صادرات پسته ایران 22 درصد افزایش یافت
بیش از 40 هزار تن پسته ایرانی به ارزش 381 میلیون و 647 هزار دلار در شش ماهه نخست امسال صادر شد.
بیش از 40 هزار تن پسته ایرانی به ارزش 381 میلیون و 647 هزار دلار در شش ماهه نخست امسال صادر شد.
به گزارش ایانا از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، در شش ماهه نخست سال 95، بیش از 40 هزار تن پسته خشک و با پوست تازه و مغز پسته به ارزش 381 میلیون و 647 هزار از ایران صادر شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 22 درصد و از لحاظ ارزشی 20 درصد رشد داشته است.
این گزارش با اشاره به اینکه در سال 94 از 407 هزار هکتار سطح بارور و غیربارور باغهای پسته کشور، 261 هزار تن پسته تولید شده است، میافزاید: سال گذشته 130 هزار تن پسته خشک و با پوست تازه و مغز پسته به ارزش 1.2 میلیارد دلار از ایران به 70 کشور جهان صادر شده است.
این گزارش با اشاره به اینکه هماکنون پسته در 29 استان کشور کشت میشود، اضافه میکند: استانهای کرمان با 212 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور و 96 هزار تن تولید سالانه، خراسان رضوی با 73 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور و 50 هزارتن تولید و استان یزد با 32 هزار هکتار باغ بارور و غیربارور و 42 هزارتن تولید سالانه،بیشترین میزان سطح زیرکشت و تولید پسته در کشور را به خود اختصاص دادهاند.
بر اساس این گزارش، طرح جامع مدیریت باغهای پسته تدوین شده و بر مبنای آن در صورت اخذ ردیف بودجه، 150 هزار هکتار از باغهای پسته اصلاح و نوسازی و 50 هزار هکتار باغ پسته در مناطق مستعد جدید ایجاد میشود.
در ادامه این گزارش آمده است: اصلاح نهال و احداث باغهای مادری، توسعه مکانیزاسیون، آبیاری زیرسطحی و ایجاد صندوق ملی حمایت از سرمایه گذاری پسته کشور بهمنظور تشکیل زنجیره پسته و ساماندهی تشکلهای موجود و همچنین تأمین سرمایه در گردش برای حمایت از صادرات این محصول با مشارکت بخش خصوصی از دیگر موارد پیشبینی شده در این طرح است.
پیش از این، وزیر جهاد کشاورزی در دهمین نشست ستاد عالی پسته بر ضرورت صادرات مدیریت شده و هماهنگ محصول پسته از سوی بازرگانان برای حفظ جایگاه پسته ایران در بازار جهانی تأکید کرد و اظهار داشت: در این زمینه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران میتواند نقش محوری ایفا کند.
محمود حجتی پایش رقبای ایران در بازار پسته را ضروری عنوان و با اشاره به پیگیریها برای تجهیز و تأمین منابع و سرمایه در گردش تشکلهای تولیدی و صادراتی پسته،بر لزوم تسریع در خرید محصول کشاورزان و عرضه کافی و با قیمت مناسب پسته در بازار داخلی برای بهرهمندی و مصرف مردم و همچنین توسعه بازار صادراتی این محصول تأکید کرد.
وزیر جهاد کشاورزی اتخاذ سیاست "بازار در قبال بازار" را در مراودات ایران با کشورهای دیگر ضروری توصیف کرد و درباره مصوبه این ستاد در زمییه کاهش تعرفه واردات پسته ایران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا یادآور شد: بازار بزرگترین سرمایه کشورها است و پرداختن به موضوع کاهش و اصلاح تعرفه پسته صادراتی ایران به کشورهای اروپایی و سایر کشورها در مذاکرات سیاسی و مبادلات تجاری ایران و دیگر کشورها در نشستهایی با حضور نمایندگان وزارت خارجه و سازمان توسعه تجارت باید مورد تأکید قرار گیرد./
دیدگاه تان را بنویسید