Iranian Agriculture News Agency

کاهش پرورش شتر در ایران

رئیس انجمن علمی شتر کشور از کاهش 5.2 درصدی شترداری طی سال های اخیر در ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، سعید زیبایی روزچهارشنبه در همایش انجمن علمی شتر کشور که در بافق برگزار شد، اظهار داشت: در زمینه شترداری وضعیت موجود با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد به همین دلیل فعالیت هایی با بهره گیری از روش های نوین پرورش شتر آغاز شده تا ایران از کشورهای همسایه در این زمینه عقب نیفتد.
وی ادامه داد: پرورش شتر تا سال 2013 میلادی در کشورهای همسایه به طور متوسط 1.45 درصد رشد داشته و در این میان عمان بیشترین رشد و امارات بزرگترین مزرعه شتر جهان را دارد، اما شاخص ایران در این زمینه منفی بوده است.
زیبایی با بیان اینکه بیابان های ایران در حال گسترش است و کره زمین گرم تر می شود، ادامه کرد: در چنین شرایطی با توجه به رویکرد اقتصادی مقاومتی، شترداری از ارزش افزوده بالاتری نسبت به دیگر فعالیت های مشابه برخوردار است.
وی ادامه داد: انجمن علمی شتر به نمایندگی از شترداران آمادگی دارد تا برای توسعه این صنعت اقدامات لازم را انجام دهد که در این راستا سند همکاری سه جانبه با مرکز تحقیقات شتر، انجمن شتر ایران و فرمانداری بافق امروز امضاء شد.
رئیس انجمن شتر کشور با بیان اینکه هیچ مرزبندی در این صنعت وجود ندارد گفت: اما دسته بندی و برنامه ریزی در بحث شترداری نوین و سنتی در سیتم تحقیقاتی باید در کنار یکدیگر وجود داشته باشد.
فرماندار بافق هم در این همایش یکروزه، سند چشم انداز توسعه این شهرستان را تبیین کرد و گفت: یکی از شاخص های این سند بحث کشاورزی با محوریت نخیلات، پرورش ماهی تیلاپیا و خاویار، دام پروری و شترداری است.
سید مهدی طلایی مقدم با بیان اینکه پرورش شتر در مباحث اقتصاد مقاومتی مهم است افزود: برای اختصاص بودجه مورد نیاز به صنعت شترداری نوین و سنتی در این شهرستان آمادگی لازم وجود دارد.
شهرستان بافق در فاصله حدود 110 کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد و از کانون های پرورش شتر در استان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید