Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان خبر داد:

اختصاص یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای آموزش زنان روستایی

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان گفت: در مرکز آمار ایران، آمار زنان روستایی وجود دارد؛ اما این که این افراد چه نقشی در تولید دارند و این که چه فعالیت هایی انجام می دهند و چه نقشی در توسعه کشور دارند، محاسبه نشده و نمی شود.

اختصاص یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای آموزش زنان روستایی


مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان گفت: بودجه ای که وزارت جهاد کشاورزی برای آموزش زنان روستایی در نظر گرفته در سال ۹۵ حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که نسبت به سال های گذشته نسبتاً افزایش داشت .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، فروغ السادات بنی هاشم در حاشیه همایش ملی زن و پایداری منابع طبیعی که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه این میزان بودجه در مقایسه با نیاز گسترده ای که در حوزه زنان روستایی وجود دارد، ناچیز است، یادآور شد: پیشنهاد من این است که کلیه وزارتخانه ها متناسب با حیطه وظایف خود در ارتباط با بانوان وارد عرصه شده و سهم وزارتخانه و سازمان خود در توسعه اشتغال و آموزش زنان روستایی را بپردازند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان وزارت کار و سازمان های محیط زیست و صنایع دستی را دخیل در این موضوع دانست و گفت: این سازمان ها موظفند همچون وزارت جهاد کشاورزی در خصوص بانوان روستایی پروژه، تعریف و مطابق با همان پروژه، حرکت کنند .

بنی هاشم به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه یک بند پیشنهادی به صورت ویژه به زنان روستایی اختصاص یافته، ولی این که در مجلس چه رخ دهد، مشخص نیست .

وی ضمن تاکید بر این مطلب که بانک ها و مؤسسات اقتصادی می بایست سهم ویژه ای از اعتبارات خود را به زنان روستایی اختصاص دهند، گفت: با توجه به این که خدمات مالی، آموزشی و ترویجی هم از نظر مسافت و هم از نظر آشنایی دیرتر از سایر گروه ها به زنان روستایی می رسد، بنابراین این امر می طلبد که مؤسسات اقتصادی سهم ویژه ای را برای زنان روستایی در نظر گیرند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان خاطرنشان ساخت: قرار گرفتن روز جهانی زن روستایی در کنار روز جهانی غذا و روز جهانی مبارزه با جهل و بی سوادی، نشان می دهد که زنان روستایی نقش مهمی هم در امنیت غذایی، هم در توسعه کشاورزی و هم در مبارزه با جهل و بی سوادی دارند .

وی با اشاره به این که زنان محور امنیت خانوار روستایی هستند، بیان داشت: ما باید از این قبیل مناسبت ها و همایش ها برای جمع کردن اساتید، محققان و صاحبنظران در امر توسعه روستایی استفاده کنیم تا نقش محوری زنان روستایی روشن تر و بازتاب این مسائل در جامعه منجر به توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران به نقش زنان روستایی شود .

مشار وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان ضمن اشاره به اینکه نقش زنان روستایی در خانواده، مزرعه و جامعه روستایی در آمار و محاسبات رسمی وارد نمی شود، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر با توجه به این که این آمار وجود ندارد، تلاش های زنان هیچ نمود بیرونی ندارند و آنان به صورت خاموش بار اصلی در زندگی روستایی را به دوش می کشند و در سال های اخیر به دلیل مهاجرت جوانان، نقش زنان پر رنگتر شده است، چراکه نیمی از سال را زنان سرپرست خانواده خود هستند و به تنهایی خانواده خود را اداره می کنند .

بنی هاشم ضمن تأکید بر این موضوع که وجود چنین همایش هایی می تواند توجه برنامه ریزان را جلب و صدای زنان روستایی را به گوش سیاستگذاران برساند، در خصوص آمار زنان روستایی که مشغول کار هستند و دسته بندی نوع فعالیت های آنان خاطرنشان کرد: در مرکز آمار، آمار زنان روستایی وجود دارد؛ اما این که این افراد چه نقشی در تولید دارند و این که چه فعالیت هایی انجام می دهند و چه نقشی در توسعه کشور دارند، محاسبه نشده و نمی شود، زیرا در آمار اطلاعات مربوط به سرپرست خانوار قید می شود و سرپرست خانوار در روستا کسی است که مالک زمین باشد .

وی اضافه کرد: در روستاها بانوان مالک واحدهای تولیدی نیستند؛ اما در این واحدها کار و تلاش می کنند که متاسفانه به دلیل نبود آمار مشخص نقش آنان خیلی مشخص نیست؛ البته وزارت جهاد کشاورزی به دلیل این که تشکیلات مستقلی در خصوص فعالیت های زنان روستایی دارد، اطلاعات آن بخش از زنان روستایی را که از طریق اجرای برنامه های آموزشی تحت پوشش خود قرار می دهد داراست .

مرکز آمار، آمار دقیق تری در خصوص زنان روستایی جمع وآری کند

مشاور وزیر جهار کشاورزی در امور بانوان با اشاره به این مطلب که مرکز آمار باید آمار دقیق تری در خصوص زنان روستایی جمع آوری کند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی پروژه های خود را در سه مقوله ظرفیت سازی، نهاد سازی و توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان دسته بندی می کند و برای هر کدام از این ها، برنامه ها و پروژه های ویژه ای را اجرا می کند؛ به طور مثال یکی از مشکلات زنان روستایی دسترسی به اعتبارات مالی است که در بخش نهادسازی، وزارت جهاد کشاورزی می کوشد از طریق تشکل های اقتصادی به عنوان صندوق اعتبارات خُرد و تعاونی های خانوادگی، زمینه دسترسی زنان روستایی را به تسهیلات یارانه ای فراهم کند.

بنی هاشم افزود: در بحث ظرفیت سازی نیز وزارت جهاد کشاورزی سعی می کند از طریق آموزش و توانمندی سازی افرادی که به عنوان زنان تسهیل گر فعالیت زنان روستایی مشغول به کارند، زمینه مشارکت سایر زنان را در فعالیت های کشاوری بیشتر فراهم کنند.

وی در پایان گفت: همچنین در زمینه اشتغال و کارآفرینی نیز برنامه آموزش کارآفرینی و توسعه اشتغال خانگی را مد نظر قرار داده ایم .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید