Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به مناسبت روز جهانی اقلیم عنوان کرد:

تغییر اقلیم، امنیت غذا، آب و انرژی را نشانه رفته است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تغییر اقلیم را عامل مؤثری بر امنیت غذا، آب و انرژی مردم جهان معرفی کرد.

تغییر اقلیم، امنیت غذا، آب و انرژی را نشانه رفته است


عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تغییر اقلیم را عامل مؤثری بر امنیت غذا، آب و انرژی مردم جهان معرفی کرد.

امروز روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیم است. شهاب عراقی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره دلیل نامگذاری این روز گفت: اهمیت این روز را می‌توان در این کلام خلاصه کرد که سه مؤلفه حیاتی آب، غذا و انرژی تحت تأثیر اقلیم قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم در ظاهر در هیچ‌کدام از سه مؤلفه حیاتی برای بشر نقشی ندارد، اما اقلیم روی تمام آنها تأثیر دارد. با تغییرات اقلیمی مصرف منابع آب متفاوت می‌شود. کشاورزی و غذا دستخوش تحولاتی شده و مصرف منابع انرژی با تغییر اقلیم، دچار نوساناتی می‌شود.

به گفته این اقلیم‌شناس عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، دانشمندان معتقدند امنیت آبی، غذایی و انرژی را در بستر تغییر اقلیم می‌توان تحلیل کرد و این سه مؤلفه در چارچوب تغییر اقلیم قابل تفسیر است.

عراقی‌نژاد افزود: اگرچه آب، غذا و انرژی هم بر اقلیم تأثیر دارند، اما اثرات تغییرات اقلیم بر این سه مؤلفه به قدری زیاد بوده که روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم تعریف شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بشر قادر به مقابله با اثرات تغییر اقلیم است، از تلاش دانشمندان برای دستکاری در طبیعت و بارورسازی ابرها به‌عنوان راهکارهایی در راستای مقابله با تغییر اقلیم یاد کرد.

عراقی‌نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه راهکارهای بشر برای کنترل شرایط اقلیمی نسبت به شرایط سازگاری با اقلیم پرهزینه‌تر است، استفاده اصطلاح فقهی مکروه بودن -که در بحث‌های فنی وجود ندارد- را برای توصیف این اقدامات بهترین گزینه دانست.

وی اضافه کرد: ثواب‌ترین راه این است که سراغ راهکارهایی برویم که بشر را با تبعات تغییر اقلیم سازگار کند؛ ویژگی اصلی و پیش ‌نیاز اصلی برای استفاده از این راهکارها این است که اقلیم خود را درست بشناسیم.

این استاد دانشگاه تهران اقداماتی که باعث دستکاری در طبیعت می‌شود را راهکاری پایدار برای فرار از تبعات تغییر اقلیم نمی‌داند؛ زیرا در هیچ‌جای دنیا این مسئله را به‌عنوان اقدام پایدار نمی‌شناسند، اما سازمان‌هایی که برای آینده‌نگری دنیا کار می‌کنند، بحث مدیریت آب و هوا را به عنوان رشته‌ها و اقدامات نوظهور پیگیری می‌کنند.

عراقی‌نژاد بیان کرد: در اجرای پروژه‌هایی که طبیعت را برای مقابله با تبعات تغییر اقلیم دستکاری می‌کنند، هنوز در ابتدای راه هستند. پیش‌بینی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه شاید انسان در قرن آینده یا 50 سال آینده به تمهیداتی و راهکارهایی برای مدیریت آب و هوا دست یابد و بتواند به نوعی یا در حدی که امکان کنترل اقلیم یا دستکاری اقلیم وجود داشته باشد، وارد عمل شود، اما هنوز تبعات این اقدامات برای بشر شناخته شده نیست.

وی یادآور شد: راهکارهای سازگاری با طبیعت برای انسان و محیط کم هزینه‌تر و مفیدتر بوده و بهتر است مثلاً با اصلاح الگوی کشت به جای تغییر طبیعت به سمت بهره‌وری بیشتر آب پیش برویم.

این استاد دانشگاه تهران در پایان تأکید کرد: راهکارهای سازگاری در سطح جهان به شدت توصیه می‌شود و تجربیات خوبی در کشورهایی که هم به لحاظ اقلیم و هم به لحاظ توسعه‌ای شبیه ایران هستند، برای مقابله با تبعات تغییر اقلیم وجود دارد./

L-950802-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید