Iranian Agriculture News Agency

معاون سرمایه‌گذاری دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

پرداخت 13 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی از ابتدای سال تاکنون/ 35 هزار میلیارد ریال درخواست متقاضی تسهیلات برای توسعه گلخانه‌های کشور

از ابتدای سال جاری مبلغ 13 هزار میلیارد ریال از محل منابع ریالی صندوق توسعه ملی به طرح‌های بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

پرداخت 13 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش کشاورزی از ابتدای سال تاکنون/ 35 هزار میلیارد ریال درخواست متقاضی تسهیلات برای توسعه گلخانه‌های کشور


از ابتدای سال جاری مبلغ 13 هزار میلیارد ریال از محل منابع ریالی صندوق توسعه ملی به طرح‌های بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

معاون سرمایه‌گذاری دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: از 13 هزار میلیارد ریال اعتبار صندوق توسعه ملی به طرح‌های بخش کشاورزی که از ابتدای امسال تاکنون اختصاص یافته است؛ سه‌هزار میلیارد ریال برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و یک‌هزار میلیارد ریال آن برای توسعه صنایع تبدیلی در نظر گرفته شده است، مابقی تسهیلات نیز در راستای اجرای دو طرح محوری اقتصاد مقاومتی توسعه کشت گلخانه‌ها و پرورش ماهی در قفس اختصاص یافته است.

علی قلمی منابع تأمین تسهیلات را از صندوق توسعه ملی و منابع تملیکی دولت و منابع داخلی بانک‌ها به‌ویژه بانک کشاورزی عنوان کرد و افزود: این تسهیلات تاکنون فقط از صندوق توسعه ملی بوده و ریالی از منابع تملیکی به این بخش تخصیص نیافته است.

به گفته وی، واگذاری تسهیلات از منابع تملکی دولت معمولاً از نیمه دوم سال صورت می‌پذیرد و وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا از این منابع نیز بخش کشاورزی به قدر توان منتفع شود.

قلمی ادامه داد: بانک‌های عامل پرداخت این تسهیلات؛ بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، رفاه کارگران، بانک سینا و بانک توسعه صادرات ایران هستند. صندوق توسعه ملی که سرمایه خود را از فروش فرآورده‌های نفتی تأمین کرده، منابع اعتباری این بانک‌ها را به‌صورت مرحله‌ای تأمین می‌کند و این بانک‌ها نیز بر همین اساس، مرحله به مرحله تسهیلات را با تایید وزارت جهاد کشاورزی به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایانا که میزان نرخ سود بانک‌ها چه میزان بوده و بر چه مبنای تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، نرخ سود بانکی تسهیلات بخش کشاورزی، کشور به دو منطقه کمتر توسعه یافته و برخوردار تقسیم شده است. نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی برای مناطق کمترتوسعه‌یافته 10 درصد و برای مناطق برخوردار 14 درصد است.

معاون سرمایه‌گذاری دفتر امور اقتصادی تصریح کرد: مناطق کمتر توسعه یافته با نرخ ترجیحی 10 درصد شامل 10 استان؛ آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، ایلام، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و مناطق تعیین‌شده توسط هیأت وزیران است.

قلمی، بانک کشاورزی را نیز از منابع تأمین‌کننده تسهیلات برخی از طرح‌های کشاورزی برشمرد و یادآور شد: طی مذاکراتی که معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی با بانک کشاورزی داشته است، این بانک برای برخی از طرح‌های کشاورزی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است. به‌عنوان مثال، میزان تسهیلات بانکی تعیین‌شده در بانک کشاورزی برای خرید ماشین‌آلات و ادوات مکانیزاسیون بدون سقف است.

به گفته وی، با توجه به اولویت فعالیت‌های توسعه کشت گلخانه و پرورش ماهی درقفس و مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، نرخ سود تسهیلات سرمایه‌گذاری بانک کشاورزی برای این فعالیت‌ها 15 درصد بوده که در صورت تلفیق تسهیلات صندوق توسعه ملی با منابع بانک کشاورزی، نرخ تسهیلات برای مناطق کمترتوسعه‌یافته 12.5 درصد و برای مناطق برخوردار 14.5 درصد خواهد شد.

قلمی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایانا مبنی بر اینکه شرایط دریافت این تسهیلات چگونه است، تأکید کرد: این تسهیلات در بخش تولید به تولیدکنندگان و مجریان طرح‌های کشاورزی و در بخش صادرات به‌دلیل محدودیت منابع بانکی، اولویت اعطای تسهیلات به محصولات کشاورزی مازاد نیاز کشور و مولدین صادرکننده هستند. افراد متقاضی تسهیلات باید 20 درصد میزان سرمایه‌گذاری را به‌عنوان سهم آورده ارائه کند و محل اجرای طرح و در صورت کسری، سفته، سند ملکی، ضمانت‌نامه بانکی و... را به‌عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار دهند.

معاون سرمایه‌گذاری دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: دفتر امور اقتصادی وزرات جهاد کشاورزی هر هفته با بانک‌ کشاورزی جلسات مشورتی برگزار می‌کند تا به بررسی مشکلات احتمالی و رفع موانع و تسهیل کردن دریافت وام‌ها بپردازد.

قلمی دلیل کند شدن پرداخت تسهیلات آبیاری نوین به کشاورزان را تقاضای زیاد کشاورزان و عدم کفایت اعتبارات تخصیصی عنوان کرد و افزود: در طرح آبیاری تحت فشار تا 85 درصد تسهیلات بلاعوض و مابقی در صورت درخواست تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود، اما به‌دلیل محدودیت منابع، تعداد زیادی از کشاورزان را در نوبت اخذ کمک‌های بلاعوض قرار دارند که به محض تأمین اعتبارات از منابع تملکی، پرداخت سرعت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در طرح توسعه گلخانه‌های کشور که یکی از طرح‌های اصلی اقتصاد مقاومتی و استفاده بهینه از منابع آبی کشور است حدود 35 هزار میلیارد ریال درخواست متقاضی نیز در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند که امیدوارم بتوانیم در نیمه دوم سال نیاز آنان را از اعتبارات صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک‌ها تأمین کنیم.

قلمی در پایان گفت: با توجه به اینکه میزان تأمین اعتبارات برای پرداخت تسهیلات کشاورزی کمتر از نیاز متقاضیان این بخش است، نمی‌توانیم پاسخگوی تمام متقاضیان باشیم، مگر اینکه دولت بیش از این به بخش کشاورزی توجه نشان دهد و منابع جدیدی را تعریف کند./

G-950725-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید