Iranian Agriculture News Agency

گزارش خبرنگار اعزامی ایانا از باغ‌های زیتون شهرستان طارم سفلی:

کارخانه‌ تولید غذای طیور از تفاله زیتون راه‌اندازی می‌شود/ چرا سهامداران کشت و صنعت "خندان" گریان و نالان نیستند!؟

80 درصد زیتون کشور فله‌ای است و 20 درصد در قالب بسته‌بندی عرضه می‌شود؛ هم‌اکنون قیمت خرید هر کیلوگرم روغن زیتون از تولیدکننده 24 تا 25 هزار تومان است و به قیمت 40 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که این فاصله قیمت نشان‌دهنده عدم کنترل درست بازار است.

کارخانه‌ تولید غذای طیور از تفاله زیتون راه‌اندازی می‌شود/ چرا سهامداران کشت و صنعت "خندان" گریان و نالان نیستند!؟

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به باغ‌های زیتون شهرستان طارم سفلی، مدیرعامل کشت و صنعت خندان طارم با اشاره به اینکه تولید زیتون ایران یک‌دهم متوسط تولید جهانی در واحد سطح است، گفت: میانگین تولید زیتون رقم پربارور کشورهای اروپایی 27 تا 30 تن است و متوسط آن 18 تا 25 تن، اما در کشور ما در بیشتر نقاط کمتر از 1.5 تا دو تن می‌رسد.

علی کشاورز با بیان اینکه پیش از این، این شرکت زیان‌ده در یکی از مناطق محروم کشور قرار داشت، اما با مدیریت مناسب و با الگو گرفتن معیارهای اقتصاد مقاومتی، تغییر شبکه آبیاری به شرکتی سودده و پربازده تبدیل شود، افزود: در سال 1370 خورشیدی این شرکت در قالب طرح طوبی در زمینی به مساحت 150 هکتار تأسیس شد. در سال 1389 به پیشنهاد دفتر زیتون، 70 هکتار کشت متراکم انجام داد و در نهایت در سال 1392 برای بهره‌وری بیشتر 52 درصد سهام شرکت به سهامداران جدید واگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: سوددهی این واحد تولیدی از طریق تغییر شبکه آبیاری، مطالعه خاک و اصلاح روش تغذیه و مبارزه با انواع آفات شروع به کار کرد و امروز توانسته است پس از سه سال، در قسمت درختان معمولی میزان تولید خود را از 5.2 تن به هشت تن و در برخی بخش‌ها با انجام عملیات ویژه به 17 تن برساند.

کشاورز ادامه داد: با حمایت و برنامه‌ریزی درست و دقیق زیر نظر کشاورزان وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود که در قسمت متراکم 10 هکتاری باغ، به برداشت 17 تن در هکتار برسیم.

وی تصریح کرد: برنامه کامل این واحد تولیدی با توسعه و تأسیس صنایع تبدیلی در سال 97 به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل کشت و صنعت خندان طارم یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی مسئولان و سهامداران این واحد، تلاش می‌شود با بهره‌گیری از تجربیات سال‌های گذشته، از مجموعه 210 هکتاری، سالانه پنج‌هزار تن محصول برداشت شود.

کشاورز تأکید کرد: همچنین در زمینه کیفیت فرآوری و استحصال روغن در سال جاری، دو خط روغن‌گیری و به‌روزترین ماشین‌آلات فرآوری تأمین و در حال راه‌اندازی است که با این اتفاق، از هر 800 تن میوه زیتون این باغ 200 تن روغن استحصال خواهد شد.

وی اظهار داشت: شرکت کشت و صنعت خندان طارم در مسیر توسعه برنامه‌ریزی توانسته است هم‌اکنون 70 نفر را مشغول به کار کند؛ برای هر هکتار از باغ زیتون، امکان اشتغال‌زایی برای یک نفر وجود دارد. در نتیجه توجه به توسعه باغ‌های زیتون می‌تواند تا حد زیادی به اشتغال‌زایی در بخش کشاورزی کمک کند.

کشاورز بیان کرد: این شرکت صنعتی در نظر دارد برای کمک به برنامه‌های دولت و اشتغال‌زایی در مناطق محروم یک واحد گلخانه، پرورش بوقلمون و واحد تولید کود آلی از طرف درختان و همچنین کارخانه تولید غذای طیور از تفاله زیتون را تأسیس و راه‌اندازی کند. هم‌اکنون دستگاه‌های این واحدهای تولیدی خریداری شده و در حال انتقال به شرکت کشت و صنعت خندان است.

وی با اشاره بر اینکه در این باغ با مشکل مگس زیتون روبه‌رو نیستیم، اضافه کرد: متأسفانه منطقه با آفت مگس زیتون درگیر بوده، اما توانسته‌ایم با انجام اصول مدیریتی مناسب مبارزه با آفات، از وجود این آفات در باغ‌ها جلوگیری کنیم.


به سال نابارور اعتقاد نداریم

مدیرعامل کشت و صنعت خندان طارم منبع تأمین‌کننده این باغ را آب‌های سطحی عنوان کرد و گفت: سعی شده است که آبرسانی به باغ به روش نوین و قطره‌ای باشد تا در سطح بالایی در میزان آب مصرفی صرفه‌جویی شود.

کشاورز کیفیت زیتون ایران را قابل رقابت با سایر کشورها دانست و افزود: می‌توان ادعا کرد کیفیت زیتون تولیدی کشور در سطحی بالاتر از زیتون‌های تولیدشده سایر کشورهای قَدَر در این صنعت است؛ تنها تفاوت ما با سایر کشورهای تولیدکننده، در نحوه فرآوری است که این مشکل با ورود و استفاده از ماشین‌آلات مناسب قابل رفع است.

وی با بیان اینکه ما به سال نابارور اعتقادی نداریم، خاطرنشان کرد: حتی اگر همچین مشکلی را جدی بگیری و باور کنیم، تأثیر آن بر میزان تولید 40 به 60 خواهد بود که با مدیریت صحیح امکان افزایش آن 80 به 20 هم وجود دارد.

کشاورز از دیگر مشکلات تولید زیتون و موانع صادراتی در ایران را هزینه بالای تولید به‌دلیل استفاده از ارقام کم‌بارور یا درختان مسن دانست و ادامه داد: در برخی باغ‌های کشور، درختان با میانگین سنی 70 سال وجود دارند که این امر باعث بازده پایین این درختان و بالا رفتن هزینه تولید و عدم رقابت‌پذیری در بازارهای صادراتی می‌شود.

وی در ادامه با وجود اینکه هماهنگی این بازدید از سوی معاونت باغبانی جهاد کشاورزی صورت گرفته است، آزادانه به نقد جهاد کشاورزی پرداخت و تصریح کرد: قبل از توسعه این کشت و صنعت، جهاد کشاورزی قول پرداخت 50 درصد یارانه را به سهامداران داد، اما با وجود گذشت چند سال، وزارت جهاد کشاورزی به وعده‌های خود عمل نکرده و این یارانه را در اختیار ما قرار نداده است.

مدیرعامل کشت و صنعت خندان طارم یکی دیگر مشکلات بخش کشاورزی را شکل مالکیت زمین‌های کشاورزی برشمرد و یادآور شد: برای این معضل موجب شده است که اراضی کشاورزی به قطعات کوچک تقسیم بشود. در نتیجه مدیریت و بهره‌وری را تا حد زیادی کاهش داده است و به‌نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که دستگاه‌های متولی با به‌کارگیری اهرم‌هایی همچون مدیریت آب، مزارع کشاورزی را به سوی مدیریت شرکتی هدایت کند.

کشاورز تأکید کرد: 80 درصد زیتون کشور فله‌ای است و 20 درصد در قالب بسته‌بندی عرضه می‌شود؛ هم‌اکنون قیمت خرید هر کیلوگرم روغن زیتون از تولیدکننده 24 تا 25 هزار تومان است و به قیمت 40 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که این فاصله قیمت نشان‌دهنده عدم کنترل درست بازار است.

وی اظهار داشت: بیشتر باغ‌های زیتون در کشور به شکل غرقابی آبیاری می‌شوند که میزان مصرف آب در این حالت بیش از 10 هزار لیتر در هر فصل تولید است؛ در صورتی که با مکانیزاسیون این باغ‌ها می‌توان میزان مصرف را به سه‌هزار لیتر کاهش داد./

G-950728-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید