Iranian Agriculture News Agency

در پی اعتراض مراجع مذهبی مالزی

استفاده از نام هات داگ ممنوع شد

به ده‌ها رستوران و غذاخوری فست‌فود در مالزی گفته شده که نام "هات داگ" را در فهرست غذای خود تغییر دهند و گرنه ممکن است با خطر بسته شدن واحدشان رو‌به‎رو شوند.‌

استفاده از نام هات داگ ممنوع شد

به ده‌ها رستوران و غذاخوری فست‌فود در مالزی گفته شده که نام "هات داگ" را در فهرست غذای خود تغییر دهند و گرنه ممکن است با خطر بسته شدن واحدشان رو‌به‎رو شوند.‌

به گزارش ایانا به نقل از بی بی سی، مراجع مذهبی به این رستوران‌ها گفته‌اند که با توجه به حرام بودن گوشت سگ در اسلام، عنوان هات داگ (با ترجمه تحت اللفظی سگ داغ) باید تغییر کند، هر چند که در این ساندویچ سوسیس، اصلا گوشت سگ استفاده نمی‌شود.

"واحد توسعه اسلامی" مالزی گفته است که این تصمیم در پی شکایت توریست‎های مسلمان گرفته شده است.

سراج‌الدین سهیمی، رئیس این نهاد گفته است که نامگذاری این غذا "گیج‌کننده" است.

او گفته است: "در اسلام سگ نجس است و نمی توان نام سگ بر روی غذای حلال باشد."

بر اساس دستورالعمل تولید غذای حلال در مالزی، غذای حلال و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حلال نباید نام غذاهای غیر حلال مانند بیکن، ژامبون و یا آبجو را بر خود داشته باشند.

روز دوشنبه گواهینامه غذای حلال رستوران زنجیره‌ای پرطرفدار "آنتی ان" در مالزی به علت اینکه نام یکی از غذاهایش "پرتزل داگ" بوده موقتا باطل و صدور مجدد این گواهینامه، مشروط به تغییر نام این غذا شده است.

آقای سهیمی در این باره گفته که مناسب‌تر است که این رستوران عنوان "پرتزل ساسج" را بر روی این غذا بگذارد.

نماینده این رستوران آمریکایی گفته است که "ایراد کوچکی" است و آنها مشکلی با تغییبر نام غذایشان ندارند.

اما نظری عزیز، وزیر فرهنگ و توریسم مالزی مقررات جدید را محکوم کرده و آن را "...." خوانده است."

به گزارش ایانا، نام دیگر هات‌داگ، «فرانکفورتر» است که آن را از نام شهر فرانکفورت در کشور آلمان برداشت کرده‌اند؛ چراکه این غذا ابتدا در آنجا طبخ می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت.از آنجا که آلمانی‌ها در تاریخ خود همیشه متهم به استفاده از گوشت سگ به عنوان غذا بودند، این نام هم احتمالاً کنایه‌ای تاریخی به آلمان‌ها برای ساختن این سوسیس‌ها از گوشت این حیوانات بود.

تا قبل از جنگ جهانی اول، به هات داگ، فرانکفورتر می‌گفتند؛ اما با آغاز جنگ، به دلیل احساسات ضد آلمانی، برای کنایه به آنها نام این غذا به هات داگ تغییر داده شد. تقریباً پس از پایان جنگ بود که این نام رواج پیدا کرد و دیگر همگان از آن استفاده می‌کردند.

هات داگ به شکل امروزی آن در حدود سال 1860 و در ایالات متحده آمریکا پخته شد اما همچنان اصالت آلمانی خود را حفظ کرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید