Iranian Agriculture News Agency

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

بکارگیری 50 فروند پهپاد برای ردیابی آفات و بیماری های گیاهی ظرف 3 سال آینده

سازمان حفظ نباتات کشور قصد دارد تعداد پهپاد ها برای پیش آگاهی و ردیابی آفات و بیماری های گیاهی را ظرف سه سال آینده به 50 فروند برساند.

بکارگیری 50 فروند پهپاد برای ردیابی آفات و بیماری های گیاهی ظرف 3 سال آینده


سازمان حفظ نباتات کشور قصد دارد تعداد پهپاد ها برای پیش آگاهی و ردیابی آفات و بیماری های گیاهی را ظرف سه سال آینده به 50 فروند برساند.

به گزارش ایانا از وزارت جهاد کشاورزی، یحیی ابطالی، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور به خبرنگار ما گفت: امروزه در دنیا استفاده از سیستم های نوین برای پیش آگاهی و ردیابی آفات و بیماری های گیاهی مورد توجه قرار گرفته و یکی از این سیستم ها، پهپاد برای ارسال تصاویر است.
وی با بیان این که امسال از طریق اعتبارات ستاد بحران کشور سه استان البرز، فارس و خراسان شمالی به طور پایلوت برای ردیابی تعدادی از آفات و بیماری های مهم به پهپاد مجهز شده اند، اظهار داشت: با استفاده از تصاویر ارسالی از این پهپاد ها، نقشه رنگی با قابلیت تشخیص آفات و بیمار بدون حضور کارشناسان در منطقه تهیه می شود.
ابطالی افزود: آفات و بیماری های مهم شامل بیماری جاروک لیمو ترش، گرینینگ یا میوه سبز مرکبات، پسیل مرکبات، سفیدک داخلی مو، آفت مگس مدیترانه ای و ملخ است.
وی ادامه داد: در حال حاضر پرواز پهپادها در استان های البرز و فارس انجام شده و برای استفاده از این سیستم نوین در کنترل ملخ صحرایی و ملخ های بومی در مناطق صعب العبور و کوهستانی برنامه ریزی کرده ایم.
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: در راستای بکارگیری پهپاد ها به منظور پیش آگاهی و ردیابی آفات و بیماری های مهم گیاهی امسال تفاهم نامه ای با دانشگاه تهران و با شرکت دانش بنیان امضا کردیم تا شناسایی عوامل بیماری یا آفات بر اساس طیف رنگی تعیین شود.
وی در مورد اعتبارات سیستم های نوین اعلام کرد: تاکنون 900 میلیون تومان برای تهیه این سیستم ها تخصیص یافته که 700 میلیون تومان مربوط به پهپادها و دوربین ها و 200 میلیون تومان برای تهیه نقشه های رنگی توسط دانشگاه تهران است.
ابطالی با اشاره به برنامه توسعه ای این سازمان در بکارگیری ابزار و سیستم های نوین، گفت: برنامه ما این است که همه عوامل مهم بیماری زا، آفات و علف های هرز را در کتاب طیف رنگی عوامل خسارت زا آماده کنیم.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید