Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با ایانا:

زعفران مزارع بازسازی‌شده اسپانیا، به‌زودی روانه بازار جهانی می‌شود/ اهمیت زعفران کمتر از چاه‌های نفت نیست

حذف دلالان در بازار زعفران امکان‌پذیر نیست و باید با نظام‌مند کردن بازار زعفران از تولید تا مصرف، آنها را به رسمیت بشناسیم.

زعفران مزارع بازسازی‌شده اسپانیا، به‌زودی روانه بازار جهانی می‌شود/ اهمیت زعفران کمتر از چاه‌های نفت نیست


حذف دلالان در بازار زعفران امکان‌پذیر نیست و باید با نظام‌مند کردن بازار زعفران از تولید تا مصرف، آنها را به رسمیت بشناسیم.

علی حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به نیاز بازار به حضور واسطه‌ها و دلالان به‌عنوان بخشی از زنجیره تولید تا عرضه، بیان داشت: دلالان حلقه‌های واسطی هستند که تولیدکننده را به خریدار متصل می‌کنند، آنچه در بازار زعفران ایران درباره وجود این افراد مطرح می‌شود، جای بحث دارد و بیشتر مرتبط به قانون‌مند نبودن و شکل حضور آنها است.

وی ادامه داد: تشکیل شبکه نظام‌مند تحت نظارت تشکل‌های خصوصی یا تعاونی‌ها در این امر می‌توانند بسیار مؤثر باشد به این ترتیب تولیدکننده در فصل برداشت می‌داند که باید تولید خود را به کجا تحویل دهد. معمولاً در این شبکه‌ها قیمت‌ها از قبل تعیین شده و امکان سوءاستفاده وجود ندارد.

حسینی معتقد است: نوسانات قیمت زعفران در بازار بیش از اینکه به فعالیت دلالان مربوط باشد، به شرایط حاکم بر کشور، وضعیت کشت این محصول در سایر کشورها و بازار جهانی این محصول مرتبط است.

وی می‌گوید: بازار زعفران و کشورهای تولیدکننده این محصول از 20 سال گذشته تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند.



عضو شورای ملی زعفران یادآور شد: در دهه 70 تا 80 کشور اسپانیا یکی از رقبای ایران در تولید و عرضه زعفران بود اما به‌دلیل بالا بودن دستمزد کارگر و بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید در این کشور اسپانیا نتوانست در بازار رقابت با ایران باقی بماند و به مرور سطح زیر کشت زعفران در این کشور کاهش یافت و با حذف این رقیب بزرگ، ایران یکه‌تاز بازار رغفران جهان شد. در آن زمان زعفران ایران در بازارهای جهانی 350 تا 400 دلار به فروش می رسید، در حالی که زعفران اسپانیا 600 تا 700 دلار بود. با حذف اسپانیا از بازار رقابت از دهه80 تا 90 قیمت هر کیلوگرم زعفران ایران به مرز دوهزار دلار رسید، این قیمت تا آن زمان نادر بود و بعد از آن نیز دیگر هیچ‌گاه تکرار نشد.

حسینی تصریح کرد: افزایش جهشی قیمت طلای سرخ ایران طی 10 سال باعث شد برخی از کشورهای جهان به این فکر بیفتند که چرا خود تولیدکننده این محصول با ارزش نباشند. به این ترتیب در سال‌های اخیر بسیاری از کشورها مانند یونان، افغانستان و مراکش زعفران را در لیست محصولات کشاورزی استراتژیک خود قرار دادند و تولید در این کشور افزایش یافت. همچنین بر اساس اطلاعات ما کشور اسپانیا نیز بازسازی مزارع زعفران خود را آغاز کرده است و به‌زودی محصولات خود را روانه بازار می‌کند. علاوه بر این کشورهای چین، استرالیا، نیوزیلند و فرانسه نیز به‌دنبال کشت زعفران در کشور خود هستند. با این توصیفات به‌زودی شاهد ورود حجم زیادی از زعفران در بازارهای جهانی خواهیم بود و این هشداری برای ما و مسئولان خواهد بود که نگاه واقع‌بینانه نسبت بازار مصرف زعفران داشته باشیم و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

وی قیمت کنونی هر کیلوگرم زعفران را بین پنج میلیون تا پنج میلیون و 500 هزار تومان در مرزهای کشور و یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 دلار در بازارهای هدف عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون که در آغاز فصل برداشت زعفران هستیم، معمولاً در فصل برداشت قیمت این محصول با افت روبه‌رو شده و از قیمت واقعی خود دور می‌شود، اما نباید امیدوار بود که با شرایط موجود قیمت از این بالاتر برود. ما باید نگران روزی باشیم که رقبای قدیم و جدید در مقابل کیفیت زعفران ایرانی، سلاح قیمت بکار برند و بازنده این میدان کشاورزان باشند.

عضو شورای ملی زعفران تأکید کرد: اهمیت زعفران کمتر از چاه‌های نفت نیست و می‌تواند اقتصاد کشاورزی ایران را متحول کند. اکنون باید مسئولان کشور ما نیز به زعفران به‌عنوان یک محصول استراتژیک نگاه کنند و بازارهای هدف خود را از 50 کشور به 180 کشور افزایش دهند، این بازارسازی‌ها خارج از توان تولیدکننده، واسطه‌ها و حتی تجار است و نیاز دارد که از طریق وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه پیگیری شود.

به گزارش ایانا، در حال حاضر در کشور بیش از 90 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران است که از این مقدار حدود 500 تن زعفران تولید می‌شود. میانگین تولید زعفران در این مزارع چهار کیلوگرم در هر هکتار است که به گفته کارشناسان با همین امکانات موجود، اما با مدیریت صحیح می‌تواند به 10 کیلوگرم در هر هکتار برسد./

G-950728-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید