Iranian Agriculture News Agency

آیا کشاورزی در برابر تغییرات آب و هوا شکست خواهد خورد؟

تغییرات آب و هوایی تا سال 2030 منجر به فقر شدید بین 35 تا 122 میلیلون نفر در جهان خواهد شد.

آیا کشاورزی در برابر تغییرات آب و هوا شکست خواهد خورد؟


تغییرات آب و هوایی تا سال 2030 منجر به فقر شدید بین 35 تا 122 میلیلون نفر در جهان خواهد شد.

سازمان غذا و کشاورزی (فائو) در یک پیام فوری اعلام کرد که برای از بین بردن گرسنگی و فقر تا سال 2030 به‌دلیل تغییرات آب و هوا، به یک تحول بزرگ در سیستم‌های کشاورزی و غذایی نیاز داریم. در گزارش منتشر شده این سازمان در 17 اکتبر ماه جاری به نکته مهم تهدید امنیت غذایی بدین مضمون اشاره شده است: "بدون اقدام فوری، تغییرات آب و هوا یک تهدید برای میلیون‌ها نفری خواهد بود که در معرض خطر گرسنگی و فقر قرار دارند."

در برابر تغییرات آب و هوا، بخش کشاورزی، در وسیع ترین معنا اعم از کشاورزی، شیلات و جنگلداری قربانی خواهد شد. تا سال 2030، انتظار می‌رود اثرات منفی گرمایش جهانی بر بازده محصول، دام، شیلات و جنگل‌ها در اکثر مناطق جهان رشد کند. این اثرات به شکل تلفات محصول، بیابان زایی و آتش‌سوزی‌ها، خشکسالی و... خود را نشان خواهد داد.

به گفته نویسندگان گزارش اخیر فائو، "در سال 2050، انتظار میرود که تقاضای جهانی غذا تا 60 درصد به نسبت سال 2006 بدلیل رشد جمعیت و شهر نشینی و بالا رفتن درآمد، افزایش یابد" و این روند رو به رشد، امنیت غذایی جهان را تهدید خواهد کرد. به عقیده خوزه گرازیانو دو سیلوا، مدیر کل فائو، تغییرات آب و هوا برخی از عدم قطعیت‌ها را به ارمغان خواهد آورد، ما دیگر نمی‌توانیم تضمین کنیم هر آنچه را کاشته‌ایم درو خواهیم کرد.

فعالیت‌های کشاورزی یکی از عوامل تولید گازهای گلخانه‌ای در نتیجه فعالیت‌های انسانی هستند که به‌طور عمده مربوط به نشخوار دام‌ها، فضولات حیوانی و کود آنها به دلیل انتشار مستقیم متان و اکسید نیتروژن بوده و همچنین از لحاظ تبدیل جنگل‌ها به مراتع و مزارع اهمیت دارند. به همین دلیل به عقیده فائو، کشاورزان در کشورهای در حال توسعه که 475 میلیون خانوار را به خود اختصاص می‌دهند، نیاز به دریافت کمک برای انتقال شیوه‌های پایدار مدیریت زمین، آب، شیلات و جنگل داری را دارند، اما این موضوع یک چالش جدی است؛ زیرا مشکلات فراوانی به‌دلیل وجود فرهنگ‌های متفاوت، دسترسی سخت به بازارهای خرده‌مالکان، خدمات‌رسانی در ترویج کشاورزی و همچنین اطلاعات آب و هوایی وجود دارد.

با این حال فائو امیدوار است که از طریق تنوع تولیدات، ترکیب کشاورزی، دام و کاشت درختان، استفاده از کود سبز، به‌کارگیری قوانین اجتماعی و فرهنگی و تکیه بر نقش زنان بعنوان 43 درصد از نیروی کار کشاورز در کشورهای در حال توسعه، امکان ایجاد تغییرات در بخش کشاورزی فراهم آید./

ترجمه: شهره صدری‌خانلو

منبع: لوموند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید