Iranian Agriculture News Agency

مدیر پژوهش و سیاستگذاری توسعه کارآفرینی زنان روستایی:

تولید زنان روستایی به عدد و رقم تبدیل نمی‌شود/ نرخ رشد منفی جمعیت در روستاها

یکی از فعالان کارآفرینی در حوزه زنان روستایی، نبود آماری مشخص در ارتباط با تولیدات زنان در روستا را یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه روستایی معرفی کرد.

تولید زنان روستایی به عدد و رقم تبدیل نمی‌شود/ نرخ رشد منفی جمعیت در روستاها


یکی از فعالان کارآفرینی در حوزه زنان روستایی، نبود آماری مشخص در ارتباط با تولیدات زنان در روستا را یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه روستایی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیر پژوهش و سیاستگذاری توسعه کارآفرینی زنان روستایی در نشست بررسی حقوق اجتماعی - اقتصادی زنان روستایی، گفت: متأسفانه هنوز کالاهایی که زنان در روستاها تولید می‌کنند، به نام خودشان ثبت نمی‌شود و آمار مشحصی در این ارتباط وجود ندارد.

زهرا رهایی با اشاره به اینکه زنان روستایی، عمدتا مالک نیستند، افزود: هنوز نتوانسته‌ایم یک نظام حقوقی برای مالکیت زنان در روستاها ایجاد کنیم؛ در حالی که خرسندیم برای آنها کارآفرینی کرده‌ایم.

به گفته وی، اکنون سیاست‌های ما درباره روستا مانند 40 سال گذشته است، در صورتی که امروز زنان روستایی با GPRS کار می‌کنند و روستاها با فناوری گره خورده است؛ بنابراین نمی‌توان تغییر آنها را نادیده انگاشت.

مدیر پژوهش و سیاستگذاری توسعه کارآفرینی زنان روستایی معتقد است: وزارت جهاد کشاورزی از سال 72 در رسیدگی به امور روستا و زنان روستایی، پیشرو بوده و رویکردهای بسیاری را در این زمینه داشته که از آن‌جمله می‌توان به نهادسازی، اشتغال و کارآفرینی و ظرفیت‌سازی اشاره کرد.

تقویت مشارکت زنان در تولید محصولات سالم، دسترسی زنان به بازار و تجارت عادلانه، ارتقای دانش و بینش حرفه‌ای، تسهیل و دسترسی زنان به منابع مالی و اعتباری رسمی و قانونی، ترویج کار جمعی و گروهی، کمک به احراز هویت قانونی تشکل‌های زنان روستایی، شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی و تسهیل ارتباط بین کارشناسان دولتی و زنان روستایی و همچنین افزایش مشارکت زنان در فعالیت اقتصادی و اجتماعی، از مهم‌ترین سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی در راستای امور زنان روستا بود که رهایی به آنها اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه وزارتخانه از سال‌های پیش دغدغه رسیدگی به زنان روستایی را داشته، اما به موضوع نهاد، صرفاً به‌عنوان یک تشکل اقتصادی نگریسته و دانش بومی و ضمنی زنان در روستا را فراموش کرده است؛ بنابراین مهم است که کارآفرینی با فرهنگ و آنچه که در دل تاریخ روستا وجود دارد، گره بخورد.

رهایی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر زنان روستایی نه‌تنها تأمین معاش خانواده را به دوش می‌کشند، بلکه در معرض آسیب‌های بسیاری هستند، عنوان کرد: اکنون درصد زنان روستایی نسبت به مردان بیشتر شده و بسیاری از مردان نیز به دام اعتیاد گرفتار شده‌اند؛ این در حالی است که نرخ رشد جمعیت روستاها در سال‌های 75 تا 85 به منفی 0.4 درصد و از 85 تا 90 به منفی 0.63 درصد رسیده است.

وی اضافه کرد: به عبارتی، در خلال پنج سال متوالی (85 تا 90) بیش از یک میلیون روستایی مهاجرت کرده‌ که 65 درصد آنها به شهرها رفته و 34 درصد نیز به روستاهای دیگر رهسپار شده‌اند؛ بنابراین آمارها وضعیت نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهند که در ضورت ادامه داشتن، امنیت غذایی جامعه به خطر خواهد افتاد.

مدیر پژوهش و سیاستگذاری توسعه کارآفرینی زنان روستایی وجود زنان تسهیل‌گر را راهی برای توسعه زنان روستایی دانست و ادامه داد: در حال حاضر هفت‌هزار و 200 زن تسهیل‌گر در کشور وجود دارد که توسط زنان همان روستا انتخاب و روند خودباوری توسعه خودجوش محلی آنها را زمینه‌سازی و تسهیل می‌کنند.

آموزش کارآفرینی، آسنایی با بازاریابی، بازاررسانی و بازارگردانی، آشنایی با روند اخذ کدبهداشتی، آموزش و ترویج نوغانداری، پرورش ماکیان بومی، فراوری محصولات کشاورزی و آموزش تولید محصولات سالم و استاندارد از مواردی است که رهایی درباره وظایف تسهیل‌گران به آنها اشاره کرد.

وی در پایان تأکید کرد: با این حال، بیش از شش میلیون و 534 هزار زن روستایی باسواد در کشور زندگی می‌کنند که حدود 45 درصد کل زنان روستایی را تشکیل می‌دهند./

V-950809-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید