Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گفت‌وگو با ایانا:

12 باغ مادری مجوز تأسیس گرفتند/ سه باغ آماده دریافت پیوندک و تولید نهال گواهی‌شده هستند/ لزوم هماهنگی بین دستگاهای انتظامی و تعزیرات برای تولید و توزیع نهال

تاکنون 12 باغ مادری مجوز تأسیس را گرفته‌اند که از این تعداد سه باغ به بهره‌برداری رسیده و آماده انتقال پیوندک روی پایه و تولید نهال گواهی شده هستند.

12 باغ مادری مجوز تأسیس گرفتند/ سه باغ آماده دریافت پیوندک و تولید نهال گواهی‌شده هستند/ لزوم هماهنگی بین دستگاهای انتظامی و تعزیرات برای تولید و توزیع نهال


تاکنون 12 باغ مادری مجوز تأسیس را گرفته‌اند که از این تعداد سه باغ به بهره‌برداری رسیده و آماده انتقال پیوندک روی پایه و تولید نهال گواهی شده هستند.

رئیس مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: برای تولید نهال استاندارد و گواهی‌شده نیاز به پایه و پیوندک مرغوب و شناخته شده است. پایه در باغ‌های مادری و پیوندک در شرکت‌های کشت بافت گیاهی تولید می‌شوند.

حسن عصاره افزود: تا چند سال گذشته در کشور باغ مادری برای تولید پایه مناسب وجود نداشت، اما در دولت یازدهم این باغ‌ها با پیگیری بخش خصوصی و همکاری وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شد و اکنون تعدادی از آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از 25 شرکت دانش بیان کشت بافت گیاهی در سراسر کشور فعال هستند که توسط افراد متخصص راه‌اندازی شده و پیوندک‌های بسیار مرغوب و متناسب با شرایط اقلیمی کشور را تولید می‌کنند.

عصاره با اشاره به طرح وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح و نوسازی باغ‌های کشور ادامه داد: طرح اصلاح و نوسازی باغ‌ها با هدف افزایش بهره‌وری آب و خاک به وسیله کشت واریته‌های پرمحصول و یکنواخت با قابل مکانیزاسیون شدن و همچنین سازگاری مناسب با شرایط اقلیمی ایران از طرح‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی و اقتصادی مقاومتی است.

وی بیان کرد: برای رسیدن به اهداف این طرح ابتدا باید زیرساخت‌ها و نهاده‌های آن فراهم شود که یکی از مهم‌ترین آنها تولید نهال مرغوب با ویژگی‌های مناسب است.

رئیس مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با تأکید بر اینکه نهال اثر اقتصادی بزرگی در صنعت باغداری و کشاورزی کشور دارد، یادآور شد: در زارعت تولیدکننده در صورت استفاده از بذر نامرغوب حداکثر یک سال دچار زیان می‌شود، اما در صنعت باغداری استفاده از یک نهال نامرغوب سال‌ها زحمت تولیدکننده را از بین می‌برد. ضمن اینکه اگر استفاده از نهال نامرغوب را به تمام باغ‌های کشور تعمیم دهیم خواهید دید به چه میزان منابع با ارزش آب و خاک کشور با این اتفاق ضایع می‌شود و چه زیانی بر اقتصاد کشاورزی وارد می‌شود.

عصاره با اشاره به گستردگی مراکز تولید نهال گواهی شده در سراسر کشور، تأکید کرد: باغداران می‌توانند با مراجعه به این مراکز که دارای هویت، تابلوهای مشخص و مجوز هستند نهال گواهی شده تهیه کنند. این مراکز مسئولیت حقوقی داشته و ملزم به پاسخگو به باغداران در صورت بروز هرگونه نارضایتی در حصول نتیجه مطلوب یا خسارت هستند.

وی خواستار هماهنگی بین دستگاهای انتظامی و تعزیرات برای تولید و توزیع نهال شد و عنوان کرد: در کنار نهالستان‌های دارای مجوز، تعداد زیادی نهالستان بدون مجوز با تولید نامرغوب ایجاد شده است. به همین دلیل لازم است همراه با نظارت ارگان‌های ذی‌ربط بر نحوه تولید و عملکرد این مراکز، جابه‌جایی نهال از طریق جاده‌های مبادلاتی در سطح کشور توسط نیروهای انتظامی کنترل شود، زیرا چه بسا این نهال‌ها آلوده به آفات یا بیماری‌های ویروسی بوده و از این لحاظ علاوه بر خریدار و برای سایر باغداران نیز ایجاد خسارت و مشکل کند.

عصاره در پایان شرایط دریافت مجوز مراکز تولید نهال را طی مراحل کنترل و آزمایش آب و خاک و حضور مدیر فنی عنوان کرد و اظهار داشت: دریافت این مجوز به این معنا خواهد بود که صاحب مجوز دارای صلاحیت لازم برای تولید نهال است، اما در صورتی که مشکلی برای تولیدات باغدار به وجود آید و یا باغدار از نتیجه حاصل رضایت کامل را نداشته باشد، باید مرکز مورد بحث پاسخگوی مشکل پیش آمده بوده و خسارت به وجود آمده را متحمل شود./

G-950815-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید