Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌های روز ملی نان اعلام شد:

پخت رایگان نان در همایش روز ملی آن در دانشگاه الزهرا/ اگر برای نان جشنواره نگیریم، باید فاتحه بگیریم!

با توجه به آنکه میزان ضایعات نان‌های سنتی نامرغوب تولیدشده در کشور بیش از 30 درصد برآورد شده، لازم است هرچه سریع‌تر اقدامی عاجل برای رفع نواقص آن انجام شود.

پخت رایگان نان در همایش روز ملی آن در دانشگاه الزهرا/ اگر برای نان جشنواره نگیریم، باید فاتحه بگیریم!


با توجه به آن که میزان ضایعات نان‌های سنتی نامرغوب تولیدشده در کشور بیش از 30 درصد برآورد شده، لازم است هرچه سریع‌تر اقدامی عاجل برای رفع نواقص آن انجام شود.

عضو ستاد برگزاری مراسم روز ملی نان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره روز ملی نان که سال‌ها است 22 آبان‌ماه انتخاب شده است، گفت: حدود سه سالی است که دانشگاه الزهرای تهران به‌عنوان واحدی آموزشی که دروس تغذیه و صنایع غذایی را تدریس می‌کند، بانی برگزاری بزرگداشت این روز ملی شده است.

محمدرضا خواجه افزود: امسال این روز چند روز جلوتر یعنی 19 آبان‌ماه برپا می‌شود و از تمامی دست‌اندرکاران این صنعت برای تبادل نظر و بررسی مشکلات این وعده غذایی باارزش مردم دعوت شده است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری روز ملی نان با هدف اهمیت‌بخشی به سفره غذایی مردم بوده و باید گفت که اگر برای نان که غذایی اصلی مردم را تشکیل می‌دهد، جشنواره نگیریم، باید برای آن فاتحه بگیریم.

خواجه ادامه داد: امیدواریم که چنین جشنواره‌هایی در تمامی دانشگاه‌ها که رشته تغذیه دارند دایر شود.


مصرف نان در ایران، سه برابر اروپا

نایب‌رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان درباره علت‌های نامرغوب بودن نان‌های سنتی در کشور تصریح کرد: متأسفانه بیش از 30 درصد نان سنتی تولیدشده در کشور نامرغوب بوده و ضایع می‌شود.

وی یادآور شد: به‌طور قطع اگر ورزشکاران نان سالمی نداشته باشند، بدن سالمی نخواهند داشت و علاوه بر آن افراد جامعه نیز از خوردن این ماده غذایی باید مواد غذایی لازم را کسب کنند، نه آن که دچار بیماری‌های مختلف شوند.

خواجه تأکید کرد: مصرف نان در کشورهای اروپایی 70 کیلوگرم عنوان شده است، در حالی که در ایران این عدد 210 کیلوگرم است.

وی اظهار داشت: متأسفانه 95 درصد نان‌های مصرفی در کشور سنتی بوده، اما از کیفیت مناسبی برخوردار نیست که عده‌ای دلیل بی‌کیفیت بودن آن را به تولید کشاورز، نحوه آسیاب کردن گندم، نادرست پختن نانوا و رقم مورد استفاده نامناسب گندم می‌دانند.

خواجه همچنین گفت: مطابق آمار، 50 درصد کیفیت نان مربوط به آرد تولیدی، 30 درصد مربوط به مهارت نانوا و 20 درصد به تجهیزات و تنور مربوط می‌شود.

وی در ادامه افزود: نیاز است که آرد متعادل و سوبس‌دار با نرخی مناسب و آن‌گونه که تنظیم بازار مشخص می‌کند تهیه و تحویل نانوایان شود و علاوه بر آن آموزش‌های لازم برای به‌روز کردن اطلاعات فنی نانوایان در اختیارشان گذاشته شود و البته در کنار موارد فوق، نظارت عالمانه توسط دستگاه‌های نظارتی برای تولیدی مناسب رقم بخورد.


پخت نان رایگان در همایش روز ملی نان در دانشگاه الزهرا

مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان خاطرنشان کرد: در مراسم روز ملی نان امسال، کالبدشکافی از وضعیت نان‌های تولیدی در کشور توسط کارشناسان مربوطه انجام شده و نمایشگاهی از تولید انواع نان‌های سنتی و صنعتی دایر خواهد بود.

خواجه ادامه داد: علاوه بر موارد فوق، پخت نان سبوس‌دار با آرد هفت درصدی، پخت نان جو با آرد جو و معرفی شیرینی سالم به‌عنوان میان‌وعده که متشکل از آرد کامل گندم، شیر، شکر قهوه‌ای، آب و مقداری آرد ذرت برای زرد کردن چهره نان است، در این نمایشگاه پخته می‌شود.

وی تصریح کرد: تمامی نان‌های تولیدی بدون جوش‌شیرین، آرد سپید، بکینگ‌پودر و روغن خواهد بود؛ بنابراین می‌تواند میان‌وعده‌ای مناسب برای وعده نیم‌روزی دانش‌آموزان و کارکنان دولت باشد.

خواجه در پایان اظهار داشت: در روز 19 آبان‌ماه و در حاشیه همایش روز ملی نان در دانشگاه الزهرای تهران، تنور نانوایی سالم روشن خواهد بود و تا ظهر به مردم نان رایگان هدیه می‌کند./

M-950812-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید