Iranian Agriculture News Agency

فراز و فرود اشتغال در 31 استان کشور

فراز و فرود اشتغال در 31 استان کشور


غول بیکاری سرانجام دیده شد؛ لشکر بیکاران در حال افزایش است و دولت نگران. تصویر بیکاری در برخی استان‌های ایران نگران‌کننده شده است. کوتاهی در ایجاد اشتغال می‌تواند برای کشور بحران‌آفرین باشد و باید به جای تدبیر پشت‌میزی و دادن وعده‌ها و شعارها، نسخه‌ای واقع‌بینانه برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از بحرانی‌شدن بازار کار پیدا کرد.

به گزارش تابناک، غول بیکاری سرانجام دیده شد؛ لشکر بیکاران در حال افزایش است و دولت نگران. تصویر بیکاری در برخی استان‌های ایران نگران‌کننده شده است. کوتاهی در ایجاد اشتغال می‌تواند برای کشور بحران‌آفرین باشد و باید به جای تدبیر پشت‌میزی و دادن وعده‌ها و شعارها، نسخه‌ای واقع‌بینانه برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از بحرانی‌شدن بازار کار پیدا کرد. تا حالا که نسخه دولت حسن روحانی به نتیجه مطلوب برای تک رقمی کردن بیکاری نرسید و حتی نرخ بیکاری از زمانی که دولت یازدهم روی کارآمده افزایش هم یافته است.


رسیدن نرخ بیکاری در ایران به 12.2 درصد در بهار امسال البته خبری خوش برای دولت حسن روحانی نیست؛ افزایش نرخ بیکاری و افزوده شدن بر تعداد افراد جویای کار باعث شده تا رئیس جمهور به صراحت از اشتغال به عنوان دغدغه و اولویت اول دولت و کشور یاد کند. آیا دولت تدبیر و امید می‌تواند نرخ بیکاری را به کمتر از میزان زمانی که فعالیت خود را آغاز کرد، یعنی 10.4 درصد در تابستان 1392 کاهش دهد؟


در حالی که دولت حسن روحانی یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی خود را کاهش نرخ تورم از 45 درصد به 8.8 درصد عنوان می‌کند، اما نوسانات نرخ رشد اقتصادی کشور باعث شده تا نرخ بیکاری از 10.4 درصد به روایت مرکز آمار ایران در تابستان 1392 به 12.2 درصد در بهار سال 1395 افزایش یابد. این در حالی است که اقتصاد ایران در دو سال پیاپی 1391 و 1392 نرخ رشد اقتصادی منفی را تجربه کرد و تنها در سال 1393 نرخ رشد اقتصادی به 3 درصد رسید، هرچند بانک مرکزی از اعلام نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته خودداری کرد، اما برآوردها نشان می‌دهد به واسطه افت شدید درآمدهای نفتی و به تحلیل رفتن منابع دولت، نرخ رشد اقتصادی ایران در سالی که گذشت به نزدیک صفر درصد رسیده است و حالا مقامات دولتی و بانک مرکزی از تحقق نرخ رشد اقتصادی به بالای 5 درصد خبر می‌دهند.


نرخ رشد 5 درصدی به عنوان نقطه قوت دولت در اقتصاد البته با چالش آغشته بودن به درآمدهای نفتی ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت مواجه است و نمودی از آثار ملموس رشد اقتصادی 5 درصدی در بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور و همچنین بازار کار ایران دیده نمی‌شود.


دولت تدبیر و امید البته هنوز نسخه روشنی برای کم کردن نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار پس از سه سال ارائه نداده و بیم آن می‌رود تعداد واقعی بیکاران از مرز 7 میلیون نفر با احتساب نرخ بیکاری واقعی و اشتغال ناقص فراتر رود.


هفتم مهرماه امسال کاظم جلالی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در صحن علنی مجلس هشدار داد: نرخ بیکاری سال 94 از سوی دولت 11 درصد عنوان شده که اگر این میزان را بپذیریم نشان می‌دهد وضعیت اشتغال گروه‌های سنی، جنسی و تحصیلی مختلف در حوزه بیکاری خوب نیست، همچنین در سال 94، 2 میلیون و 700 هزار بیکار داریم که با احتساب شاغلان ناقص این میزان به 4 میلیون و 800 هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال این میزان به 7 میلیون نفر می‌رسد که رقم فوق تا سال 1400 به 11 میلیون بیکار خواهد رسید که باید توجه داشت تبعات بیکاری صرفا اقتصادی نبوده و بحران‌های زیادی مثل طلاق و اعتیاد را به دنبال دارد.


تصویر بیکاری در 31 استان ایران


تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که 14 استان ایران در بهار امسال نرخ بیکاری بالاتر از نرخ بیکاری در کل کشور را تجربه کرده‌اند. بر این اساس نرخ بیکاری در استان‌های کرمانشاه (19.2 درصد) چهارمحال و بختیاری (17.8 درصد)، کهگیلویه و بویر احمد (16.4 درصد)، اصفهان (15.7 درصد) و اردبیل (14.8 درصد، خراسان رضوی (14.8 درصد)، لرستان (14.3 درصد)، قم (14.1 درصد)، گلستان (13.8 درصد)، یزد (13.6 درصد)، تهران (13.5درصد)، کرمان (12.9 درصد) و فارس (12.3 درصد) گزارش شده است. نکته مهم اینکه تنها 2 استان البرز و فارس در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته با کاهش نرخ بیکاری مواجه شده‌اند و نرخ بیکاری در کرمان 7 درصد، تهران 6.1 درصد، یزد 5.7 درصد، کرمانشاه 5.5 درصد، اردبیل 4.3 درصد، قم 4.2 درصد،کهگیلویه و بویر احمد 4 درصد، لرستان 3.6 درصد و اصفهان 2.1 درصد افزایش یافته است. گزارش مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد که هرچند نرخ بیکاری در استان کردستان 2.2 درصد بیشتر شده اما نرخ بیکاری 12 درصدی این استان همچنان از میانگین نرخ بیکاری کل کشور پایین‌تر است و تنها استانی که نرخ بیکاری آن تغییری در بهار امسال نسبت به بهار پارسال نداشته، استان قزوین با نرخ بیکاری 11.9 درصدی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید