Iranian Agriculture News Agency

آغاز بررسی جزئیات لایحه هوای پاک در مجلس

بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 9 آبان‌ماه آغاز شد.

آغاز بررسی جزئیات لایحه هوای پاک در مجلس


بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 9 آبان‌ماه آغاز شد.

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، در نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه هوای پاک موارد ذیل را تصویب شد.

در ماده اول اصطلاحات به کار رفته به شرح زیر است:

1- آلودگی هوا: عبارت است از انتشار یک یا چند آلاینده اعم از آلاینده‌های جامد، مایع، گاز، پرتوهای یون‌ساز و غیریون‌ساز، بو و صدا در هوای آزاد، به‌صورت طبیعی یا انسان ساخت، به مقدار و مدتی که کیفیت هوا را به‌گونه‌ای تغییر دهد که برای سلامت انسان و موجودات زنده، فرآیندهای بوم‌شناختی (اکولوژیکی) یا آثار و ابنیه زیان‌آور بوده و یا سبب از بین رفتن یا کاهش سطح رفاه عمومی می‌گردد.

2- حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها: میزان مجاز خروجی آلاینده‌ها از منابع آلوده‌کننده هوا

منابع آلوده‌کننده هوا به شرح زیر عبارتند از:

3- منابع طبیعی: شامل طوفان های گرد و غبار، طوفان های شن، آتش سوزی جنگل ها، مراتع، آتشفشان ها و هاویزهای دریایی می باشد.

- منابع انسان ساخت: شامل؛

الف) منابع متحرک: هرگونه منبعی که در اثر حرکت ایجاد آلودگی می کند. از قبیل وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری

ب) منابع ثابت: هرگونه منبعی که در محلی ثابت سبب انتشار آلاینده ها می گردد. از قبیل صنایع، عملیات معدنی، کشاورزی، بخش های خدماتی، تجاری، اداری و خانگی

4- مواقع اضطراری: مواقعی است که با استمرار پایداری جوی (بر اساس اعلام سازمان هواشناسی) و یا افزایش میزان غلظت آلاینده ها (بر اساس اعلام سازمان) شرایط به گونه ای در کوتاه مدت، سلامت انسان محیط زیست را دچار مخاطره جدی بنماید.

5- سازمان: برای رعایت اختصار، در این قانون واژه "سازمان" به جای "سازمان حفاظت محیط زیست" آورده می شود.


همکاری سازمان محیط زیست با وزارت کشور برای برقراری محدودیت در زمان آلودگی هوا

نمایندگان مردم در خانه ملت در نشست علنی امروز (یکشنبه 9 آبان‌ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده 3 این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور مسئول تعیین محدودیت های زمانی و مکانی در موقع بروز آلودگی هوا در کشور شدند.

در ماده 3 این لایحه آمده است: در مواقع اضطرار، سازمان با همکاری وزارت کشور ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده‌کننده هوا برقرار نموده و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه‌های همگانی، به‌اطلاع عموم می‌رساند. با برطرف شدن شرایط اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده، اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به عموم اطلاع می‌دهد.

بر اساس تبصره 1 - این ماده میزان و نحوه جریمه نقدی و توقف واحدهای مشمول متمرد از دستور سازمان و دارندگان وسایل نقلیه موتوری که وارد محدوده ممنوعه می‌شوند بنابر پیشنهاد مشترک سازمان و ‌نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت ‌وزیران می‌رسد.

براساس تبصره 2 - این ماده در این شرایط تمامی دستگاهها و ارگان‌های ذی‌ربط در محدوده ضوابط قانونی موظف به همکاری و رعایت الزامات اعلامی سازمان می‌باشند. مسؤولان و مدیران مستنکف از این حکم، مشمول ماده(576) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات) می‌گردند.

بر اساس تبصره 3- این ماده سازمان موظف است آیین‌نامه اجرائی مدیریت شرایط اضطرار و به‌روزرسانی آن را با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ کشور، صنعت، معدن و تجارت و ‌نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تهیه کند و حداکثر شش‌ماه پس از ابلاغ این قانون به‌تصویب هیأت وزیران برساند.


تمام دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی مکلف به اجرای قانون هوای پاک شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست امروز در جریان بررسی لایحه هوای پاک با ماده 2 این لایحه به این شرح موافغقت کردند.

ماده 2- تمامی اشخاص، دستگاه ها و مؤسسات اعم از دولتی و غیر دولتی و دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است و تمامی اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری - صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک ها و نواحی صنعتی موظفند مقررات و سیاست های مندرج در این قانون را رعایت نمایند. سازمان مسئول نظارت بر حسن اجرای این قانون می باشد.

تعیین ضوابط فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی های موضوع این قانون بر عهده سازمان می باشد. آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی های موضوع این قانون توسط سازمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.


ارجاع لایحه هوای پاک برای بررسی مجدد به کمیسیون کشاورزی

علی لاریجانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی موادی از لایحه هوای پاک با توجه به ایرادات ویرایشی و ابهامات موجود در متن لایحه بیان کرد: در حال حاضر با ایرادهای متعددی در لایحه هوای پاک مواجه هستیم که دومسیر را می توانیم پیش رو بگیریم یا لایحه مسکوت بماند یا برای شور دوم به کمیسیون کشاورزی ارسال شود.

وی ادامه داد: اما از آنجایی که موضوع آلودگی هوا مهم است و می‌خواهیم در دستورکار مجلس قرار بگیرد بهتر است موضوع برای بررسی مجدد به کمیسیون ارسال شود چرا که استان‌های دیگر به جز تهران از جمله خوزستان،اراک و سیستان هر کدام به نحوی درگیر آلودگی هوا هستند.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری با بیان اینکه در لایحه هوای پاک به آلودگی‌های صوتی و هوا اشاره شده‌است بر لزوم حفظ شاکله لایحه تاکید کرد تا شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایرادی وارد نکند.

لاریجانی توضیح داد: تا کنون سه ماده از لایحه هوای پاک تصویب شد اما باقی مواد ایرادهای متعددی دارد که لازم است با دقت بیشتری بررسی شود و نظر کمیسیون های صنایع، بهداشت و انرژی نیز گرفته شود البته نباید شاکله لایحه تغییر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سه ماده تصویب شده تغییر نخواهد کرد بلکه مواد دیگر باید بررسی و منقح شود، در برخی مواد شاهد تفاوت قوانین هستیم که باید به این نکته نیز توجه شود.

همچنین نادر قاضی پور در جریان بررسی لایحه هوای پاک با استناد به ماده 195 تذکر داد و گفت: با توجه به ایراداتی که در لایحه وجود دارد بهتر است موضوع مسکوت بماند.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: از آنجایی که با درخواست نمایندگان موضوع لایحه هوای پاک با اولویت در دستورکار قرار گرفت وجه بیرونی خوبی ندارد که اکنون لایحه را مسکوت بگذاریم بهتر است برای رفع اشکالات لایحه را برای شور دوم به کمیسیون کشاورزی ارجاع دهیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید