Iranian Agriculture News Agency

ایران و ترکیه دو سند همکاری کشاورزی امضا کردند/ کشاورزی ترکیه و ایران به دنبال سهم ویژه از تجارت 30 میلیارد دلاری

ایران و ترکیه دو سند همکاری در زمینه قرنطینه دامی و نقشه راه همکاری های راهبردی در زمینه کشاورزی امضا کردند.

ایران و ترکیه دو سند همکاری کشاورزی امضا کردند/ کشاورزی ترکیه و ایران به دنبال سهم ویژه از تجارت 30 میلیارد دلاری

ایران و ترکیه دو سند همکاری در زمینه قرنطینه دامی و نقشه راه همکاری های راهبردی در زمینه کشاورزی امضا کردند .

به گزارش ایانا، این اسناد امروز چهارشنبه در خاتمه ششمین نشست کمیته مشترک راهبردی همکاری های کشاورزی دو کشور و نخستین همایش کاری ایران و ترکیه در حوزه کشاورزی در آنکارا امضا شد .

سند همکاری در زمینه قرنطینه دامی از سوی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و فاروق چلیک وزیر کشاورزی، غذا و دامداری ترکیه و پروتکل مربوط به نشست کمیته مشترک نیز از سوی معاونان وزرای کشاورزی دو کشور امضا شد .

محمود حجتی طی سخنانی در مراسم امضای این اسناد، گفت و گوهای دو جانبه خود با وزیر کشاورزی ترکیه در دو روز اخیر و مذاکرات بین هیات های دو کشور و همچنین فعالان اقتصادی را مثبت و سازنده خواند و گفت: چشم انداز همکاری ها در حوزه کشاورزی با توجه به ظرفیت های بسیار بزرگ در دو کشور و اراده سیاسی برای توسعه، بسیار امیدوار کننده است .

حجتی گفت: نگاه راهبردی بین دو طرف در خصوص اینکه دو کشور در حوزه اقتصادی می توانند مکمل یکدیگر شوند، وجود دارد و امضای سه سند در ظرف کمتر از شش ماه خود نشان دهنده عزم راسخ برای توسعه همکاری هاست .

فاروق چلیک وزیر کشاورزی ترکیه نیز گفت: بخش کشاورزی دو کشور باید سهم مناسبی را از هدف تجارت 30 میلیارد دلاری به خود اختصاص دهند .

چلیک فرایند همکاری های دو کشور در همه حوزه ها از جمله کشاورزی را خوب ولی ناکافی ارزیابی و ابراز امیدواری کرد: با عزمی که در دو طرف برای گسترش همکاری ها وجود دارد، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر مناسبات دو کشور در همه حوزه ها از جمله کشاورزی باشیم .

فعالان بخش کشاورزی ترکیه با وزیر کشاورزی ایران دیدار و گفت وگو کردند

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی ایران امروز با جمعی از فعالان حوزه کشاورزی ترکیه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا دیدار و گفت وگو کرد .

در ابتدای این دیدار ابراهیم طاهریان سفیر ایران ضمن خوش آمدگویی به هیات ایرانی و دیگر حاضرین، با اشاره به عملکرد و موفقیت های دولت ایران در حوزه کشاورزی، سفر وزیر جهاد کشاورزی کشورمان به ترکیه را فرصت استثنایی برای توسعه ارتباطات و همکاری های موثر میان ایران و ترکیه در این حوزه ارزیابی کرد .

وی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای مناسب برای توسعه روابط و همکاری های دوجانبه برای دسترسی به هدف تعیین شده 30 میلیارد دلاری در روابط اقتصادی میان دو کشور و نیز اهمیت نزدیک شدن دیدگاه ها برای تامین و برقراری صلح و ثبات منطقه افزود: مقامات ایران همواره تلاش کرده اند فضایی صمیمانه میان ایران و ترکیه برقرار باشد. به خصوص طی ماه های گذشته دیدارهای منظمی فی مابین مسئولان عالی رتبه دو کشور انجام شد و موضوعات همکاری های دو جانبه مورد بررسی قرار گرفت و در زمینه تحولات منطقه ای با هدف نزدیک کردن دیدگاه ها، گفت وگو و تبادل نظر شد .

در ادامه این دیدار محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز با تشکر از سفیر ایران به خاطر فرآهم آوردن فرصت گردهمایی صمیمانه با تجار و دست اندرکاران بخش کشاورزی، ظرفیت های گسترده در دو کشور را به عنوان زمینه و فرصت مناسبی برای توسعه روابط میان ایران و ترکیه به ویژه در دوران پسابرجام ارزیابی کرد .

حجتی تاکید کرد: نه تنها هیچگونه مانعی برای توسعه مبادلات و همکاری های بخش های صنعتی و کشاورزی میان ایران و ترکیه وجود ندارد، بلکه همه فعالان و سرمایه گذاران در این بخش ها می توانند مبادلات و همکاری های خود را در این حوزه بیش از پیش گسترش دهند .

در بخش پایانی این نشست راهکارهای توسعه مناسبات کشاورزی میان ایران و ترکیه به طور مبسوط از سوی فعالان این بخش مطرح شد .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید