Iranian Agriculture News Agency

انتشار 16تجربه از سفر به ایران در گاردین



دنیای اقتصاد- امیر شاملویی: روزنامه گاردین چندی پیش از خوانندگان خود که به ایران سفر کرده‌اند، خواسته بود از تجارب خود در این سفر و شرایطی که با آن روبه‌رو شده‌اند، یادداشت‌هایی 100 کلمه‌ای بنویسند. این روزنامه که پیش از این نیز در مورد سفر به ایران گزارش‌های متعددی چاپ کرده، اکنون در فضای پسابرجام یکی از مهم‌ترین رسانه‌هایی است که سفر به ایران را در میان خوانندگان خود رواج می‌دهد. گاردین این بار در گزارش خود و به قلم مخاطبانش، به معرفی و بررسی تجارب سفر به ابرکوه، اصفهان، دماوند، ورزنه، ابیانه، ماسوله، شیراز، تهران، یزد و همچنین دیگر مکان‌های مهم دیدنی در این شهرها پرداخته است.


ابرکوه، واحه‌ای در دل کویر

گاردین درباره ابرکوه نوشته است: «شهر کویری ابرکوه، بین یزد و شیراز، شهری سرسبز در جاده ابریشم قرن دهم میلادی بوده و به شدت در حمله افغان‌ها در میانه سده 18 آسیب دیده است. در این شهر یک سرو 4 هزار ساله، یکی از بهترین کافی‌شاپ‌های ایران و خانه آقازاده وجود دارند. خانه آقازاده که بادگیرهایی با دو برابر اندازه دارد و به خوبی مرمت شده است، از 19 دریچه چوبی برای رساندن هوای خنک به خانه استفاده می‌کند. اگر شانس بیاورید، ممکن است به خانه کسی مانند امیررضای 12 ساله برای نوشیدن چای شیرین با شکر و زعفران دعوت شوید.»


ورزش کهن در اصفهان

این گزارش به گردشگری ورزشی در اصفهان نیز پرداخته و در این خصوص نوشته است: «وقتی به اصفهان می‌روید، از تماشای زورخانه که شکلی از ورزشی 3 هزار ساله است و برای تعلیم دادن جنگجویان مورد استفاده قرار می‌گرفته، غافل نشوید. در این ورزش، مردانی با شلوار‌های چرمی با موسیقی پر سر و صدا، حرکات نوسانی انجام می‌دهند که با آواز خواندن همراه است. یافتن جا در گودهای زورخانه دشوار است؛ مگر اینکه از یک فرد محلی یا راهنما بخواهید تا برای شما یک صندلی در کنار زنگ زورخانه بیابد.»


سفر مستقل

طبق گزارش گاردین، بریتانیایی‌ها فکر می‌کنند انسان نیازی به راهنمای تور ندارد. اما در صورت سفر مستقل به ایران، فرآیند صدور ویزای این کشور همچنان دشواری‌هایی دارد که وقتی یک آژانس یا شهروند ایرانی از تقاضای شما حمایت می‌کند، باید مشکل کمی در مورد تنها رفتن داشته باشید. این موضوع همچنین به شما اجازه می‌دهد بیشترین میزان روبه‌رو شدن با مردمی بی‌نهایت مهمان‌نواز و کنجکاو در این کشور و دعوت‌های اجتناب‌ناپذیر برای چای را مشاهده کنید.


گشتی در دماوند

گزارش مذکور به بیان تجربه سفر به دماوند از زبان مخاطبانش پرداخته است. براساس این گزارش، دماوند اندکی بیش از 70 کیلومتری تهران قرار دارد و یکی از نام‌آشناترین شهرهای کوچک است. دماوند مرتفع‌ترین قله آتشفشانی فعال در آسیا است و یکی از بهترین تفریحگاه‌های اسکی یعنی آبعلی را در نزدیکی خود جای داده است. آبشارهای طبیعی بسیاری در اطراف آن وجود دارند و این ناحیه به خاطر عسلش معروف است.


کویر ورزنه در غروب

ورزنه هم دیگر شهری است که مخاطبان گاردین تجارب خود را از سفر به آن نوشته‌اند. این گزارش درباره این شهر آورده است: «ورزنه شهر کوچک کویری است که چندان از اصفهان فاصله ندارد. پس از رسیدن به مهمانخانه کوچک اما عجیب و جالب چاپاکر در ورزنه، با لبخند به شما خوشامد گفته می‌شود. زنان همسایه و دیگر زنان شهر، چادرهای سفیدی پوشیده‌اند که در تضاد با چادرهای مشکی معمول است و باعث کنجکاوی شما می‌شود. تنها با پرداخت چند دلار، مسوولان مهمانخانه شما را به تماشای چشم‌اندازهای شکوهمندی از تالاب‌‌های گسترده، یک دهانه آتشفشانی، دریاچه نمک شگفت‌انگیز و کویر زیبای ورزنه که تا افق کشیده شده است، می‌برند.»


قلعه‌های پنهان در کوهستان البرز

دامنه‌های البرز هم دیگر سوژه این گزارش گاردین شده و درباره آن نوشته شده است: «پس از لذت بردن از مسیر شیراز تا تهران، چند روز را به سمت شمال شرقی از تهران تا قزوین اختصاص دهید و سپس به کوهستان البرز بروید تا قلعه‌های قرن 11 و 12 میلادی متعلق به حشاشین اسماعیلی نزاری، به‌خصوص الموت و لمسر را ببینید. آنها شما را به یاد خلوتگاه‌های کاتارها در فرانسه می‌اندازند که دره‌ها و کوهستان‌های مرتفع و چشم‌اندازهای زیبایی دارد. در این میان، زرآباد یک دهکده ایده‌‌آل است.


میراث بی‌همتای ابیانه

در گزارش گاردین به ابیانه هم که سالانه گردشگران بسیاری را از داخل و خارج کشور به خود جلب می‌کند، اشاره شده است: «ابیانه یک دهکده کوهستانی قرن سیزدهم میلادی است که در حدود 80 کیلومتری کاشان واقع شده است. فرهنگ، سنن، آداب و رسوم و گویش آن برخلاف هر جای دیگری در ایران است. در سال 1973 این روستا به عنوان میراث ملی ثبت شد. خانه‌های آن از کاه و گل در دامنه کوه ساخته شده‌اند و جاده‌های سنگفرش نشده باریک به بالا و پایین تپه می‌روند. زنان روسری‌های رنگی به سر دارند و اندازه گل‌های روسری بیانگر وضعیت تاهل آنها است. در همین حال مردان متاهل شلوارهای بزرگ از جنس اطلس (دیبا) می‌پوشند. همانند سایر مناطق در ایران، مردم به‌طور شگفت‌انگیزی مهمان‌نواز و خونگرم هستند.»


خورشید صبحگاهی در مسجد نصیرالملک

مخاطب دیگری برای گاردین نوشته است: «با اقامت در شیراز می‌توانید مسجد بسیار زیبای نصیرالملک را با طلوع خورشید از پنجره‌های رنگارنگ آن به نظاره بنشینید. از خیابان لطفعلی‌خان بگذرید، به سمت چپ بپیچید و در جهت ارگ کریم‌خان پیش بروید. در کوچه‌های پیرامون آن، مدرسه مذهبی زیبایی را خواهید یافت. حیاط این مدرسه پر از آرامش است و محل خوبی برای آرام نشستن محسوب می‌شود. آنجا می‌توان طلبه‌ها را در حال بحث دید. با ادامه دادن این کوچه و در سمت چپ آن، وارد بازار معروفی می‌شوید که در آن می‌توانید فالوده را امتحان کنید که نوعی دسر عجیب شیرازی است.»


تورهای طبیعت

این گزارش ادامه داده است: «برای سفر به ایران می‌توان از برخی صفحات در فضای مجازی و فیس‌بوک استفاده کرد و از تورهای موجود در آینده آگاهی یافت. من به تور طبیعت 3روزه‌ای رفتم که توسط یک صفحه مجازی همراه با ایرانیان ماجراجو و جوان سازماندهی شده بود. ما از کوهستان‌هایی در نزدیکی ماسال بالا رفتیم و در دهکده‌ای کوهپایه‌ای خوابیدیم. چیزی که در این میان جالب به شمار می‌رفت، قطع ارتباط بود؛ زیرا هیچ آنتنی برای تلفن همراه یا وای‌فای تا کیلومترها وجود نداشت.»


پارک زمین‌شناسی جزیره قشم

ژئو پارک قشم هم توجه مخاطبان گاردین را به خود جلب کرده؛ تا جایی که درباره آن نوشته‌اند: «از تهران یا شیراز می‌توان به این جزیره در تنگه هرمز پرواز کرد یا می‌توان با عبور از بندرعباس به وسیله کشتی به آنجا رفت. حتما نباید یک زمین‌شناس باشید تا از زمین‌شناسی خارق‌العاده قشم لذت ببرید. 8 محل اصلی در این جزیره 60 مایلی گسترده شده‌اند و می‌توان با استفاده از تاکسی از آنها دیدن کرد. نرخ یک روز ماندن در این جزیره در حدود 20 پوند برآورد می‌شود. در اینجا چشم‌اندازهایی که گویی از دنیای دیگری آمده‌اند، در طول چند هزاره توسط آب و باد شکل گرفته‌اند. من در دهکده طبل در خانه یکی از ساکنان اقامت کردم که تمیز و مهمان‌نوازانه بود و هزینه هر اقامت شبانه در آنجا 3 پوند بود.»


صبحانه در ماسوله

مخاطب دیگر روزنامه گاردین که همسری ایرانی دارد نیز درباره ماسوله گفته است: «من با خوشحالی نامزدم را برای دیدن شهر افسس در ترکیه ‌برده بودم و اکنون نوبت وی بود که سرزمین مادری‌اش را به من نشان دهد. ما در نخستین توقف خود در شبی پرستاره به ماسوله رسیدیم و با منظره‌ای باورنکردنی روبه‌رو شدیم. فردای آن شب، روی پشت‌بام محل‌ اقامتمان نشسته بودیم و صبحانه‌ای با نان گرم و زعفران، چای و مربای هویج می‌خوردیم. سپس به سوی قلعه رودخان حرکت کردیم که اجاره شبانه اتاق در آن، با 35 پوند امکان‌پذیر بود؛ اتاق‌هایی که معمولا می‌توان 3 یا 4 مهمان را در آن جای داد.»


هتل سنتی گلشن شیراز، یک ستاره درخشان

گردشگر دیگری که به ایران آمده بود، به هتلی در شیراز اشاره کرده و درباره آن نوشته است: «این هتل سنتی نمایانگر خونگرمی و مهمان‌نوازی ایرانی و برای سیاحت در این شهر باستانی بسیار مناسب است. حیاطی شگفت‌انگیز با استخری با کاشی‌های آبی دارد و تاک‌های در حال شکوفایی در آن دیده می‌شوند. یکی نشدن با فضای آن و چای در دست گرفتن در چنین فضای آرامش‌بخشی دشوار است.»


«گلستان»ی در تهران

این گزارش گاردین درباره کاخ گلستان تهران هم خاطرنشان کرده است: «این کاخ زیبای 400 ساله، شاهکاری قدیمی و نمایانگر آمیزه‌های ابتدایی ترکیبی سبک اروپایی و ایرانی است. این مکان، بنیان جنبش هنری ایران مدرن را تشکیل می‌دهد. بهترین لحظات من در داخل کاخ از دیدن تخت مرمر که در تراس خارجی قرار دارد و تالار آینه شکل گرفت که شگفت‌انگیز هستند. نکته جالب دیگر در تهران، بازار بزرگ و مشهور این شهر است.»


اصفهان، چای و عاشقان قهوه

دیگر مخاطب گاردین نیز تجربه خود از اصفهان را این‌طور توضیح داده است: «سفر به اصفهان با چایخانه‌های قدیمی‌اش و مغازه‌های قهوه فروشی جدید آن، راه جالبی برای گذران یک بعدازظهر است. چایخانه آزادگان در کوچه‌ای در شمال شرقی میدان نقش جهان، سقف‌ها و دیواره‌هایی دارد که با قوری‌ها و فانوس‌های فلزی آراسته شده‌اند و چای، اسنک‌ها و قلیان در منوی آن موجود است. در سوی دیگر شهر، می‌توان نزدیک خیابان چهارباغ عباسی در یک کافه قهوه‌های متنوعی را یافت. این کافه با قفسه کتاب و میزهای آن‌که دکور مناسبی دارد، حس دنج و راحتی را القا می‌کند.»


واحه سبز بم

گاردین در گزارشش ادامه داده است: «واحه کویری بم در استان کرمان، به شدت از زمین‌لرزه‌ای که در سال 2003 به این شهر آسیب زد، تخریب شد؛ اما اخیرا بازسازی شده است. شما می‌توانید در میان باغ‌هایی پر از پرتقال و درختان انار و نخل‌های خرما قدم بزنید. محلی که باید ببینید، دژ ارگ بم است که در فهرست یونسکو نیز قرار دارد و به شکل زیبایی بازسازی شده است. بم نیز جایی فوق‌العاده برای سیاحت در اطراف کویر مانند اقامت‌های شبانه در اردوهای کویری به شمار می‌رود.»


مشاهده عاشورا در یزد

در آخرین تجربه‌ای که از سفر به ایران از سوی گاردین منتشر شده، گردشگر خارجی کشورمان دیدن یزد را در روز عاشورا به مخاطبان گاردین توصیه کرده و متذکر شده که این روز در سال 2017 همزمان با اول اکتبر خواهد بود. این گردشگر در یادداشت خود برای گاردین اضافه کرده است: «این روز، مراسمی است که در آن عزاداری به‌دلیل شهادت امام حسین(ع) برگزار می‌شود و در اصل نوعی مراسم مذهبی سوگواری است. در این مراسم، عموما زنان در طبقات بالاتر مساجد قرار می‌گیرند تا صدها مردی را تماشا کنند که وقتی روایت این سوگواری گفته می‌شود، سینه‌زنی می‌کنند. گروه ما به منطقه بزرگ موقتی غذا دادن برای ناهار و شام رایگان دعوت شد. شما همچنین در این روز می‌توانید ببینید که فواره‌ها را سرخ رنگ می‌کنند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید