Iranian Agriculture News Agency

مشاور مرکز بین‌المللی قنات به خبرنگار اعزامی ایانا به یزد اعلام کرد:

ظرفیت‌سازی در سطح ملی برای مدیریت منابع آب زیرزمینی

مشاور مرکز بین‌المللی قنات گفت: برگزاری دوره آموزشی مبانی و مفاهیم فنی و حقوقی آب‌های زیرزمینی به ظرفیت‌سازی در سطح ملی برای مدیریت این منابع کمک خواهد کرد.

ظرفیت‌سازی در سطح ملی برای مدیریت منابع آب زیرزمینی


مشاور مرکز بین‌المللی قنات گفت: برگزاری دوره آموزشی مبانی و مفاهیم فنی و حقوقی آب‌های زیرزمینی به ظرفیت‌سازی در سطح ملی برای مدیریت این منابع کمک خواهد کرد.

علی‌اصغر سمساریزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایانا به یزد با بیان این مطلب افزود: افزایش توان علمی و تخصصی کارشناسانی که در حوزه‌های مرتبط با آب‌های مرزی و مشترک فعالیت دارند، به‌ویژه در ابعاد حقوق بین‌الملل از ضروریات به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: مباحثی که هم اینک در حوزه آب‌های زیرزمینی مشترک کشورها مطرح می‌شود، مباحثی جدید است که ارتقاء توان کارشناسی کشور با این مباحث بویژه در موضوعات حقوقی، فنی و شده و مدیریتی آن، ضروری است.

مشاور مرکز بین‌المللی قنات ادامه داد: ایران در صورتی در صحنه بین‌المللی می‌تواند با این مفاهیم فعالانه برخورد کند که از ظرفیت‌سازی‌های شایسته در این زمینه بهره‌مند شده باشد.

سمساریزدی اضافه کرد: ورود کارشناسان آب‌های مشترک به مبانی و مفاهیم کنوانسیون‌ها و نقطه نظرات مختلفی که در تفسیر آنان وجود دارد، موجب تقویت دانش و آگاهی‌های آنان در این زمینه شده و باعث می‌شود که در تعاملات مربوطه از ظرفیت مناسبی در سطح تجزیه و تحلیل، استدلال و قضاوت برخوردار شوند.

وی اشاره کرد: تجهیز متخصصان و کارشناسان حوزه آب‌های مشترک به چنین دانشی جز با برگزاری دوره‌های آموزشی و دریافت تجربیات خبرگانی که در سطح بین‌المللی فعالیت دارند و چه بسا خود آنها در تدوین کنوانسیون‌ها نقش داشته‌اند، میسر نیست. به همین دلیل از دو استاد بین‌المللی دانشگاه که تخصص آنها حقوق بین‌الملل در آب‌های مرزی با تأکید بر آب‌های زیرزمینی است و همچنین یک کارشناس بین‌المللی یونسکو برای حضور در این کارگاه دعوت شده است.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه مبانی و مفاهیم فنی و حقوقی آب‌های زیرزمینی نخستین گام برداشته شده بر سر راه شناخت بیشتر کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با آب‌های مرزی و به ویژه آب‌های زیرزمینی مشترک است. برگزاری چنین کارگاه‌هایی امکان برداشت گام‌های بعدی که همانا ظرفیت‌سازی در سطح ملی است را مهیا می‌کند.

سمساریزدی در پایان اظهار داشت: در این کارگاه کارشناسانی از وزارت نیرو، شرکت مدیریت منابع آب، شرکت‌های آب منطقه‌ای، پژوهشگران دانشگاهی و کارشناسان مشاور شرکت کرده‌اند./

L-950815-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید