Iranian Agriculture News Agency

با حضور وزرای کشاورزی ایران و ترکیه در آنکارا برگزار شد:

نخستین همایش کاری ایران وترکیه دربخش کشاورزی

 اولین همایش کاری ایران و ترکیه در عرصه تولیدات کشاورزی با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و فاروق چلیک وزیر کشاورزی ودامداری ترکیه وحضور نمایندگانی ازبخش خصوصی دو کشور روز سه شنبه در آنکارا برگزار شد.

نخستین همایش کاری ایران وترکیه دربخش کشاورزی
اولین همایش کاری ایران و ترکیه در عرصه تولیدات کشاورزی با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و فاروق چلیک وزیر کشاورزی ودامداری ترکیه وحضور نمایندگانی ازبخش خصوصی دو کشور روز سه شنبه در آنکارا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این همایش که به میزبانی اتحادیه اتاق ها وبورس های ترکیه به عنوان بزرگترین نهاد صنفی این کشور برگزار شد با استقبال گسترده نمایندگان بخش خصوصی ترکیه روبرو گشت.
محمود حجتی طی سخنانی درمراسم افتتاحیه این همایش با اشاره به ویژگی های مشترک اقلیم مدیترانه ای ترکیه با بخش های گسترده ای ازسرزمین ایران به ویژه درغرب و شمال کشورمان، گفت: ایران وترکیه می توانند بستر همکاری وسیعی را در حوزه کشاورزی فراهم کنند.
اوبا ابراز خرسندی ازفرایند همکاری های دو کشور درحوزه زراعت، دام وصنایع دامی وشیلات وصنایع شیلاتی بین ایران وترکیه، گفت: بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی ایران درفضاهای روستایی وتوسط کشاورزان در واحدهای ارضی کوچک و متوسط تولید می شود. بنابراین توسعه هرچه بیشتر تولیدات کشاورزی به ویژه انجام فعالیت های مرتبط با ایجاد ارزش افزوده بیشتر، نه تنها دراقتصاد ملی، بلکه در بهبود شرایط زندگی روستانشینان اثر مستقیم دارد و در سیاست های منطقه ای ایران دارای اهمیت زیادی است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: مکانیزاسیون کشاورزی به معنای فراگیر آن که به کشاورزی صنعتی منتهی خواهد شد، از دیگر زمینه های همکاری محسوب می شود. همکاری در خصوص زیرساخت های فیزیکی و پشتیبانی تحارت و بازار محصولات کشاورزی مانند زیرساخت های نگهداری و انبارداری، حمل و نقل، توسعه صنایع فرآوری، شبکه های اطلاعاتی و غیره محورهای دیگری است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.
او در تشریح بستر ها و فرصت های سرمایه گذاری زیاد در ایران، گفت: سرمایه گذاری مشترک و یا مستقل در استفاده بهینه از منابع آب و خاک، سرمایه گذاری در تاسیس کشت های گلخانه ای، سرمایه گذاری در توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و انتقال تکنولوژی های جدید و کارآمد کشاورزی، از زمینه هایی است که می تواند همکاری صورت گیرد.
حجتی گفت: همکاری و مشارکت بخش خصوصی دو کشور در توسعه کمی و کیفی صنایع بسته بندی محصولات کشاورزی، یکی دیگر از زمینه های اولویت دار می باشد. ظرفیت سازی برای توسعه تجارت محصولات کشاورزی، توسعه تولید، بازاریابی و مصرف غدای حلال، لجستیک و حمل و نقل محصولات کشاورزی نیز از سایر زمینه های همکاری دو کشور است.
فاروق چلیک وزیر کشاورزی و دامداری ترکیه نیز گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه ای هستند که به جای صرف انرژی برای رقابت، همکاری برای رشد و توسعه اقتصادی را ترجیح داده اند.
او تاکید کرد: دو کشور با 160 میلیون جمعیت و افزون بر 100 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در زمینه کشاورزی، می توانند با همکاری های نهادینه شده، هم افزایی قابل توجهی را در منطقه خود ایجاد کنند.
او با ابراز امیدواری از اینکه حجم مبادلات بازرگانی و همکاریهای اقتصادی دو کشور با رفع تحریم ها علیه ایران، به سرعت افزایش یابد، گفت: ایران برای ترکیه به منزله درواز شرق و ترکیه نیز برای ایران به منزله درواز غرب است. حجم تجارت دو کشور به رغم اینکه هدف 30 میلیارد دلاری دارد، بعداز رسیدن به قله 22 میلیارد دلاری در سال 2013 میلادی رو به کاهش گذاشته در سال گذشته به مرز 10 میلیارد دلار رسید که سهم کشاورزی در داخل این رقم در حدود 353 میلیارد دلار یعنی حدود 10 درصد است.
چلیک تولید ناخالص داخلی ترکیه در بخش کشاورزی را 54.7 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ترکیه از این نظر در ردیف سوم در اروپا و با صادرات 680 نوع کالای کشاورزی به 192 کشور جهان و صادرات 16.8 میلیارد دلار در سال جایگاه دارد و هدف رساندن تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی به 150 میلیارد دلار و صادرات سالانه 40 میلیارد دلار محصولات کشاورزی در سال 2023 میلادی را دنبال می کند.
فائق یاوز قائم مقام ریاست اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه نیز طی سخنانی، ایران را فراتر از یک کشور همسایه، به عنوان یک کشور برادر برای ترکیه قلمداد و ابراز امیدواری کرد که اولین همایش کاری ایران و ترکیه در حوزه کشاورزی، بستر لازم را برای همکاریهای دو کشور در این حوزه فراهم آورد. او تصریح کرد همکاری و همدلی دو کشور در مسائل اقتصادی و تجاری نه تنها در راستای منافع مشترک دوجانبه بلکه به بهبود وضعیت رفاه و توسعه اقتصادی منطقه نیز کمک خواهد کرد.
او با تاکید بر اینکه رفع تحریم ها علیه ایران موجب خرسندی بخش خصوصی ترکیه شده است، گفت: ترکیه به عنوان دهمین کشور کشاورزی جهان خواهان سهم گیری بیشتری از تجارت 19 میلیارد دلاری ایران در حوزه کشاورزی است.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در راس هیاتی وارد آنکارا شد.
هیات وزارت کشاورزی فردا نیز در ششمین نشست کمیته مشترک راهبردی همکاریهای کشاورزی دو کشور شرکت خواهد کرد.
انتظار می رود در خاتمه این دیدارها دو سند یادداشت تفاهم امضا شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید