Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق استان همدان در گفت‌وگو با ایانا:

نسبت وارونه شکل مصرف سیب‌زمینی در ایران با اروپا/ پیشنهاد تغییر الگوی کشت سیب‌زمینی از پاییز به بهار

در سال جاری برای اختصاص مشوق صادراتی به محصول سیب‌زمینی یا خرید این محصول به‌صورت تضمینی، با وجود آن که به وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای ارسال شده، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

نسبت وارونه شکل مصرف سیب‌زمینی در ایران با اروپا/ پیشنهاد تغییر الگوی کشت سیب‌زمینی از پاییز به بهار


در سال جاری برای اختصاص مشوق صادراتی به محصول سیب‌زمینی یا خرید این محصول به‌صورت تضمینی، با وجود آن که به وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای ارسال شده، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق استان همدان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از بازار رو به رکود سیب‌زمینی در استان‌های قطب تولید همچون همدان خبر داد و گفت: در حالی که نیمی از محصول سیب‌زمینی بهره‌برداران این استان برداشت شده، اما قیمت پایین این محصول موجبات دلسردی کشاورزان را فراهم کرده است.

ابوالقاسم سوزنچی افزود: با وجود آنکه نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی برای اختصاص مشوق‌های صادراتی سیب‌زمینی نوشته شده، اما همچنان هیچ توجهی برای جبران قیمت پایین این محصول نشده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیب‌زمینی مشوق صادراتی و خرید تضمینی ندارد و کشاورزان مجبور هستند محصول خود را با قیمت پایین به دلالان بفروشند.

سوزنچی ادامه داد: در حالی که هنوز مطالبات گندمکاران پرداخت نشده، نمی‌توان انتظار داشت که خرید تضمینی بتواند راهگشای این مشکل باشد، اما ورود محصول سیب‌زمینی در بورس و اختصاص جایزه صادراتی می‌تواند راهگشایی برای مشکل فوق باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها 10 درصد سیب‌زمینی تولیدشده در کشور در صنایع فرآوری و بسته‌بندی قرار می‌گیرد و 90 درصد مابقی صرف تازه‌خوری می‌شود، در حالی که این آمار در کشورهای اروپایی برعکس است.


تولید سرانه 45 کیلوگرم سیب‌زمینی در ایران در مقابل تولید 173 کیلوگرمی کشوری همچون سوئد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق استان همدان یادآور شد: تولید سرانه سیب‌زمینی در کشور 45 کیلوگرم برآورد شده، در حالی که در سایر کشورها همچون سوئد هر نفر 173 کیلوگرم تولید سرانه دارد و اعداد نشان می‌دهد که نسبت مصرف سیب‌زمینی در کشور ما یک‌سوم سایر کشورها است.

سوزنچی تأکید کرد: متأسفانه فرآورده‌هایی همچون آرد و پوره سیب‌زمینی با وجود ارزش تغذیه‌ای بالا مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، در حالی که سیب‌زمینی‌کاران کشورمان توانستند با استفاده از روش‌های مناسب تولید عملکرد در هکتار را به 35 تا 40 تن برسانند.

وی اظهار داشت: متأسفانه در حوزه صنایع غذایی و فرآوری محصول سیب‌زمینی هیچ کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، به‌گونه‌ای که طی سال‌های اخیر رشد صنایع غذایی بسیار اندک بوده است.

سوزنچی همچنین گفت: در استانی که مقدار زیادی سیب‌زمینی هرساله تولید می‌شود و به قطب تولید مشهور است، هیچ صنایع تبدیلی وجود ندارد و کشاورزان همدانی ناگزیر هستند محصول خود را به استان‌هایی چون تهران، کرج، اصفهان و مشهد ارسال کنند تا برای فرآوری و تولید فرآورده‌هایی همچون چیپس مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: فرهنگ مصرف سیب‌زمینی در ایران به اندازه کافی جا نیفتاده است؛ به‌گونه‌ای که در کشور آلمان 80 محصول از سیب‌زمینی تهیه می‌شود، اما در ایران فرآورده‌های قابل استحصال از این گیاه اندک است.

سوزنچی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ‌سازی در مصرف بیشتر سیب‌زمینی انجام شود تا تولید در خدمت مصرف قرار گیرد و کشاورزان این بخش نیز با مشکلات روبه‌رو نشوند.


قیمت خریداری‌شده سیب‌زمینی برای کشاورزان تنها 300 تومان است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق استان همدان توان کشاورزان را بسیار ضعیف دانست و ادامه داد: در حال حاضر محصول سیب‌زمینی بهره‌برداران درب انبارها با قیمت 300 تا 450 تومان خریداری می‌شود و مصرف‌کنندگان همدانی این محصول را 800 تا یک‌هزار و 200 تومان در بازار خرده‌فروشی می‌خرند.

سوزنچی ادامه داد: بخشی از مشوق‌های صادراتی به‌جا مانده از سال گذشته امسال اختصاص یافت، اما برای سال جاری هیچ مشوقی در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار، امسال پنج میلیون تن محصول سیب‌زمینی در کشور تولید خواهد شد، در حالی که تنها 600 هزار تن آن برای صادرات به کشورهای اطراف در نظر گرفته می‌شود.

سوزنچی یادآور شد: 15 تا 19 درصد محصول برداشت‌شده ضایع می‌شود و مابقی آن در بازارهای خرده‌فروشی به مصرف می‌رسد.

وی درباره استفاده از دستگاه‌های مکانیزه در بخش سیب‌زمینی تأکید کرد: بیشتر عملیات تولید سیب‌زمینی به‌وسیله ادوات مکانیزه انجام می‌شود، اما مرحله جمع کردن و در گونی قرار دادن سیب‌زمینی همچنان دستی است.


آب‌بری محصول سیب‌زمینی به قیمت پایین آن نمی‌ارزد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق استان همدان به میزان مصرف آب در محصولات کشاورزی به‌ویژه سیب‌زمینی اشاره کرد و اظهار داشت: سیب‌زمینی در هر کیلوگرم 170 لیتر آب مصرف می‌کند که لازم است ترویج کشت سیب‌زمینی از پاییز به بهار در دستور کار قرار گیرد، زیرا میزان آبیاری در کشت بهاره 10 تا 12 بار و در کشت پاییزه 14 تا 16 بار برآورد شده است.

سوزنچی همچنین گفت: از آنجا که این محصول آب زیادی نیاز دارد و کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد، یا باید دولت در زمینه اختصاص مشوق‌های صادراتی اقدام کند یا توسعه سرمایه‌گذاری برای صنایع مربوط به آن انجام شود؛ در غیر این صورت بهتر است تغییر الگوی کشت اتفاق بیفتد.

وی در ادامه افزود: چهار دشت ممنوعه در کشور وجود دارد که با این وجود، استحصال آب از چاه‌های زیرزمینی همچنان در حال انجام است؛ بنابراین لازم است اگر حمایتی از کشت سبی‌زمینی نمی‌شود، نوع محصولات و استفاده از انواع کم‌آب‌بر در منطقه ترویج شود.

سوزنچی در پایان خاطرنشان کرد: در استان همدان از 26 هزار هکتار سطح زیر کشت سیب‌زمینی، امسال 16 هزار هکتار کم شد و کشاورزان در سطحی معادل 22 هزار هکتار کشت انجام دادند، اما این مسئله هنوز دردی از وضعیت کم‌آبی کشور دوا نکرده است./

M-950727-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید