Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری خبر داد:

افزایش دو برابری سطح زیر کشت زیتون کشور تا پایان برنامه ششم توسعه/ ثبت رکوردهای جهانی زیتون در استان‌های سمنان و زنجان

45 درصد از 100 هزار تن زیتون تولیدشده در کشور در استان‌های شمالی صورت می‌گیرد و مابقی آن در استان‌های زنجان، کرمانشاه و قزوین در حجم بالا و تعدادی دیگر از استان‌ها به‌صورت جزئی تولید می‌شود.

افزایش دو برابری سطح زیر کشت زیتون کشور تا پایان برنامه ششم توسعه/ ثبت رکوردهای جهانی زیتون در استان‌های سمنان و زنجان

تا پایان برنامه ششم توسعه از طریق پیوند و واگذاری نهال‌های ارقام پرعملکرد میزان باغ‌های زیتون کشور از 100 هزار هکتار به 200 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به طارم سفلی در استان قزوین، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از باغ‌های زیتون این منطقه با اعلام این خبر، گفت: با توجه به هزینه‌ای که اجرای طرح توسعه باغ‌های زیتون کشور برای تولیدکنندگان در بر دارد، به باغداران یارانه پرداخت می‌شود.

ابوالقاسم حسن‌پور در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایانا که با توجه به افزایش سطح زیر کشت زیتون امکان انباشتگی تولید و افت قیمت وجود دارد و آیا برای بازارهای هدف این حجم از تولید زیتون فکری شده است، افزود: درباره بازار مصرف این میوه نگرانی وجود ندارد، زیرا با افزایش استقبال در بازار داخلی روبه‌رو هستیم. درباره صادرات زیتون کنسروی نیز بازاریابی‌هایی در کشورهای اطراف انجام گرفته است، اما هدف اصلی ما از افزایش تولید روغن بیشتر برای مصرف بازار داخل است.

وی با بیان اینکه یکی از طرح‌هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده، توسعه باغ‌های زیتون با هدف استحصال روغن است، خاطرنشان کرد: نخستین‌بار در سال 1370 خورشیدی طرح توسعه باغ‌های زیتون توسط دولت مطرح شد که در آن زمان فقط پنج‌هزار و 600 هکتار از اراضی باغی کشور به تولید زیتون اختصاص داشت، اما اکنون بیش از 104 هزار هکتار باغ زیتون در کشور وجود دارد.


45 درصد تولید زیتون در استان‌های شمالی

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید زیتون کشور را 100 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: 45 درصد تولید زیتون در استان‌های شمالی صورت می‌گیرد و مابقی آن در استان‌های زنجان، کرمانشاه و قزوین در حجم بالا و تعدادی دیگر از استان‌ها به‌صورت جزئی تولید می‌شود.

حسن‌پور تصریح کرد: بسیاری از باغ‌های زیتون کشور نیاز به اصلاح و هرس اصولی دارند تا به بهره‌وری مناسب برسند. بر همین اساس در سال جاری در نظر داریم تا دوهزار هکتار از باغ‌های زیتون کشور را اصلاح و هرس کنیم، همچنین این باغ‌ها از آبیاری نوین نیز بهره‌مند خواهند شد تا همراه با تولید بیشتری مصرف آب کمتری نیز داشته باشیم.

وی یادآور شد: در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، مراکش، تونس و یونان که سرآمد تولید زیتون هستند از ارقام پربازده استفاده می‌شود؛ هرچند در ایران نیز تعدادی از این ارقام وجود دارد، اما باید بستر مناسب برای خرید و استفاده از دیگر ارقام پربازه فراهم شود تا به میزان تولید برنامه‌ریزی شده برسیم.


شکستن رکوردهای جهانی زیتون در استان‌های سمنان و زنجان

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برخی از کشورهای دنیا رکود 40 تن زیتون در هکتار ثبت شده است، تأکید کرد: ما نیز در تعدادی از استان‌های کشورمان همچون سمنان و زنجان رکوردهای 42 تا 50 تن در هکتار را ثبت کرده‌ایم. این اتفاق نشان می‌دهد کشور ما شرایط اقلیمی لازم برای تولید مناسب این میوه را دارد و می‌توان با انجام تمهیدات لازم و مدیریت درست، به سطح تولید متناسب دست یابیم.

حسن‌پور به باغداران زیتون توصیه کرد که با وجود اینکه سازمان حفظ نباتات کشور در شش ماهه گذشته اقدامات خوبی برای مبارزه با مگس میوه زیتون انجام داده است، اما باغداران نیز باید دقت لازم را در به‌کارگیری روش‌های مناسب مبارزه داشته باشند تا خسارات در باغ‌ها به حداقل برسد.

وی در پایان اظهار داشت: ایران از سال 1383 عضو شورای بین‌المللی زیتون است و مردادماه سال جاری نیز به‌عنوان یکی از اعضای فعال این شورا میزبان جلسه بود که به اعتراف اعضای شرکت‌کننده در این جلسه، پیشرفت‌های خوبی در تولید زیتون داشته است./

G-950730-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید