Iranian Agriculture News Agency

پژوهشگر اقتصاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

شرط احتیاط در اجرای سیاست درخور ستایش بازار در ازای بازار

یکی از پژوهشگران عرصه اقتصاد کشاورزی، از امکان آثار سوءسیاست جدید بازار در ازای بازار خبر داد.

شرط احتیاط در اجرای سیاست درخور ستایش بازار در ازای بازار

یکی از پژوهشگران عرصه اقتصاد کشاورزی، از امکان آثار سوءسیاست جدید بازار در ازای بازار خبر داد.

پژوهشگر اقتصاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: سیاست بازار در ازای بازار، تصمیمی درست و درخور ستایش است، اما اینکه چنین طرحی چگونه اجرا شود، جای بحث دارد.

کوهسار خالدی با اشاره به اینکه هر تصمیمی بدون‌شک آثار سوء و مطلوب را همزمان با خود به همراه دارد، افزود: مدیریت صحیح، یعنی کم کردن عوارض مضر و افزایش آثار مثبت؛ بنابراین لازم است که مسئولان در هر بخشی از اقتصاد، شرایطی را فراهم کنند که در راستای افزایش منافع ملی و تولیدکنندگان باشد.

به گفته وی، سیاست بازار در ازای بازار نیز همانند دیگر طرح‌ها دو جنبه مثبت و منفی خواهد داشت. به عبارتی، ممکن است این مبحث، باعث ایجاد رانت برای عده‌ای معدود شود و یا مثلا مدارکی که برای صادرات سیب، ارائه می‌شود، صوری باشد. همچنین امکان این امر وجود دارد که تاجر برای دستیابی به مجوز واردات موز، سیب داخلی را بیش از حد و با ضرر و زیان به خارجی‌ها بفروشد.

این دکترای اقتصاد کشاورزی تأکید کرد: بنابراین ترفندهایی که ممکن است هر تاجری برای رسیدن به منافع شخصی انجام دهد و در راستای آن، منافع ملی را نادیده بگیرد، بر خلاف اقتصاد مقاومتی است و جنبه‌های مثبت این سیاست را کاهش می‌دهد.

خالدی معتقد است: در چنین وضعیتی، تصمیمات و ریزبینی‌های مسئولان دولت است که می‌تواند با نظارت و کنترل بیشتر، آثار منفی را به صفر نزدیک کرده و منافع تولیدکنندگان را تأمین کند.

وی در پایان اظهار داشت: سیاست بازار در ازای بازار، طرحی است که می‌تواند در صورت موفق بودن، محصول مازاد را از کشور خارج کرده و ارزآوری قابل توجهی به همراه داشته باشد./

V-950816-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید