Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست:

همایش سیاست‌های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا برگزار می شود

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری همایش سیاست‌های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا همزمان با یکشنبه آینده 16 آبان ماه خبر داد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری همایش سیاست‌های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا همزمان با یکشنبه آینده 16 آبان ماه خبر داد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، سید محمد مجابی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری با موضوع گزارش روند اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست در آستانه سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست، از برگزاری همایش سیاست‌های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا همزمان با یکشنبه آینده 16 آبان ماه در محل ساختمان مجلس قدیم و با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستان کل کشور به نمایندگی از قوه قضائیه، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از قوه مقننه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از قوه مجریه خبر داد .

وی هدف از اجرای این همایش را گزارش دهی قوا از میزان اجرایی شدن سیاست های ابلاغی محیط زیست نظام طی یکسال گذشته عنوان کرد و افزود: ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، منجر به ریل گذاری صحیح و تعیین خط مشی حوزه محیط زیست کشور شد .

مجابی گفت: این سیاست‌ها به آن جهت از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است که بر اساس قانون اساسی، سیاست‌های کلی در حوزه‌های مختلف پس از ابلاغ رهبری به عنوان یکی از مهمترین اسناد بالادستی، روشنگر و هدایتگر قوانین و برنامه‌های کشور است .

وی ادامه داد: توجه به منابع حیاتی از جمله هوا، آب، خاک، همچنین تنوع زیستی از جمله مواردی است که در سیاست‌های کلی مورد توجه جدی قرار گرفته‌است .

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بندهای مختلف سیاست‌های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: از جمله موضوعات مورد تاکید در سیاست های ابلاغی، ضرورت اجرای مدیریت یکپارچه محیط زیست در کشور است .

این مقام مسئول با اشاره چالش‌های ناشی از نبود نگاه سیستمی و پایدار در حوزه محیط زیست، گفت: همین عدم نگاه سیستمی باعث شده تا به رغم پشتوانه و سابقه فرهنگی، دینی و حقوق اساسی که در زمینه محیط زیست داریم، همچنان شاهد مشکلات و چالش‌های فراوان در حوزه محیط زیست باشیم که اثرات سنگینی بر حوزه‌های مختلف همچون سلامت و اقتصاد دارد .

وی ضمن یادآوری این موضوع که سیاست های ابلاغی دارای 15 بند است، افزود: اساس این سیاست ها بر این است که کلیه اقدامات توسعه ای در کشور متناسب با ظرفیت زیستی باشد و البته تاکید می شود که آلایندگی و تخریب محیط زیست باید جرم انگاری شود .

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتصاد سبز را از دیگر موضوعات مورد توجه در سیاست‌های ابلاغی برشمرد و تاکید کرد: استفاده از ابزار مالی، وضع عوارض و مالیات های محیط زیستی، درونی کردن هزینه های محیط زیست در محصولات، اصلاح الگوی توسعه تولید، توزیع و مصرف، از مسائل مهمی است که در مواد مختلف سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است .

مجابی همچنین اشاره‌ای به موضوع فناوری‌های نوین، الگوی رویکرد استفاده از فناوری های نوین سازگار با محیط زیست و توجه جدی به حوزه پدافند غیرعامل در سیاست های ابلاغی داشت. این مقام مسئول عنوان کرد: همچنین از دیگر مسائل مهم در سیاست های ابلاغی می‌توان به فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت بالای امر به معروف و نهی از منکر، استفاده از مشارکت مردم و فعالان محیط زیست و توجه به آموزه های دینی و فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره کرد .

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام مروری هم بر بند ضرورت استقرار نظام حسابرسی محیط زیستی داشت و بیان کرد: البته آنچه که به عنوان هدف و غایت در این سیاست ها مورد توجه قرار گرفته، مدیریت تغییرات اقلیم، مقابله با تهدیدات محیط زیستی و تعادل بخشی بین فعالیت های توسعه ای و محیط زیست است .

L

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید