Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد:

اجرای طرح تعادل بخشی در حوزه آب کشاورزی در استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در صورت عدم اجرای طرح تعادل بخشی استان به زودی دچار چالش عمده اجتماعی هم می شود و به دلیل بحث آب این مسئله بیشتر نیز خواهد شد، لذا انتظار اجرای این طرح و مطرح و مصوب شدن آن در شورای عالی آب را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اجرای طرح تعادل بخشی در حوزه آب کشاورزی در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از فارس، محمد مهدی قاسمی در نشست آب و خاک استان ضمن قدردانی از حضور کارشناسان معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و نیز کارشناسان معاونت وزارت نیرو در این استان و بازدید از منطقه قره بایگان شهرستان فسا، گفت: وزارت جهاد کشاورزی بایستی در سه بخش از طرح های مختلف تعادل بخشی شامل طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، سند ملی آب و تشکل آب بران مشارکت داشته باشد.

وی افزود: سازمان پیشنهاد های خوبی را به منظور تحقق اجرای این سه بخش از طرح تعادل بخشی به وزارت خانه ارائه کرده است که می توان به ارائه طرح پروپوزال سند ملی آب استان به معاونت آب و خاک اشاره کرد، به گونه ای که در این طرح بر اساس آخرین متدها می توان نیاز آبی گیاهان را برآورد نمود و با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی در حال تغییر است، بایستی به سمت مکانیزه کردن این روش ها اقدام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه در کشور آبخیزداری و آبخوان داری مورد بی توجهی قرار گرفته است، اظهار داشت: به رغم اینکه آبخیزداری و آبخوان داری به اقلیم و شرایط منطقه فارس متناسب تر است و با توجه به وجود رودخانه های فصلی و سیلاب هایی که به دلیل اقلیم خشک در این استان وجود دارد، با استفاده از طرح های آبخیزداری و آبخوان داری می توان در استفاده بهینه از آب کمک کرد، ضمن اینکه از
رودخانه های کوچکی که در سطح این استان وجود دارند، می توان در تغذیه مصنوعی آب های زیر زمینی نیز استفاده نمود .

این مقام مسئول با اشاره به ایستگاه کوثر یا آرمان شهر کوثر گفت: این ایستگاه نیاز به حمایت ویژه ای دارد که به دلیل اعتبارات اندک استانی این امکان برای سازمان در جهت آنچه که انتظار می رود که به عنوان طرح الگویی در سطح کشور مطرح باشد، وجود ندارد .

قاسمی با اشاره به بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین روز از سال جدید از منطقه گره بایگان شهرستان فسا و از حوضچه ها، ماکت ها، درختان و ... و قول حمایت از این قبیل طرح ها گفت: این خود می تواند با پیگیری سازمان جنگل ها و مراتع کشور کمک نماید تا با توجه به بازدید کارشناسان وزارت نیرو بتوان از ظرفیت موجود در این ایستگاه به نحو مطلوب استفاده و اعتبار مورد نیاز آن را تأمین کرد.

وی با بیان اینکه در خصوص تشکل آب بران با توجه به عدم تخصیص اعتبارات لازم این روند به کندی در حال اجراست، یادآور شد: در بخش کشاورزی انواع و اقسام تشکل ها راه اندازی شده است و سازمان این پیشنهاد را داده است که از ظرفیت تعاونی های تولید که به لحاظ فنی غنی ترند، استفاده نماییم و بحث توانمند سازی توسط خود این تعاونی ها دنبال شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه مقوله آب و تشکل آب بران بحث تخصصی و پیچیده است، افزود: ما با جامعه ای طرف هستیم که پیچیدگی های خاص خود را دارد و از طرفی سمینارهای مختلفی نیز توسط وزارت نیرو برای توانمند سازی بهره برداران برگزار شده است ولی هنوز بسته ای در مناطق خشک ارائه نشده است و هم چنین از مقدار اعتباری که بایستی از طرف وزارت نیرو برای اجرای این طرح ها به این سازمان تعلق گیرد، اطلاعی در دست نیست .

وی به لزوم اجرای طرح تعادل بخشی در استان فارس اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به اینکه استان فارس به آب زیر زمینی وابسته است، لذا اجرای طرح تعادل بخشی در این استان بسیار حیاتی است، به دلیل اینکه اولاً همه این طرح را قبول دارند و به اجرای آن تأکید و توصیه دارند، ثانیا با اجرای این طرح چاه های غیر مجاز پر
می شوند و به چاه های مجاز سر و سامان داده می شود و نسبت به نصب کنتور اقدام می گردد، حائز اهمیت بسزایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پایان هشدار داد: در صورت عدم اجرای این طرح استان فارس به زودی دچار چالش عمده اجتماعی هم می شود و به دلیل بحث آب این مسئله بیشتر نیز خواهد شد، لذا انتظار ویژه دیگری که از معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی داریم، اجرای طرح تعادل بخشی در این استان است و مطرح و مصوب شدن آن در شورای عالی آب را تقاضا داریم.

در این نشست مدیر کل امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: برحسب دستور معاون وزیر مبنی بر بازدید کارشناسان این معاونت و کارشناسان وزارت نیرو از اجرای طرح های آبخوان داری و آبخیزداری از منطقه گره بایگان شهرستان فسا طی دو روز مسائل مختلف مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت .

سرافرازی افزود: پس از بازدید مشترک کارشناسان دو وزارتخانه از این طرح در نشست بعدی ستاد معاونت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو گزارش این بازدید با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس به منظور ارائه این طرح در شورای عالی آب ارائه خواهد شد تا اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن تأمین شود .

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد: معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تهیه کنتورهای مناسب برای چاه های کشاورزی است. در این زمینه با یکی از شرکت های سازنده مذاکرات اولیه انجام شده است تا بتوان حجم آب مصرفی را با در صد خطای کم اندازه گیری کرد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید