Iranian Agriculture News Agency

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

رشد 15.37 درصدی صادرات و کاهش 2.3 درصدی واردات بخش کشاورزی در شش ماهه نخست سال 95

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات بخش کشاورزی در شش ماهه نخست امسال به لحاظ وزنی 15.37 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.



معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت:صادرات بخش کشاورزی در شش ماهه نخست امسال به لحاظ وزنی 15.37 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.
به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده با بیان این خبر، میزان صادرات محصولات کشاورزی در شش ماهه نخست امسال را دو میلیون و 647 هزارتن اعلام کرد.
وی افزود: ارزش صادرات محصولات کشاورزی در این مدت دو میلیارد و 314 میلیون دلار بوده است.
بخشنده اظهار داشت: این میزان صادرات معادل سهم 4.48 درصد از کل وزن و 10.68 درصد از کل ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی در مدت یاد شده را شامل می شود.
وی تصریح کرد: در این مدت بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی به لحاظ وزنی مربوط به زیر بخش های زراعی با سهم 65.1 درصد، باغی با سهم 17.65 درصد و دام و طیور با سهم 15.66 درصد بوده است.
به گفته بخشنده، بیشترین میزان صادرات بخش کشاورزی کشور به لحاظ ارزشی به زیر بخش های باغی با سهم 39.49 درصد، دام و طیور با سهم 28.27 درصد و زراعی با سهم 26.53 درصد می باشد.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی پنج قلم عمده صادراتی به لحاظ ارزشی را پسته با پوست به ارزش 263 میلیون دلار، هندوانه 96 میلیون دلار، رب گوجه فرنگی 91 میلیون دلار، پنیر 84 میلیون دلار، ماست 83 میلیون دلار و مغز پسته تازه یا خشک 81 میلیون دلار عنوان کرد.
بخشنده در زمینه صادرات محصولات باغی ظرف شش ماهه نخست سال تصریح کرد: در این مدت،467 هزارتن محصولات باغی به ارزش 914 میلیون دلار از ایران صادر شده است.
وی با بیان این که در این مدت 414 هزارتن محصولات دام و طیور به ارزش 654 میلیون دلار از کشور صادر شده است، گفت: در این زیر بخش، بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات لبنی با 212 هزار و 880 تن، خوراک دام با 81 هزار و 350 تن و گوشت و احشای خوراکی با منشا حیوانی بیش از 41 هزار تن بوده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد صادرات بخش زراعی گفت: در این مدت یک میلیون و 723 هزارتن محصولات زراعی به ارزش 614 میلیون دلار از کشور صادر شده است.
وی همچنین کل صادرات شیلاتی در مدت یاد شده را 35 هزارتن به ارزش 105 میلیون دلار اعلام کرد.
کاهش 2.3 درصدی واردات بخش کشاورزی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش 2.3 درصدی واردات بخش کشاورزی به لحاظ وزنی و کاهش 2.6 درصدی به لحاظ ارزشی، اظهار داشت: پنج قلم عمده وارداتی به لحاظ وزنی شامل ذرت دامی، لوبیای سویا، سایر به صورت دانه به جز گندم دامی، کنجاله و سایر آخال های جامد از سویا و جو به استثنای بذر بوده است.
وی پنج قلم عمده وارداتی به لحاظ ارزشی را ذرت دامی،لوبیای سویا، برنج نیمه سفید و یا کامل سفیدشده، کنجاله و سایر آخال های جامد از سویا و سایر به صورت دانه به جز گندم دامی عنوان کرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید