Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

تولید بی‌سابقه پرورش راتون در گیلان/ قیمت بالاتر از 10 هزار تومانی برنج در تهران غیرمنطقی است

از آنجا که تولید برنج در سال جاری مناسب بوده است، نباید فاصله قیمتی بین مراکز تولید تا عرضه به اندازه فعلی باشد و قیمت 10 هزار تومانی برای هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک غیرمنطقی است.

تولید بی‌سابقه پرورش راتون در گیلان/ قیمت بالاتر از 10 هزار تومانی برنج در تهران غیرمنطقی است


از آنجا که تولید برنج در سال جاری مناسب بوده است، نباید فاصله قیمتی بین مراکز تولید تا عرضه به اندازه فعلی باشد و قیمت 10 هزار تومانی برای هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک غیرمنطقی است.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: تولید برنج راتون در سال جاری بی‌سابقه پیش‌بینی می‌شود، زیرا در استان گیلان سطح زیر کشت از 33 هزار هکتار به 70 هزار هکتار ارتقاء یافته است و در استان مازندران نیز مطابق آمار تاکنون 50 هزار هکتار به راتون اختصاص داده شده است.

کاوه خاکسار افزود: پرورش راتون در سال جاری به‌دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و فرصت مناسبی که این شرایط در اختیار بهره‌برداران قرار داده است، مناسب پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت برنج نیز با وجود اینکه در تهران و استان‌های بزرگ از نوسانات بالایی برخوردار است، در کارخانه‌ها برنج یک‌الکه با قیمت هشت‌هزار و 500 تومان و دوالکه هاشمی با قیمت 9 هزار تومان به فروش می‌رسد.

خاکسار ادامه داد: برنج یک‌الکه به‌طور ماکزیمم 10 درصد شکستگی دارد و هیچ‌گونه اختلاطی در آن نیست و برنج دوالکه میزان شکستگی‌اش در حد دو درصد بوده و کاملاً خالص است.

وی تصریح کرد: باید برنجی که به تهران و شهرهای بزرگ می‌رسد، از قیمت استان‌های تولیدکننده اندکی بالاتر و در حد 10 هزار تومان باشد و خریداری برنج‌هایی بالاتر از این توسط مردم منطقی به‌نظر نمی‌رسد.


کارخانه‌های شالی‌کوبی گیلان و مازندران، پر از برنج‌های امساله

مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از پر بودن انبارهای کارخانه‌های شالی‌کوبی از برنج امساله خبر داد و یادآور شد: مردم نگران کمبود برنج نباشند، زیرا با وجود آنکه هنوز برداشت راتون ادامه دارد، انبارهای کارخانه‌ها پر از برنج است.

خاکسار تأکید کرد: کشت راتون تولید کمی دارد، اما کیفی‌ترین برنج را تولید می‌کند؛ بنابراین فروش آن می‌تواند اندکی از نواسانات موجود در بازار برنج را مرتفع کند.

وی اظهار داشت: کشاورزان گیلانی هنوز امکان کشت دوباره را دارند؛ بنابراین تولید برنج بیش از پیش‌بینی سه میلیون و 200 هزار تنی شلتوک محقق خواهد شد.

خاکسار همچنین گفت: امسال در استان گیلان یک میلیون و 120 هزار تن شلتوک تولید شد و در استان مازندران نیز تولید مناسبی رقم خورده است؛ بنابراین به‌طور قطع بیش از مقدار پیش‌بینی‌شده امسال برنج سفید خواهیم داشت.

وی در پایان از برگزاری دوره‌های آموزشی در آذرماه سال جاری برای کشت جایگزین برنج در استان‌های غیرشمالی و برگزاری کشت برنج برای سال آینده در دی‌ماه خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم با کمک کشاورزان و دست‌اندرکاران حوزه برنج کشور بتوانیم کشت‌های جایگزین را در استان‌های غیرشمالی پیشنهاد داده و برنامه منسجمی برای سال آینده ترسیم کنیم./

M-950728-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید