Iranian Agriculture News Agency

18 جاذبه ترامپ بـرای آمریکـایی‌هـا



دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه گفته است، خط‌مشی ارائه شده از سوی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات برای حل بحران سوریه به دلیل افزایش امکان رویارویی مستقیم با روسیه احتمالا به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد.


به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در یک مصاحبه درخصوص سیاست خارجی آمریکا گفته است، شکست گروه داعش، بر متقاعد کردن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای کناره‌گیری اولویت دارد. دونالد ترامپ تصریح کرده است: سیاست‌های هیلاری کلینتون در قبال سوریه می‌تواند آمریکا را به ورطه یک جنگ جهانی بکشاند.هیلاری کلینتون اخیرا گفته است از ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه حمایت می‌کند. این در حالی است مخالفان این پیشنهاد می‌گویند، ایجاد چنین منطقه‌ای می‌تواند خطر درگیری مستقیم آمریکا و روسیه را در سوریه افزایش دهد. دونالد ترامپ گفته است: آنچه ما باید انجام دهیم این است که بر داعش متمرکز شویم. ما نباید بر سوریه متمرکز شویم. دونالد ترامپ تصریح کرده است: «اگر ما به حرف‌های هیلاری کلینتون گوش کنیم، باعث آغاز جنگ جهانی سوم بر سر سوریه خواهیم شد.» وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: در صورت پیروزی هیلاری کلینتون، شما جنگ جهانی سوم را خواهید داشت. او نمی‌داند که چه کار می‌کند، مثل لیبی مثل همه کارهای دیگری که او انجام داده است. وی اضافه کرده است: سوریه دیگر سوریه نیست، سوریه الان روسیه است، ایران جدید است که با توافق هسته‌ای آن را ساخته‌ایم، توافقی که از طریق یکی از بدترین مذاکراتی که من دیده ام به دست آمده است.نامزد حزب جمهوری‌خواه تاکید کرده است: شما دیگر نباید با سوریه بجنگید، شما دارید با سوریه، روسیه و ایران می‌جنگید، درست است؟ روسیه یک قدرت اتمی است، کشوری که مثل کشورهای دیگر فقط از سلاح اتمی حرف نمی‌زند، بلکه رویکرد دیگری در قبال سلاح هسته‌ای دارد. دونالد ترامپ همچنین اظهار کرد: شکست دادن داعش مهم‌تر از کناره‌گیری بشار اسد از قدرت است. درگیری‌ها در سوریه که از سال 2011 شروع شده تاکنون صد‌ها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است. ترامپ همچنین گفت: بشار اسد دیگر الان خیلی قدرتمندتر شده است و آمریکا باید روی شکست داعش متمرکز شود. پیشتر نیز ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به اعضای کنگره گفته بود که «منطقه پرواز ممنوع» در سوریه می‌تواند به جنگ با روسیه دامن بزند. او که در کمیته خدمات نیروهای مسلح سخن می‌گفت تصریح کرد: «برای آنکه کل آسمان سوریه را کنترل کنیم باید با سوریه و روسیه وارد جنگ شویم. این تصمیم خیلی بنیادی است که مسلما من نخواهم گرفت.» هیلاری کلینتون یکی از حامیان سرسخت ایجاد منطقه ممنوع در آسمان سوریه است. این طرح را پیش‌تر ترکیه به آمریکا داده بود و در آن خواستار پناه دادن مخالفان اسد شده بود. طرحی که اما باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده با آن موافقت نکرد.


اوباما به بازی گلف خود متمرکز است

میلیاردر نیویورکی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نحوه گفتار هیلاری کلینتون گفت: وقتی هیلاری کلینتون، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را به‌عنوان یک اهریمن معرفی می‌کند، در صورت پیروزی در انتخابات، بعدا چگونه می‌خواهد با او مذاکره کند.

همچنین وی در این مصاحبه از سیاست‌های باراک اوباما انتقاد کرد و گفت: در منطقه آسیا همین سیاست‌ها موجب شد فیلیپین به‌عنوان یکی از متحدان ایالات‌متحده در آغوش چین و روسیه قرار بگیرد. رابطه فیلیپین و ایالات‌متحده زمانی تیره و تار شد که باراک اوباما از نحوه برخورد دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین با فروشندگان مواد مخدر انتقاد کرد، البته این انتقاد بدون پاسخ باقی نماند و رئیس‌جمهوری فیلیپین، باراک اوباما را «حرامزاده» خطاب کرد.گفته می‌شود دوترته دستور تیر برای فروشندگان و معتادان به مواد مخدر صادر کرده است. همچنین آمار اعدام‌های معتادان و فروشندگان مواد مخدر افزایش یافته است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر با انتقاد از این رویکرد از دوترته خواسته بود مسیر قانونی را برای محاکمه عادلانه معتادان و فروشندگان مواد مخدر فراهم کند.دوترته اما گفته است که ایالات‌متحده مانند یک سگ با کشورش رفتار می‌کند و از اوباما خواسته است احترام بیشتری به کشورش بگذارد. ترامپ نیز می‌گوید که نوع سخنان دوترته نشان می‌دهد که حتی این کشور هم دیگر برای ما احترامی قائل نیست. ترامپ می‌گوید با ادامه این سیاست‌ها دیگر هیچ کشوری متحد آمریکا باقی نخواهد ماند. میلیاردر نیویورکی، هیلاری کلینتون را ادامه‌دهنده راه اوباما خطاب کرده است. مصاحبه نامزد جمهوری‌خواهان دو هفته پیش از انتخابات هشتم نوامبر صورت گرفته و این مصاحبه در بدترین زمان ممکن رخ داده است؛ زیرا ترامپ در نظرسنجی‌ها به شدت از هیلاری کلینتون عقب افتاده است. ترامپ اما در این مصاحبه تاکید می‌کند که رسانه‌ها در اعلام آمار نظرسنجی‌ها تقلب می‌کنند. او می‌گوید: «مردم از این نوع رهبری به شدت خشمگین هستند، برای همین این انتخاباتی است که ما صد در صد در آن پیروز می‌شویم. فکر می‌کنم ما پیروز این میدان خواهیم بود. ترامپ تصریح کرد که اگر در انتخابات پیروز شود از هیچ نیروی دموکراتی در کابینه خود استفاده نخواهد کرد، اما در امور مقننه حتما با آنها همکاری خواهد کرد.


یک جمهوری‌خواه دیگر هم حامی هیلاری شد

کالین پاول وزیر امور خارجه آمریکا در کابینه جورج دبلیو‌بوش روز سه‌شنبه اعلام کرد از هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا پشتیبانی می‌کند.کالین پاول در اظهاراتی که در روزنامه « نیوزدی Newsday » انتشار یافت، دونالد ترامپ را «فاقد صلاحیت رای ریاست‌جمهوری» توصیف کرد و گفت، ترامپ « قول‌هایی به مردم می‌دهد که نمی‌تواند محقق کند.» هنوز واکنشی از سوی دونالد ترامپ درخصوص پشتیبانی کالین پاول از کلینتون انتشار نیافته است. اما وی در مصاحبه‌اش گفته بود که افراد رده بالای جمهوری‌خواه از وی حمایت نمی‌کنند و با پیوستن کالین پاول به جمع حامیان هیلاری کلینتون، شمار افراد رده‌بالای این حزب در حمایت از نامزد دموکرات‌ها افزایش یافته است.

کالین پاول در سال 2001 از سوی جرج دبلیو بوش برای مقام وزارت خارجه کاندیدا شد و با رای سنای آمریکا این مقام را در اختیار گرفت. وی در کابینه جورج دبلیو بوش، معروف به کبوتری در میان بازها بود. دیدگاه‌های وی درخصوص امور خارجی ملایم‌تر از بازهای جمهوری‌خواه یا نئوکان‌ها است. با این اوصاف، محبوبیت ترامپ در میان هم‌حزبی‌هایش همچنان رو به کاهش است. پس از آنکه چندین چهره شاخص جمهوری‌خواه به‌صورت علنی اعلام کردند که از دونالد ترامپ حمایت نمی‌کنند، حال کالین پاول، وزیر دفاع ایالات‌متحده در کابینه جرج بوش با اعلام این مطلب گفت: «ترامپ تقریبا هر روز به آمریکا توهین کرده، او به لاتینوها (شهروندان آمریکا با ریشه‌های آمریکای لاتین) توهین کرده است. او به سیاهان آمریکا توهین کرده است. او به زنان توهین کرده است. او به حزب خود هم توهین کرده است.» البته حمایت پاول جمهوری‌خواه از نامزد حزب رقیب موضوع تازه‌ای نیست. او در سال 2008 هم از باراک اوباما پشتیبانی کرده بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید