها و برای وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تغییر الگوی کشاورزی مناطق تکالیفی در نظر گرفته شده است. همچنین در این برنامه ها به وظایف ذاتی سازمان حفاظت محیط زیست پرداخته شده است .

سلیمانی در ادامه با تاکید بر اینکه از اجزای اصلی این برنامه‌ها کمک و مشارکت گیری از جوامع محلی است تصریح کرد: تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید بر توانمند سازی جوامع محلی و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک تاکید و تمرکز دارد. تا کنون اقداماتی در زمینه مشارکت جوامع محلی برای احیای تالاب‌ها در برخی مناطق صورت گرفته، راه اندازی صندوق‌های خرد محلی به منظور توانمندسازی زنان روستایی و درگیر کردن جوامع محلی در احیای تالاب‌ها و پیش بینی مشاغل جایگزین از جمله این اقدامات است که تا کنون انجام شده است .

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم معیشت مردم و جوامع محلی را به مسائل محیط زیست گره بزنیم نمی‌توانیم حفاظت از محیط زیست و طبیعت را محقق کنیم، اظهار کرد: تفاهم نامه مذکور کمک می‌کند که موضوع معیشت مردم مورد توجه قرار گرفته و در کنار آن بهره برداری خردمندانه از تالاب‌ها صورت گیرد و در حقیقت معیشت مردم با موضوع حفاظت و احیای تالاب‌ها گره بخورد. بنابراین این تفاهم نامه فضای مناسبی را فراهم می‌کند تا جامعه محلی احساس کند موضوع معیشت و زندگی روزمره آنها به رسمیت شناخته می‌شود .

مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اشاره به اینکه صندوق کارآفرینی امید و سازمان حفاظت محیط زیست به طور مشترک از مشاغلی که سازگار با محیط زیست و در راستای حفاظت از تالابهاست حمایت خواهند کرد، گفت: به طور کلی مبلغی که برای تفاهم نامه پیش بینی شده 5 میلیارد تومان است که در کنار آن سازمان حفاظت محیط زیست نیز زیرساخت‌های لازم را فراهم خواهد کرد .

بنا بر این گزارش ، تفاهم نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرینی امید با محوریت توانمندسازی جوامع محلی و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک در راستای حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و تالاب‌های حائز اهمیت بین المللی و دارای برنامه جامع مدیریت با اولویت مشارکت جوامع محلی ساکن در عرصه‌های طبیعی کشور خصوصا حاشیه تالاب‌های حائز اهمیت بین المللی به منظور ایجاد و حفظ معیشت‌های همراستا با حفاظت محیط زیست منعقد شد .

این تفاهم نامه از امروز به مدت پنج سال اعتبار دارد، در صورت توافق طرفین تمدید خواهد شد. طی این تفاهم نامه پنج میلیارد تومان از محل صندوق کارآفرینی امید به طرح‌های معرفی شده از طرف سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت خواهد شد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید