Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر میگوی سازمان شیلات در گفت‌وگو با ایانا:

تکنولوژی افزایش تولید میگو از تایلند به ایران می‌آید/ پیش‌نویس جدید بیمه میگو در حال نهایی شدن

تاکنون 12 هزار تن میگو از پنج استان میگوخیز کشور تولید شده است و همچنان نیز ادامه دارد و لکه‌سفید نتوانسته مشکلی را در فارم‌های پرورشی به‌وجود آورد.

تکنولوژی افزایش تولید میگو از تایلند به ایران می‌آید/ پیش‌نویس جدید بیمه میگو در حال نهایی شدن

تاکنون 12 هزار تن میگو از پنج استان میگوخیز کشور تولید شده است و همچنان نیز ادامه دارد و لکه‌سفید نتوانسته مشکلی را در فارم‌های پرورشی به‌وجود آورد.

مدیرکل دفتر میگوی سازمان شیلات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره مذاکرات جدید سازمان شیلات با سرمایه‌گذاران تایلندی گفت: بر اساس مذاکرات انجام‌شده، تایلندی‌ها در زمینه پرورش میگو و سایر آبزیان دارای تجارب گسترده‌ای هستند که قرار است پس از تفاهم‌های نهایی، تکنولوژی‌های غذادهی، هوادهی و آموزش‌های لازم برای افزایش عملکرد در واحد سطح به ایران منتقل شود.

وحید معدنی افزود: تولید میگو در هر هکتار مزارع تایلند، پنج تا هفت برابر تولید دو تا سه تنی در ایران است که به گفته کارشناسان تایلندی، امکان ارتقاء آن در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تایلندی‌ها حدود 400 هزار تن میگو تولید می‌کنند که این عدد به‌دلیل وجود تکنولوژی‌های مورد استفاده است و قرار است در ایران نیز نهادینه شود.

معدنی ادامه داد: تایلندی‌ها دارای تکنولوژی‌هایی هستند که می‌توانند میگو را از زمان صید تا زمان بسته‌بندی زنده حمل کنند که این امر باعث می‌شود تازگی محصول نهایی بالا رفته و از کیفیتش کم نشود.

وی تصریح کرد: تایلندی‌ها از مزارع میگوی بوشهر و هرمزگان بازدید کردند و پس از بازگشت به کشورشان به‌طور قطع قراردادهایی را با آنها منعقد خواهیم کرد تا بتوانیم انتقال تکنولوژی را سریع‌تر انجام دهیم.


اتمام برداشت میگو از چهار استان کشور

مدیرکل دفتر میگوی سازمان شیلات درباره تولید میگو در کشور یادآور شد: برداشت میگو در استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان به اتمام رسیده و در اواخر هفته جاری برداشت استان بوشهر نیز تمام می‌شود.

معدنی تأکید کرد: در استان هرمزگان کشت دوم انجام شده که برداشت تا اواخر آذر و اوایل دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 12 هزار تن میگو در کشور تولید شده است که به‌طور قطع تا هفته‌های آینده بر مقدار آن افزوده خواهد شد.

معدنی از تولید مناسب میگو در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به آن که برداشت در استان‌هایی که احتمال سرما و عود مجدد بیماری لکه‌سفید وجود داشت به اتمام رسیده و هیچ نگرانی بابت مبتلا شدن میگوهای هرمزگان در کشت دوم به این بیماری وجود ندارد، زیرا این بیماری نتوانسته تاکنون به هرمزگان نفوذ کند.


در صدد اجباری شدن بیمه در صنعت میگو هستیم

مدیرکل دفتر میگوی سازمان شیلات درباره دستورالعمل ویژه میگو بر اساس توافق انجام‌شده با صندوق بیمه محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: پس از نهایی شدن پیش‌نویس دستورالعمل جدید توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی، رعایت نکردن ضوابط بهداشتی و سایر موارد از سوی تولیدکنندگان باعث می‌شود که غرامت کمتری به آنها تعلق گیرد و بدین‌ترتیب تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا بر اساس اصول و ضوابط بهداشتی نسبت به تولید اقدام کنند.

وی ادامه داد: اگر اجباری شدن بیمه در بخش آبزیان همچون طیور انجام شود، به‌طور قطع دیگر شاهد مشکلات افزایش بیماری نخواهیم بود.

معدنی در پایان خاطرنشان کرد: در حال جا انداختن اجباری شدن بیمه در صنعت میگوی کشور هستیم./

M-950812-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید