Iranian Agriculture News Agency

کارشناس پنبه استان گلستان به ایانا خبر داد:

افزایش عملکرد یک تنی پنبه با کشت نشائی

یکی از کارشناسان پنبه سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، از آغاز کشت نشایی پنبه در زمین‌های کشاورزی خبر داد.

افزایش عملکرد یک تنی پنبه با کشت نشائی


یکی از کارشناسان پنبه سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان، از آغاز کشت نشایی پنبه در زمین‌های کشاورزی خبر داد.

کارشناس پنبه استان گلستان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: طبق تحقیقاتی که انجام شده، کشت پنبه به شکل نشایی می‌تواند عملکرد را تا 3.5 تن برای هر هکتار برساند.

مهران خزایی با اشاره به عملکرد دو تا 2.5 تنی پنبه در سطح استان گلستان به ازای هر هکتار، افزود: البته این طرح که برای نخستین‌بار در زمین‌های کشاورزی به صورت گسترده انجام گرفته در هفت استان به اجرا رسیده و مطمئناً آثار مثبتی را در راستای تولید، به نمایش خواهد گذاشت.

به گفته وی، تحقیقات 14 ساله برای رسیدن به هدف، پشتیبان این طرح است که همت محققان داخلی، امروز به نتیجه رسید و کشت نشائی پنبه نیز برای کشاورزان دست یافتنی شد. البته زمانی که این روش در زمین‌های تحقیقاتی انجام می‌گرفت، کشاورزان علاقه‌مند بسیاری برای بازدید از آن حاضر می‌شدند و تمایل زیادی برای عملیاتی کردن طرح در زمین‌های خودشان داشتند.

کارشناس پنبه استان گلستان معتقد است: کارهای تحقیقاتی در کشور، باید حداقل یک قدم جلوتر از تجربه و علم کشاورزان باشد تا بتواند آنها را برای به کارگیری روش‌های جدید ترغیب کند.

خزایی با بیان اینکه کشت نشایی پنبه، می‌تواند کاهش 30 درصدی مصرف آب را به همراه داشته باشد، عنوان کرد: زودرس بودن، بهبود تولید، افزایش عملکرد و تعیین تعداد بوته در هکتار به دلخواه کشاورز، از مهم‌ترین مزایایی است که می‌توان برای کشت نشایی پنبه نام برد.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به بحرانی که از نظر کمبود آب در کشور وجود دارد و همچنین تأکید معاونت زراعت وزیر جهاد کشاورزی بر کشت نشایی، امید می‌رود که این روش در مورد پنبه برای سال‌های آینده به شکل قابل توجهی رونق بگیرد./

V-950805-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید