Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:

تولید 21 هزار تن عسل در آذربایجان غربی / نخستین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان سالانه با صادرات یک هزار و 500 تن ازعسل به کشورهای همسایه، شرق آسیا، چین، کویت و امارت بیش از شش میلیون دلار ارز عاید کشور می کند.

تولید 21 هزار تن عسل در آذربایجان غربی / نخستین استان دارای زنجیره‌های تولید عسل در کشور


رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس آخرین آمارگیری انجام گرفته در سال 94، استان با داشتن بیش از یک میلیون کندوی مدرن و بومی و با تولید 27 درصد عسل کشور چندین سال متوالی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داده است و امسال نیز پیش بینی می شود بیش از 21 هزار تن عسل از زنبورستان های استان برداشت شود .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده با بیان این مطلب افزود: این استان به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید .

وی گفت: حداقل سه شرکت در استان به عنوان زنجیره تولید عسل با دارا بودن تعداد قابل ملاحظه کندوی زنبورعسل، کارخانه بسته‌بندی و فروشگاه‌های متعدد عرضه محصولات تولیدی از زنبورعسل فعالیت می‌کنند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: استان سالانه با صادرات یک هزار و 500 تن از این داروی شفابخش به کشورهای همسایه، شرق آسیا، چین، کویت و امارت بیش از شش میلیون دلار ارز عاید کشور می کند .

این مسئول اضافه کرد: وجود اتحادیه تولیدکنندگان عسل در استان، فعالیت 14 تعاونی زنبورداری فعال، شش کارخانه موم آج کنی، پنج کارگاه بسته بندی عسل نیمه اتوماتیک با ظرفیت 500 تن و شش کارخانه بسته‌بندی عسل مدرن در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد کار زنبورداران را در خصوص توزیع نهاده های زنبورداری و فرآوری محصولات زنبور عسل تسهیل می نماید .

وی گفت: میانگین تولید از هر کندو 21.1 کیلوگرم و از کندوی بومی 5.7 کیلوگرم است. درحال حاضر تعداد
بهره برداران استان در این صنعت که به طور مستقیم فعالیت دارند پنج هزار و 716 نفر بوده و تعداد سه هزار و 477 نفر نیز به صورت فصلی در زنبورستان ها مشغول به کارهستند .

کریم زاده تصریح کرد: دراین راستا شهرستان خوی با داشتن بیش از 360 هزار کندو و با تولید بیش از 10 هزار تن عسل مقام اول استان با تولید بیش از 50 درصد عسل تولیدی استان را به خود اختصاص داده است .

وی بر ضرورت خارج کردن پرورش زنبورعسل از تولید تک محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبور عسل تأکید کرد و یادآور شد: با توجه به اهمیت سایر فرآورده‌های زنبورعسل در درآمد زنبورداران و بی توجهی به این محصولات به جهت ناآگاهی درباره اهمیت اقتصادی آنها، برنامه ریزی برای برگزاری کلاس های ترویجی نحوه تولید وجمع آوری ژله رویال وگرده زنبورعسل و بره موم برای نخستین بار در استان انجام شده است که توسعه این فعالیت ها نقش بسزایی در افزایش در آمد زنبورداران خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید