Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

کاهش حق بیمه طیور گوشتی از 140 به 19 تومان برای هر قطعه/ خودکفایی در تأمین گوشت قرمز تا پنج سال آینده

بهبود خدمات‌دهی صندوق بیمه برای بخش طیور و برنامه‌ریزی برای کاهش سن کشتار در راستای اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی، از مهم‌ترین مباحثی بود که امروز در همایش مدیران ارشد تولیدات دامی در بابلسر مطرح شد.

کاهش حق بیمه طیور گوشتی از 140 به 19 تومان برای هر قطعه/ خودکفایی در تأمین گوشت قرمز تا پنج سال آینده


بهبود خدمات‌دهی صندوق بیمه برای بخش طیور و برنامه‌ریزی برای کاهش سن کشتار در راستای اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی، از مهم‌ترین مباحثی بود که امروز در همایش مدیران ارشد تولیدات دامی در بابلسر مطرح شد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه همایش مدیران ارشد تولیدات دامی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در این همایش مقرر شد تغییراتی در نحوه خدمات‌دهی بیمه به بخش طیور کشور صورت بگیرد که در دو قسمت معمولی و تکمیلی خلاصه می‌شود.

حسن رکنی با اشاره به اینکه بیمه نیز مانند هر خدمات دیگری باید به روز رسانی شود، افزود: اگرچه تاکنون بیمه شونده باید به ازای هر قطعه طیور گوشتی، 140 تومان می‌پرداخت، اما اکنون این مبلغ به 19 تومان تقلیل یافته است. در مورد بیمه تکمیلی هم که اختیاری است و افراد خاصی دنبال آن هستند، 260 تومان برای هر قطعه در نظر گرفته شد.

به گفته وی، علاوه بر هزینه‌ای که مرغدار متحمل می‌شود، موضوع کاهش وابستگی صندوق به دولت که اکنون به 70 درصد می‌رسد، جزو مواردی است که باید به مرور زمان دنبال شود. سرعت پرداخت خسارت، استفاده از اصول علمی در خدمات‌دهی و حذف برخی ناکارآمدی‌ها مانند مشمولیت بیمه در مواقعی که سوءمدیریت‌ها باعث خسارت شده، جزو دیگر مباحثی است که در همایش مدیران ارشد مطرح شد.

رکنی معتقد است: با این اصلاحات صورت‌گرفته، مطمئناً شرایط بیمه‌ای قوی‌تری نسبت به قبل برای تولیدکنندگان فراهم شده و فعالان صنعت نیز برای تحت پوشش قرار گرفتن، بیشتر از گذشته استقبال می‌کنند. البته با توجه به حمایت و تلاشی که وزیر جهادکشاورزی، جهت گرفتن یارانه برای بیمه دارد، بدون شک این موضوع به نتیجه‌ای قابل قبول خواهد رسید.


خودکفایی در سه محصول

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی به عهده کشاورزی کشور است و بنابراین وزارت جهاد کشاورزی نقشی اساسی در اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کند، ادامه داد: چهار محصول اصلی در دام و طیور وجود دارد که شیر، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ است و خوشبختانه، در سه محصول به خودکفایی رسیده و حتی قابلیت صادراتی داریم.

وی اضافه کرد: در شش ماه نخست امسال، صادرات 300 هزار تن لبنیات پیش‌بینی می‌شد که این عدد به 350 هزار تن رسید و به‌نظر می‌رسد با ادامه این روند، تا پایان سال، بیش از 600 هزار تن صادرات محصولات لبنی اتفاق بیفتد. البته هنوز بسته تشویقی 200 میلیارد تومانی برای این منظور محقق نشده که امید می‌رود هرچه زودتر مشوق صادراتی تخصیص داده شود.

رکنی درباره گوشت قرمز یادآور شد: برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدتی برای ایجاد خودکفایی در این زمینه در دست اجراست که به‌نظر می‌رسد طی چهار یا پنج سال آینده، خودکفایی در تولید گوشت قرمز اتفاق بیفتد؛ این در حالی است که هم‌اکنون تا 90 درصد نیاز از تولید داخلی تامین شده و تنها به 10 درصد واردات، احتیاج است.

استفاده از دام‌های پربازده، بهبود ژنتیکی و مدیریتی پرورش و همچنین سنتز نژادهای پربازده جدید ازجمله مهم‌ترین برنامه‌هایی است که وی برای خودکفایی در تولید گوشت قرمز به آن اشاره کرد.


طرح طلایی اقتصاد مقاومتی

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: کاهش سن کشتار و استفاده از مرغ سایز، از دیگر طرح‌هایی است که از ابتدای آذرماه در کشور اجرایی می‌شود که می‌توان آن را یکی از طرح‌های طلایی در اقتصاد مقاومتی نامید.

به اعتقاد رکنی، بهبود ضریب تبدیل، ارتقای کیفیت گوشت مرغ، افزایش تعداد دوره‌های پرورش، کاهش میزان چربی و مهم‌تر از همه قابلیت صادرات مرغ سایز، مزایایی است که می‌توان برای کاهش سن کشتار در نظر گرفت.

وی بیان کرد: مقرر شد از ابتدای طرح (یکم آذرماه) وزن مرغ به یک کیلو و 800 گرم کاهش یابد، اما مقصود اصلی این طرح، رسیدن به وزنی بین یک کیلو و 200 تا یک کیلو و 400 گرم است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 97 محقق شود. البته پایش اجرای برنامه‌ها هر سه ماه یکبار انجام گرفته و خوشبختانه تمام عوامل تولید اعم از بخش خصوصی و دولتی در عملیاتی شدن آن، کمر همت بسته‌اند.


صادرات 20 هزار تن تخم‌مرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با بیان اینکه ممکن است در 10 روز آینده به‌دلیل فرارسیدن اربعین، تعطیلی موقت در صادرات تخم‌مرغ اتفاق بیفتد، اظهار داشت: در شش ماه نخست امسال، 20 هزار تن تخم‌مرغ به کشورهای مختلف صادر شده که هرچند مدتی کوتاه، چالش‌های قیمتی و دامپ توسط رقبا در بازار بین‌المللی صورت گرفت، اما به‌نظر می‌رسد در دو ماه اخیر، روند صادرات این محصول رونق گرفته و آرامش نسبی به بازار برگشته است.

رکنی در پایان عنوان کرد: در نیمه نخست سال جاری، 40 هزار تن مرغ از کشور صادر شد که امید می‌رود با اجرایی شدن طرح کاهش سن کشتار و بازارپسند شدن مرغ ایرانی برای دیگر کشورها این رقم در آینده‌ای نزدیک، صعودی شود./

V-950815-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید