Iranian Agriculture News Agency

برگزاری همایش ملی زن و پایداری منابع طبیعی و محیط زیست در مناطق روستایی در خراسان رضوی

دبیر همایش ملی زن و پایداری منابع طبیعی و محیط زیست در مناطق روستایی گفت: امید است این همایش بتواند ارتباطی نظامند بین نهادهای علمی، پژوهشی، نهادهای غیردولتی و دولتی در حوزه زنان روستایی برقرار کند و برای تصمیم گیری سیاست مداران، برنامه ریزان و مدیران اجرایی به نقش زنان روستایی در این عرصه توجه بیشتری شود.

برگزاری همایش ملی زن و پایداری منابع طبیعی و محیط زیست در مناطق روستایی در خراسان رضوی

همایش ملی زن و پایداری منابع طبیعی و محیط زیست در مناطق روستایی در تالار اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد .

به گزارش ایانا از پایگاه اینترنتی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، در این همایش مشاور امور بانوان رئیس این سازمان گفت: در کشورهای توسعه یافته زنان روستایی نقش مهمی در اقتصاد روستا ایفا می کنند. روز جهانی زن روستایی هم معطوف به حضور و مشارکت زنان در مناطق روستایی است و هم به چالش های آنان اشاره دارد. در بسیاری از کشورهای جهان زنان در کنار انجام کارهای خانه و رسیدگی به همسر و فرزندان، در زراعت محصولات کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیلی و همچنین فعالیت های خارج از مزرعه برای بهبود کیفیت خانواده خود، فعالیت می کنند.

حلاج نیا اظهار داشت: در ایران نیز تولید بیش از ۷۰ در صد سبزی و صیفی، ۹۰ در صد از فعالیت های مربوط به نوغانداری و حدود ۷۰ در صد امور مربوط به کاشت و نشای برنج به عهده زنان است. علاوه بر آن بیش از ۸۰ در صد فعالیت های مرتبط با دامپروری به ویژه دام سبک و طیور بومی و بیش از ۹۰ در صد فرآوری زیتون به صورت کارگاهی و خانگی به عهده زنان روستایی و عشایری است و بیش از ۸۰ درصد تولید صنایع دستی توسط زنان روستایی و عشایری انجام می گردد .

مشاور امور بانوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی افزود: زنان روستایی عاملان کلیدی دستیابی به تغییرات اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی هستند؛ اما دستیابی محدود به اعتبارات، مراقبت های بهداشتی و آموزش ازجمله چالش هایی است که زنان با آن روبه رو هستند. تضمین توانمندسازی زنان نه تنها کلید رفاه افراد، خانواده ها و جوامع روستایی است، بلکه با توجه به حضور گسترده زنان در نیروی کار کشاورزی در سراسر جهان، به بهره وری کلی اقتصادی کمک می کند.

در این همایش عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر همایش ملی زن و پایداری منابع طبیعی و محیط زیست در مناطق روستایی اظهار داشت: محیط زیست یکی از ارکان بسیار مهم حیات انسان محسوب می شود و دخالت مستقیم و غیرمستقیم انسان در منابع طبیعی و محیط زیست اثرات گسترده ای در بهره برداری بی رویه، تخریب و ایجاد بحران داشته است. یکی از مسائل بسیار مهم و مشکلات اصلی در زمینه منابع طبیعی، خلاء اطلاعات عمومی و دقیق در این زمینه است .

خدیجه بوزرجمهری گفت: زنان بنا به اراده خداوند و نقش های اجتماعی، حیات بخش و پرورش دهنده انسان هستند و دقیقاً به خاطر همین مزیت وجودی است که اگر آگاهانه گام بردارند، می توانند نقش بسیار مؤثرتری در حل مشکلات روزمره منابع طبیعی داشته باشند. زنان روستایی در عین فعالیت روزانه خود به گونه ای بعضاً حتی ناخودآگاه از محیط زیست حفاظت می کنند .

وی در پایان یادآور شد: امید است این همایش بتواند ارتباطی نظامند بین نهادهای علمی، پژوهشی، نهادهای غیردولتی و دولتی در حوزه زنان روستایی برقرار کند و برای تصمیم گیری سیاست مداران، برنامه ریزان و مدیران اجرایی که هدفشان حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست است، به نقش زنان روستایی در این عرصه توجه بیشتری شود .

گفتنی است همایش ملی زن و پایداری منابع طبیعی و محیط زیست در مناطق روستایی با محورهای نقش زنان روستایی در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، زنان روستایی و تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک، زنان روستایی و مدیریت مخاطرات طبیعی، زنان روستایی و کارآفرینی در حوزه محیط زیست و زنان روستایی و تشکل های زیست محیطی در تالار اجتملاعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید