Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در کارگاه آموزشی منطقه ای طرح اضطراری مقابله با ملخ صحرایی خواستار شد:

تشکیل صندوق واکنش سریع برای مبارزه با آفات عمومی در مواقع اضطراری/ آغاز استفاده از پهپاد برای ردیابی آفات و بیماری ها

رییس سازمان حفظ نباتات کشور خواستار تشکیل صندوقی در این سازمان به منظور تامین اعتبار به موقع برای واکنش سریع برای مبارزه با آفات عمومی به ویژه ملخ صحرایی در مواقع اضطراری شد.

تشکیل صندوق واکنش سریع برای مبارزه با آفات عمومی در مواقع اضطراری/ آغاز استفاده از پهپاد برای ردیابی آفات و بیماری ها

رییس سازمان حفظ نباتات کشور خواستار تشکیل صندوقی در این سازمان به منظور تامین اعتبار به موقع برای مبارزه با آفات عمومی به ویژه ملخ صحرایی در مواقع اضطراری شد.

به گزارش ایانا از سازمان حفظ نباتات، محمد علی باغستانی امروز شنبه در نشست آغاز به کار دومین کارگاه آموزشی منطقه ای طرح اضطراری مقابله با ملخ صحرایی در مواقع اضطراری که با حضور کشورهای عضو افغانستان، پاکستان و هند در تهران برگزار شد، افزود: در ایران برای مبارزه با هجوم آفات عمومی در موارد اضطراری، ساختارهای نسبتا خوبی فراهم شده و با حمایت ستاد بحران کشور توانستیم سطح آمادگی و امکانات آمادگاه های کشور را ارتقا دهیم، اما با این حال تامین اعتبارات در مواقع اضطراری، فرَآیند طولانی را طی می کند.
وی گفت: از آنجایی که تاخیر یک روزه و یا یک هفته ای در مقابله با آفات به خصوص ملخ می تواند خسارات زیادی به حوزه کشاورزی وارد کند، پیشنهاد ما این است که یک صندوق به منظور واکنش سریع در این زمینه در سازمان حفظ نباتات راه اندازی شود.
باغستانی با بیان این که ردیابی و اطلاعاتی که کمیسیون ملخ صحرایی جنوب غرب آسیا (swac)ارایه می دهد، موجب شده خسارت حاد از ناحیه این آفت در چند سال اخیر در ایران نداشته باشیم، اظهار داشت: برگزاری این کارگاه ها نیز به ارتقای علمی، کیفیت عملیات ردیابی و کنترل ملخ صحرایی و افزایش همکاری کشورهای منطقه در مورد این آفت کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: ما سالانه در سطح 200 هزار هکتار در کشور با ملخ مبارزه می کنیم و توانسته ایم مدیریت خوبی در این زمینه انجام دهیم.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور به ورود ملخ آسیایی از افغانستان در سال جاری اشاره و تصریح کرد: با اقدامات به موقع ظرف 10 روز توانستیم با این آفت مهاجر مبارزه کنیم که در واقع نتیجه برگزاری نخستین کارگاه آموزشی اعضای کمیسیون ملخ صحرایی جنوب غرب آسیا و آمادگی کارشناسان سازمان ما بوده است.
وی در مورد ملخ صحرایی گفت: استان های جنوب و جنوب شرق ایران در معرض در گیری این ملخ است به طوری که جبهه اولی که با این آفت مواجه می شود، مربوط به استان های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و جبهه دوم استان های جنوب شرقی کشور از ناحیه هند و پاکستان است.

آغاز استفاده از پهپاد برای ردیابی آفات و بیماری ها
در این نشست یحیی ابطالی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور نیز به استفاده از پهپاد به صورت پایلوت در سه استان البرز، فارس و خراسان شمالی برای مبارزه با برخی آفات و بیماری ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: استفاده از سیستم های نوین و پهپادها برای ردیابی و مبارزه با تعدادی از آفات و بیماری ها در دستور کار سازمان حفظ نباتات قرار گرفته است.
وی افزود: در مناطق صعب العبور استفاده از این سیستم های نوین کمک خوبی به مدیریت آفات و بیماری های گیاهی خواهد کرد.

مدیریت مشترک بین کشورها برای مبارزه با آفات مهاجر
در این نشست کیت کریسمن دبیر کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا اظهار داشت: طرح های اضطراری مقابله با ملخ صحرایی به امکانات،اعتبارات و ساختار سازمانی مناسب نیاز دارد و اجرای این طرح ها کمک می کند که کشورها منابع و امکانات شان را به صورت معقول و منطقی برای مبارزه با آفات مهاجر هزینه کنند.
وی در عین حال بر مدیریت مشترک بین کشورها در زمینه آفات مهاجر تاکید کرد.
کریسمن اقدام ایران در کنترل ملخ مهاجر در سال جاری را مثبت و موفقیت آمیزارزیابی کرد و آن را نتیجه برگزاری نخستین کارگاه آموزشی میان کشورهای عضو کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا دانست.
وی با بیان این که در کارگاه آموزشی نخست طرح اضطراری مقابله با ملخ صحرایی به طور مقدماتی مصوب شد، تصریح کرد: در این دومین کارگاه آموزشی قرار است این طرح را گسترش دهیم و اجرای آن را برای موقعیت واقعی بررسی کنیم.
کریسمن ادامه داد: استراتژی انتخابی در کمیسیون ملخ صحرایی برای مبارزه با این آفت متکی به پیش آگاهی است و مهمترین قدم در این راستا، داشتن طرح اضطراری مقابله است تا در صورت ایجاد خطر، این طرح ها فعال شوند.
نخستین کارگاه آموزشی منطقه ای کمیسیون ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا در سال 2013 در سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد.
دومین کارگاه آموزشی ملخ صحرایی نیز از امروز تا 19 آبان ماه در محل سازمان حفظ نباتات کشور برگزار می شود.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید