Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از امضای تفاهم نامه با امور اراضی خبر داد:

سازمان امور اراضی از کمک بخش خصوصی استفاده می‌کند/ اخذ درخواست و تشکیل پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در نظام مهندسی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان امور اراضی در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بخشی از وظایف تصدی‌گری این سازمان به نظام مهندسی به‌عنوان یک مجموعه خصوصی خبر داد.

سازمان امور اراضی از کمک بخش خصوصی استفاده می‌کند/ اخذ درخواست و تشکیل پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی در نظام مهندسی


رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور از امضای تفاهمنامه همکاری با سازمان امور اراضی در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و واگذاری بخشی از وظایف تصدی‌گری این سازمان به نظام مهندسی به‌عنوان یک مجموعه خصوصی خبر داد.

احمد کبیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان اوایل آبان‌ماه امضا شده و به مدت یک سال به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. این تفاهمنامه پس از یک سال با توافق دو طرف قابل تمدید است.

وی بیان کرد: امضای تفاهمنامه مشترک بین سازمان نظام مهندسی و امور اراضی، بر اساس قوانین بالادستی کشور و در راستای اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، بخشی از مواد قانون افزایش بهره‌وری و آیین‌نامه اجرایی اصلاح ماده 33 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها انجام شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: بر اساس این مواد قانونی، دولت باید وظایف تصدی‌گری خود را به بخش خصوصی واگذار کند تا بتواند به مسائل سیاستگذاری، نظارتی و حاکمیتی مرتبط بپردازد.

کبیری درباره مفاد توافقنامه مشترک بین دو سازمان عنوان کرد: یکی از بندهای این تفاهم‌نامه، مربوط به اخذ درخواست و تشکیل پرونده تغییر کاربری اراضی کشاورزی است. در حال حاضر این اقدام در ادارات زیرمجموعه سازمان امور اراضی در سطح کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که سازمان نظام مهندسی بر اساس ماده دو قانون افزایش بهره‌وری، شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی را در سراسر کشور ایجاد کرده و به‌راحتی می‌‌تواند وظیفه تشکیل پرونده را به عهده بگیرد.

کبیری تشکیل پرونده‌ برای تغییر نوع فعالیت در اراضی کشاورزی توسط دفاتر خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی را یکی دیگر از محورهای تفاهم دو طرف اعلام کرد.

به گفته کبیری، سیاستگذار به بهره‌برداران اجازه می‌دهد که با کسب مجوز از دولت، در برخی موارد کاربری زمین کشاورزی خود را تغییر دهند؛ زیرا اگر این اقدام بدون اطلاع انجام شود،‌ در بخشی از فعالیت‌های کشاورزی با انباشت تولید و در بخش‌های دیگر با کمبود خدمت روبه‌رو خواهیم شد.

وی همچنین تشکیل پرونده واگذاری زمین برای طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی را یکی دیگر از محورهای توافقنامه بین دو سازمان دانست.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: تهیه و تدوین گزارش فنی و اجرایی درباره اجرای طرح‌های واگذاری زمین هم به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است. بدون‌شک اگر نظارت‌ها به‌درستی انجام شود، جلوی خیلی از دریافت زمین‌های بدون آمادگی گرفته خواهد شد.

کبیری یادآور شد: سازمان نظام مهندسی بر اساس توافقنامه‌ای که با امور اراضی دارد، بر اجرای طرح‌های تدوین شده برای دریافت زمین و میزان پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی آنها نظارت خواهد کرد.

وی تأکید کرد: بر اساس تفاهم‌نامه مشترک، این سازمان گزارش‌های لازم را به سازمان امور ار اضی ارائه می‌دهد تا در صورت تخلف اشخاص، اخطاریه‌های لازم برای آنها صادر و با متخلفان برخورد شود.

کبیری اظهار داشت: ممکن است مالک زمینی بنا به نیاز یا تشخیص خود و یا هر دلیل دیگری درخواست کند که زمین کشاورزی را به واحد صنعتی تبدیل کند. در سال‌های گذشته در این زمینه سیاست‌های متغیری داشته‌ایم. بعضی مواقع این مسایل سهل گرفته شده است و باعث شده بخشی از اراضی کشاورزی و حتی باغ‌ها تبدیل به فعالیت‌های دیگر شده و به‌ویژه به مسکن تبدیل شود.

وی همچنین گفت: بنابراین باید ضوابط دقیقی به‌درستی اعمال شود و ما به امور اراضی کمک کنیم تا اگر مجوز تغییر کاربری داده و برای آن مجوز صادر شده، آیا پیشنهاد دهنده به هدف مورد نظر رسیده است یا خیر. در این زمینه اگر سیاستگذار و ناظر بتوانیم همکاری بیشتری داشته باشند، شاید روند تخریب اراضی زراعی و باغی کاهش یافته و کنترل شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود: زمین‌های زراعی و باغی ما سرمایه ملی و بین نسلی باید تلقی شوند؛ نباید این‌گونه باشد که مالک زمین به هر نحوی از آن استفاده کند.

کبیری اخذ درخواست تمدید قراردادهای اجاره اراضی واگذار شده را یکی دیگر از محورهای توافقنامه بین دو سازمان اعلام کرد.

وی بیان کرد: به‌موجب قانون افزایش بهره‌وری اراضی ملی به مالکیت قطعی افراد در نمی‌آید. اجاره‌نامه‌های میان مدت و طولانی‌مدت صادر می‌شود. قرار است اگر زمینی واگذار شده و مدت اجاره آن تمام شد، سازمان نظام مهندسی اطلاعات را از متقاضی دریافت کرده و برای تمدید مدت اجاره پرونده تشکیل دهد.

به گفته کبیری، تهیه نقشه UTM در اجرای وظایف امور اراضی از دیگر محورهای تفاهمنامه بین دو سازمان است.

وی با اشاره به سابقه تشکیلاتی امور اراضی که زمانی در قالب هیأت‌های واگذاری زمین فعال بوده و در مقطعی به‌عنوان زیرمجموعه سازمان جنگل‌ها فعالیت می‌کرده، ادامه داد: در طول فعالیت این سازمان پرونده‌های زیادی تشکیل شده که باید بررسی و پایش شود. بر اساس تفاهمنامه مشترک بین دو سازمان این وظیفه به نظام مهندسی محول شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در پایان عنوان کرد: با ساماندهی این پرونده‌ها سازمان امور اراضی بهتر می‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی کند و مردم هم تکلیفشان زودتر معلوم می‌شود./

L-950812-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید