Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت ساخت تجهیزات زنبورداری کشور به ایانا اعلام کرد:

بومی‌سازی ادوات مدرن زنبورداری برای مدیریت اقتصادی کندوها/ حتی یک ریال هم تسهیلات نگرفتم

استفاده از پلاستیک‌های مخصوص صنایع غذایی معروف به پلی‌پروپیلن، نه‌تنها صرفه‌جویی در استفاده از چوب است، بلکه مدیریت در دمای داخل کندو را آسان‌تر کرده و به‌عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند.

بومی‌سازی ادوات مدرن زنبورداری برای مدیریت اقتصادی کندوها/ حتی یک ریال هم تسهیلات نگرفتم


یکی از شرکت‌های بزرگ ساخت تجهیزات مدرن برای صنعت زنبورداری، از توسعه خط تولید انبوه این وسایل خبر داد.

مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت ساخت تجهیزات زنبورداری، در حاشیه بازدید مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی کشور از واحد تولیدی‌اش در گفت‌وگو با ایانا گفت: بعد از تحقیقات انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که باید با تعامل و مشورت با زنبورداران، تجهیزات مورد نیاز به‌صورت بومی ساخته شود.

حسن سلیمانی با اشاره به اینکه ایران جزو 10 کشور نخست دنیا در تولید عسل و دارای رتبه چهارم در تعداد کندو است، افزود: به خاطر وسعت و گستردگی این کار، لازم بود که تجهیزات و ابزارهای پرکاربرد در این صنعت، به‌گونه‌ای با شرایط اقلیمی و حال و هوای منطقه‌ای وفق داشته باشد؛ بنابراین باید چنین وسایلی در داخل کشور تولید می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: زنبورداران تنها باید به فکر تولید و فروش محصولات خود باشند و نباید دغدغه نداشتن ابزار کیفی، آنها را از وظیفه اصلی‌شان منحرف کند.

به گفته سلیمانی، قبل از شروع سرمایه‌گذاری در این صنعت، بسیاری از اطرافیان موافق چنین کاری نبودند و این سرمایه‌گذاری را ریسک بزرگی می‌دانستند که نتیجه‌ای جز ضرر در بر نخواهد داشت. به همین دلیل تأسیس خط تولید با هدف واگذاری به افراد دیگر ساخته شد، اما به خاطر استقبال فراوان و باورنکردنی زنبورداران برای خرید ادوات مختلف، ادامه کار توسط سرمایه‌گذار نخست، پیش رفت و بنابراین مسئله واگذاری، دیگر محلی از اعراب نداشت.

مدیرعامل شرکت "هفت‌گوهر" که در زمینه‌های دیگری مانند تولید قطعات خودرو و ابزار کوهنوردی نیز فعال است، ادامه داد: هیچ بخشی به اندازه صنعت زنبورداری برای من جذاب نبوده است و در حال حاضر که تولید و طراحی‌های این شرکت هنوز به حد نهایی خود نرسیده، سفارشات بسیاری را دریافت کرده‌ایم.

وی یکی از اهداف خود را افزایش تولید ژل رویال دانست و تصریح کرد: در همان جلسات اولیه‌ای که مبحث تولید این ژل مطرح بود، این شرکت برای ساخت ادوات مورد نیاز این محصول، تعهد داد و امروز به تعهد خود عمل کرده است.

سلیمانی یادآور شد: استفاده از پلاستیک‌های مخصوص صنایع غذایی معروف به پلی‌پروپیلن، نه‌تنها صرفه‌جویی در استفاده از چوب است، بلکه مدیریت در دمای داخل کندو را آسان‌تر کرده و به‌عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند. البته در ابتدای کار، زنبورداران از خرید امتناع می‌کردند، اما بعد از مدتی که با مزایای آن آشنا شدند، سفارشات بالا گرفت؛ به طوری که اگرچه هدف ما در اوایل کار، تولید پنج درصد تجهیزات مورد نیاز بازار بود، اکنون می‌توانیم کل نیاز را تأمین کنیم.

به گفته وی، افزایش گرمای زمین، شرایط را برای زنبورها سخت‌تر می‌کند؛ بنابراین باید به فکر ساخت کندوهایی بود که بتواند مانند عایقی در برابر این حرارت، مقاومت کرده و تنش دمایی را از این حشرات ارزشمند، دور کند.

این کارآفرین تأکید کرد: اگرچه حجم سرمایه‌گذاری برای این منظور حدود 12 میلیارد تومان است، اما تاکنون از هیچ بانکی موفق به دریافت تسهیلات نشده‌ایم.

سلیمانی در پایان دلیل ناموفق بودن دریافت تسهیلات را تمایل نداشتن بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در این صنعت عنوان کرد و اظهار داشت: بانک‌ها بیشتر نسبت به پروژه‌هایی مانند ساخت و ساز و خرید و فروش ملک تمایل نشان می‌دهند و صنایعی مثل زنبورداری برای‌شان جذابیتی ندارد./

V-950727-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید