Iranian Agriculture News Agency

استفاده از فناوری پیشرفته در کشاورزی آمریکا

"کشاورزی دقیق" راهکاری برای سودآوری مزارع کشاورزی

وزارت کشاورزی ایالات متحده به‌تازگی گزارشی منتشر کرده‌ که نشان می‌دهد تولید کنندگان حبوبات (grain) که دارای زمین‌های به مقیاس بزرگ هستند (بیش از دوهزار و 900 جریب (یک‌هزار و 173 هکتار)، جمعیت استفاده‌کننده از کشاورزی دقیق، حدود دو برابر افزایش یافته است. دراین نوع از کشاورزی که با استفاده از فناوری با دقت بالا میسر شده، همچنین تخمین زده شده که فن‌آوری‌های جدید می‌تواند به افزایش سوددهی کمک کند.

"کشاورزی دقیق" راهکاری برای سودآوری مزارع کشاورزی


وزارت کشاورزی ایالات متحده به‌تازگی گزارشی منتشر کرده‌ که نشان می‌دهد تولید کنندگان حبوبات ( grain ) که دارای زمین‌های به مقیاس بزرگ هستند (بیش از دوهزار و 900 جریب (یک‌هزار و 173 هکتار)، جمعیت استفاده‌کننده از کشاورزی دقیق (1) ، حدود دو برابر افزایش یافته است. دراین نوع از کشاورزی که با استفاده از فناوری با دقت بالا میسر شده، همچنین تخمین زده شده که فن‌آوری‌های جدید می‌تواند به افزایش سوددهی کمک کند.

به گزارش ایانا به نقل از سایت اگ‌وب، با رکود سه ساله در قیمت غلات که باعث کاهش درآمد در حوزه کشاورزی شده است، کشاورزان بیشتری به سمت استفاده از روش کشاورزی دقیق با استفاده از فناوری بالا، برای افزایش بهره‌وری‌ مزارع‌شان روی آوردند. استفاده از فن‌آوری می‌تواند شامل هر نوع فن‌آوری باشد، از تراکتور با فن‌آوری موقعیت‌یاب ( GPS-guided tractors ) که باعث کاهش خطای انسانی و خستگی می‌شود تا آنالیزکننده‌های اطلاعات دانه‌ها ( granular data analysis ) برای افزایش تصمیم‌گیری در کاشت.

David Schimmelpfennig ، اقتصاددان در حوزه کشاورزی وزارت کشاورزی ایالات متحده در واشنگتن، در گزارشی نوشته است: "فن‌آوری کشاورزی دقیق نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه در سرمایه و زمان است. همچنین به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه و افزایش بازده، نیاز به مدیریت نهاده‌های کشاورزی است."

وزارت کشاورزی ایالات متحده تخمین زده است که‌ حدود 80 درصد از کشاورزان بزرگ ایالات متحده برای هدایت تراکتور از دستگاه GPS استفاده می کنند، این در حالی است که از میان این تعداد بین 70 و 80 درصد این کار را برای تعیین مناطق بارورتر زمین‌های خود به کار می‌برند. همچنین بین 30 تا 40 درصد از تولیدکنندگان از تکنولوژی نرخ متغیر (2) استفاده می‌کنند، فرایندی که اجازه می‌دهد تا آنها بدانند که چقدر کود، بذر و یا حفاظت از محصول را چه زمان و کجا باید انجام به کار بگیرند.

همچنین بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا،‌ در مزارع ذرت با مقیاس متوسط در ایالات متحده که از GPS استفاده می‌کنند میزان سود عملیاتی حدود سه درصد و سود خالص حدود دو درصد افزایش یافته است. همچنین سود عملیاتی با استفاده از سیستم‌های هدایت‌کننده ( Guidance systems ) به 2.5 درصد و با تکنولوژی نرخ متغیر به 1.1 درصد افزایش یافته است، علاوه براین وزارتخانه مذکور گفته است که اطلاعات مورد استفاده در طول 17 سال، از آغاز سال 1996، گردآوری شده است.

این در حالی است که گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده نشان می‌دهد، با وجود این دستاوردها، اما استفاده از فن‌آوری با دقت بالا، روی هزینه‌های نیروی کار تأثیر مختلفی دارد. چراکه مزارع در مقیاس کوچک با وجود کاهش هزینه‌ها که پس از استفاده از فن‌آوری‌ها، روی داد، اما برخی هزینه‌های دیگر افزایش یافت، چرا که برای کمک به اجرا و پیاده‌سازی این روش‌ها باید افرادی را استخدام کنند./


فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

١- کشاورزی دقیق ( Precision Farming یا Precision Agriculture ) یک مفهوم جدید در کشاورزی امروزی است و بر مبنای وجود ناهمگونی در سطح مزرعه استوار است. یکی از دلایل رشد کشاورزی دقیق در میان دانشمندان و کشاورزان، پیشرفت تکنولوزی در زمینه‌های مختلف ازجمله سیستم تعیین مختصات جغرافیایی GPS ، سنسورها، عکس‌های هوایی یا ماهواره‌ای (یا سنجش از دور) و مدیریت اطلاعات جغرافیایی است. بر این اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط تکنولوژی برای انجام محاسبات دقیق در مورد سطح ناهمگونی در مزرعه از جهت‌های مختلف ازجمله مقدار مواد مغذی خاک، گسترش و پخش آفت‌ها بیماری‌ها و علف‌های هرز در سطح مزرعه همچنین تصمیم‌گیری در مورد موعد فعالیت‌های مدیریتی و همچنین پیش‌بینی مقدار عملکرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

٢- variable rate technology : یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کشاورزی دقیق کاربرد فناوری نرخ متغیر ( Variable Rate Technology (VRT ، به‌منظور کاهش مصرف مواد شیمیایی در سم‌پاش‌ها است. در اعمال نرخ متغیر نهاده‌ها، VRA نهاده‌ها به‌صورت موضعی و درباره تغییرپذیری خصوصیات موضعی زمین زراعی اعمال می‌شوند. برخی کاربردهای تکنولوژی نرخ متغیر در کشاورزی دقیق به شرح زیر است:

- طراحی، ساخت و ارزیابی سامانه اعمال علف‌کش با نرخ متغیر با استفاده از فناوری ماشین بینایی؛

- طراحی، ساخت و ارزیابی یک سامانه کنترل برای تغییر یک خطی کار نرخ ثابت به نرخ متغیر؛

- طراحی، ساخت و ارزیابی یک کودپاش مایع نرخ متغیر با استفاده از روش مدیریت موضعی در کشاورزی دقیق؛

- طراحی و ساخت نمونه‌ای از شبکه های حسگر بی‌سیم در حوزه کشاورزی؛

- کوددهی با آهنگ متغیر.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید