Iranian Agriculture News Agency

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی در صبحانه کاری با مدیران مطبوعات بخش کشاورزی مطرح کرد:

توسعه مکانیزاسیون به جای تراکتوریزاسیون/ نخستین دستاوردهای کشاورزی در دولت یازدهم

وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم سیاست های جدیدی در راستای رونق بخشیدن به اقتصاد صنعت کشاورزی انجام داده که در بین دولت های قبلی بی سابقه است.

توسعه مکانیزاسیون به جای تراکتوریزاسیون/ نخستین دستاوردهای کشاورزی در دولت یازدهم

وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم سیاست های جدیدی در راستای رونق بخشیدن به اقتصاد صنعت کشاورزی انجام داده که در بین دولت های قبلی بی سابقه است.

به گزارش ایانا، شاهرخ رمضان نژاد مدیر روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست صبحانه کاری با مدیران مطبوعات تخصصی بخش کشاورزی از نخستین دستاورد های بخش کشاورزی در دولت یازدهم گفت: بازار در ازای بازار، نظام مند کردن کود های کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون به جای تراکتوریزاسیون، توسعه کشت نشایی، اجرای کشت پاییزه، استفاده از نوار تیپ (Tape) در زراعت و انتخاب مجری ویژه گیاهان دارویی از سیاست هایی بود که برای نخستین بار در سطح کشور توسط دولت یازدهم اجرا شد.

بازار در ازای بازار
وی افزود: یکی از فعالیت های شاخص وزیر جهاد کشاورزی در دولت یازدهم، اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار بود؛ یعنی اگر ابزاری را در بخش کشاورزی می دهیم باید یک بازار را هم می گرفتیم. محدود کردن بازار صادرات سیب در ازای واردات موز مثال عینی این قضیه است. تاکنون در وزارت خانه این مطرح نبوده که بازار هم یک سرمایه است که می تواند نقش به سزایی در تسهیل تجارت و تولید داشته باشد.
رمضان نژاد یادآور شد: دوتعرفه ای کردن موز هم بر اساس همین سیاست صورت گرفته که در ازای صادرات سیب تعرفه واردات آن کاهش می یابد.

توسعه مکانیزاسیون به جای تراکتوریزاسیون
مدیر روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی اعلام داشت: سیاست دیگری که در دولت یازدهم بعنوان یک رویه جدید در وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد، جامعیت بخشی به موضوع مکانیزاسیون بود که نگرش از تراکتوریزاسیون به مکانیزاسیون جامعیت پیدا کرد. با اتخاذ این سیاست در سال جاری، مکانیزاسیون را به باغ ها و شالیزارها وارد کرده ایم. سابقا بانک کشاورزی فقط به خرید تراکتور تسهیلات می داد، در حالی که هم اکنون این موضوع جامعیت پیدا کرده است. نتیجه این سیاست بالا رفتن بهداشت تولید و به تبع آن بالابردن سطح بهداشت عمومی جامعه است.

ابزار های جدید تامین مالی بخش کشاورزی
وی در ادامه افزود: متنوع کردن ابراز های تامین مالی بخش کشاورزی فعالیت دیگری بود که برای نخستین بار دو دولت جدید به آن بهای بیشتری داده شد. اختصاص ٣ هزار میلیارد تومان سرمایه به بخش کشاورزی و مرابعه گندم از نمودهای عینی این سیاست است.

نظام مند کردن کود های کشاورزی
وی خاطر نشان کرد: بحث دیگری که برای اولین بار در حوزه ی کشاورزی مطرح شد، نظام مند کردن حوزه کود های کشاورزی بود. در این طرح برای نخستین بار دستور العمل جدیدی تنظیم شد که به طراحی سامانه ای منجر شد که کشاورز به راحتی و با خیال راحت می تواند کود مورد نیاز خود را از منابع سالم و معتبر خریداری کند. در سال های گذشته یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان عدم اثر بخشی، برخی از کودهای کشاورزی بود که با این طرح این دغدغه کشاورزان مرتفع شد.

توسعه کشت نشایی
رمضان نژاد افزود: توسعه بحث های نشایی در کشاورزی از کارهای نوینی بود که برای اولین بار به آن پرداختیم. کشت نشایی مصرف آب را تا ۵٠ درصد کاهش داده و زمان کاشت را نیز کاهش می دهد. هم اکنون کشت نشایی در ذرت، پنبه چغندر قند، لوبیا برای نخستین بار به کار برده شده است.

کشت پاییزه
رمضان نژاد گفت: یکی دیگر از کارهایی که برای اولین بار در دولت جدید انجام شد اضافه کردن کشت پاییزه به کشور بود که باعث بالارفتن سطح تولید کشاورزی می شود.

استفاده از نوار تیپ (Tape) در زراعت
وی در ادامه گفت: نوار تیپ در زراعت از فعالیت های جدیدی است که برای اولین بار در این دولت به آن پرداخته شد.

انتخاب مجری ویژه گیاهان دارویی
وی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که گیاهان دارویی را به سمت زراعت گیاهان دارویی ببریم که باعث رونق بخشیدن به بخش اقتصاد زراعت کشاورزی گردد. در فرایند جهانی شدن گیاهان دارویی از پتانسیل هایی است که ایران می تواند جایگاه بسیار خوبی در سطح جهان داشته باشد و به عنوان کشور پیشرو در این زمینه خود را مطرح کند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید