Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبر داد:

تولید 1230 تنی انارستان های استان خراسان شمالی / افزایش 10 درصدی در مقایسه با سال گذشته

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کل سطح باغات انار استان خراسان شمالی 422 هکتار با یک هزار و 121 تن تولید است که از این سطح 258 هکتار بارور و 164هکتار غیر بارور است.

تولید 1230 تنی انارستان های استان خراسان شمالی / افزایش 10 درصدی در مقایسه با سال گذشته

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی از تولید یک هزار و 230 تن درر انارستان های استان خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی ، محمدعلی شریکیان با بیان این مطلب گفت: میانگین عملکرد باغات انار در استان 4.5 تن در هکتار است و شهرستان های جاجرم و اسفراین به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت و تولید انار را به خود اختصاص داده اند و شهرستان های مانه و گرمه در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

وی افزود: برداشت انار استان از مهر ماه شروع و تا پایان آبان ادامه خواهد داشت.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی گذشته 16 هزار نهال انار شامل ارقام یوسف خانی، ملس ساوه و درجزین خریداری و بین باغداران توزیع شده است.

شریکیان اظهارکرد: از مهم ترین آفات باغات انار استان می توان به کرم گلوگاه اشاره کرد و از آنجا که کرم گلوگاه انار تخم های خود را داخل تاج میوه می گذارد، مبارزه شیمیایی با آن تقریباً غیرممکن بوده و ازطرف دیگر سمپاشی در باغات انار باعث ازبین رفتن حشرات مفید و گاه طغیان سایر آفات بخصوص کنه ها می شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: بنابراین برای کنترل این آفت باید مجموعه ای از روش های مبارزه را به کار گرفت که اصطلاحاً به این روش مدیریت تلفیقی کنترل آفت گفته می شود. این روش ها عبارتند از: به باغی، بیولوژیکی، فیزیکی و مکانیکی.

وی یادآور شد: در سال جاری در یکی از باغات آشخانه روش های کنترل کرم گلوگاه انار با استفاده از مجموعه ای از روش ها شامل تله های شکار انبوه نوری و فرمونی، حذف پرچم ها با بر س های مخصوص و مبارزه بیولوژیکی اثرات مطلوبی در کنترل این آفت داشت.

شریکیان گفت: رعایت فواصل کشت، استفاده از ارقام سازگار، هرس مناسب، تغذیه بهینه، شخم بین ردیف های درختان در پاییز، استفاده از ارقام مقاوم، کنترل علف های هرز، جمع آوری منظم میوه های آلوده روی درخت و ریخته شده در کف باغ اثرات بسیار مطلوب در کمیت و کیفیت تولید خواهد داشت.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان ساخت: بنابراین ضروری است باغداران در این خصوص با کارشناسان باغبانی و حفظ نباتات مشورت کنند.

وی در پایان با اشاره به وقوع بارش های مناسب بهاری در سال جاری گفت: میزان افزایش تولید در مقایسه با سال گذشته 10 درصد پیش بینی و بر این اساس میزان تولید انارستان های استان یک هزار و 230 تن برآورد می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید