Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی به ایانا خبر داد:

آغاز طرح برچسب‌گذاری کیفی گوشت قرمز از ابتدای هفته آینده/ انتخاب برچسب قرمز برای گوشت میش/ کشتارکُن‌ها ساماندهی می‌شوند

نماینده بخش خصوصی توزیع گوشت گوسفندی درباره مسائلی که برای دونرخی شدن گوشت قرمز مطرح می‌شود، توضیح داد.

آغاز طرح برچسب‌گذاری کیفی گوشت قرمز از ابتدای هفته آینده/ انتخاب برچسب قرمز برای گوشت میش/ کشتارکُن‌ها ساماندهی می‌شوند


نماینده بخش خصوصی توزیع گوشت گوسفندی درباره مسائلی که برای دونرخی شدن گوشت قرمز مطرح می‌شود، توضیح داد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: هرچند برخی‌ها گمان می‌کنند که قیمت‌گذاری گوشت قرمز بر اساس کیفیت، ترفندی برای افزایش نرخ این محصول باشد، اما باید گفت که این طرح، جزو خواسته‌های سازمان تعزیرات بوده و بیش از یک سال است که آن را پیگیری می‌کند.

علی‌اصغر ملکی با اشاره به اینکه تاکنون هر گوشتی اعم از بره، میش و... به‌عنوان گوشت گوسفندی و با یک قیمت به فروش می‌رسید، افزود: این موضوع، به نفع مصرف‌کننده نیست؛ زیرا بیشتر مشتریان توانایی تشخیص کیفیت گوشت را ندارند و به همین دلیل طرح دونرخی شدن گوشت، مبحثی است که قصاب‌ها را موظف به قیمت‌گذاری روی محصول بر مبنای کیفیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین اقدامی که در این زمینه انجام گرفت، تصویب درخواست رسمی برای رسته کشتارکنندگان و توزیع‌کنندگان گوشت قرمز بود که بر مبنای آن، کسانی که به‌عنوان کشتارکُن شناخته می‌شوند، یا باید مغازه داشته باشند، یا دفتری که حداقل 12 متر باشد؛ زیرا قرار است برای آنها پروانه صادر شود تا شناسایی و رهگیری این افراد و همچنین اخذ مالیات سهل‌تر صورت پذیرد. این در حالی است که تاکنون چنین افرادی همیشه پنهان بوده و نه در مکانی مستقر بودند و نه ردی از خود به جا می‌گذاشتند.

به گفته ملکی، قرار است پیگیری‌ها جهت برچسب‌گذاری و صدور فاکتور به همراه توزیع گوشت قرمز در قصابی‌ها از 15 ماه جاری آغاز شود، اما شکی نیست که برای نهادینه شدن هر موضوعی، احتیاج به زمان است و باید به دست‌اندرکاران این طرح، فرصت داد.

وی ادامه داد: به محض اجرای رسمی این طرح، سازمان تعزیرات به‌صورت مستمر موضوع را رصد کرده و با فروشندگان متخلف یعنی آنها که قیمت‌ها را روی تابلو درج نمی‌کنند، برخورد می‌شود؛ بنابراین ماموران سازمان تعزیرات، با مراجعه به مغازه‌ها قیمت‌ها را کنترل و محتوای فاکتورها را با تابلوی اعلانات نصب شده در فروشگاه تطبیق خواهند داد. این فاکتورها همان است که از طرف کشتارگاه‌ها صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: سوای تدابیری که اندیشیده شده، قرار است برچسبی به رنگ قرمز، روی گوشت میش نصب شود تا مشتری بتواند به راحتی آن را از گوشت باکیفیت، تشخیص دهد.

ملکی یادآور شد: البته سازمان‌ها و نهادهای مختلفی در این امر باید ما را یاری کنند که مهم‌ترین آنها سازمان دامپزشکی است، اما این سازمان در حال حاضر خود را تنها مسئول سلامت گوشت می‌داند، نه تعیین کیفیت؛ بنابراین لازم است در این مسیر، جلسات متعددی برای هماهنگی نهادها برگزار شود.

وی با بیان اینکه در کشورهای خارجی، معمولاً گوشت به‌صورت بسته‌بندی توزیع شده و کیفیت آن کاملاً مشخص است، تأکید کرد: شرکت‌های بسته‌بندی گوشت نیز باید از این پس، هولوگرام مربوط به کیفیت را روی محصول خود درج کنند.

ملکی در پایان آگاه‌سازی مشتری را از ملزومات این طرح دانست و اظهار داشت: گوشتی که رنگ استخوان آن به کرم و چربی آن به زردی تمایل دارد، گوشتی بی‌کیفیت است که نباید با محصول باکیفیت، هم‌قیمت باشد./

V-950810-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید