Iranian Agriculture News Agency

مسئول کشاورزی حفاظتی به ایانا خبر داد:

وجود بیش از 6000 ماشین کشاورزی حفاظتی در کشور/ مدیریت 157 میلیون هکتاری جهان با روش کشاورزی حفاظتی در مقابل سهم ناچیز ایران

در جهان سطحی معادل 157 میلیون هکتار با روش کشاورزی حفاظتی مدیریت می‌شود، در حالی که در ایران تنها سطح 600 هزار هکتاری ابلاغ شده است.

وجود بیش از 6000 ماشین کشاورزی حفاظتی در کشور/ مدیریت 157 میلیون هکتاری جهان با روش کشاورزی حفاظتی در مقابل سهم ناچیز ایران


در جهان سطحی معادل 157 میلیون هکتار با روش کشاورزی حفاظتی مدیریت می‌شود، در حالی که در ایران تنها سطح 600 هزار هکتاری ابلاغ شده است.

مسئول کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از اجرای کشاورزی حفاظتی در چهار استان کشور خبر داد و گفت: این برنامه با هماهنگی دستگاه‌های بین‌المللی سیمیت و ایکاردا در حال انجام است و امیدواریم که افزایش 25 درصدی عملکرد در واحد سطح طی برنامه پنج‌ساله اتفاق بیفتد.

فرزاد زلقی افزود: برای سال نخست اجرای برنامه استفاده از این روش برای 600 هزار هکتار از اراضی در استان‌های مختلف ابلاغ شده است.

وی درباره ادوات مورد نیاز کشاورزی حفاظتی خاطرنشان کرد: برای سطح ابلاغی یک‌هزار و 500 دستگاه ماشین خاک‌ورز مرکب و چهارهزار و 600 دستگاه کارنده کشت مستقیم در کشور وجود دارد.

زلقی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده که طی پنج سال، سه میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش کشاورزی حفاظتی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: 70 درصد از سطح ابلاغی در سال جاری مربوط به محصولاتی چون گندم، حبوبات و دانه‌های روغنی است که 60 درصد محصولات فوق دیم و 40 درصد مابقی را آبی تشکیل می‌دهد.


نیاز به اعتبار 700 میلیارد تومانی برای توسعه کشاورزی حفاظتی در کشور

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت یادآور شد: برای اجرای برنامه طی پنج سال به 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که 50 درصد آن از طریق تسهیلات بانکی و 50 درصد نیز از اعتبارات تملک‌دارایی، یارانه‌ای و بلاعوض تأمین خواهد شد.

زلقی تأکید کرد: برای خریداری ادوات فوق 20 درصد از ارزش اولیه باید توسط کشاورزی تأمین و مابقی با کمک‌های تسهیلاتی و اعتباری محقق خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای حل معضل بحران آب، فقر مواد آلی خاک، پایداری تولید با حفظ منابع آب، خاک آخرین نسخه علمی دنیا، کشاورزی حفاظتی است.

مسئول کشاورزی حفاظتی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: در حال حاضر 157 میلیون هکتار از اراضی دنیا با روش کشاورزی حفاظتی مدیریت می‌شود و ایران نیز باید با تخصیص اعتبارات لازم به سمت توسعه روش فوق در اراضی قدم برمی‌دارد.

زلقی در ادامه افزود: اگر بتوانیم سطح کشاورزی حفاظتی را در کشور گسترش دهیم، خواهیم توانست در مجامع بین‌المللی صاحب کرسی شویم و در کنفرانس‌های بین‌المللی شرکت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان در ازای خرید ادوات و لوازم کشاورزی حفاظتی خواهند توانست در سال‌های آینده از آنها بهره ببرند./

M-950811-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید