Iranian Agriculture News Agency

در مراسم امضای سند توسعه سامانه‌های پایش تولید محصولات کشاورزی از طریق ماهواره‌ اعلام شد:

کمک 1.5 میلیون دلاری فائو به ایران در قالب چهار پروژه کشاورزی/ سفر داسیلوا به ایران، همزمان با جشن شکرگزاری برای خودکفایی گندم

سند پروژه مشترک وزارت جهاد کشاورزی و فائو در راستای توسعه سامانه‌های پایش تولید محصولات کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای به امضا رسید.

کمک 1.5 میلیون دلاری فائو به ایران در قالب چهار پروژه کشاورزی/ سفر داسیلوا به ایران، همزمان با جشن شکرگزاری برای خودکفایی گندم


عصر امروز، سند پروژه مشترک وزارت جهاد کشاورزی و فائو در راستای توسعه سامانه‌های پایش تولید محصولات کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، عصر امروز یک شنبه در آیین امضای سند همکاری مشترک جهاد کشاورزی با فائو با موضوع توسعه سامانه‌های پایش تولید محصولات کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره ای، گفت: با تلاش همه جانبه‌ای که انجام گرفته، طی چند هفته، اجرای چهار پروژه با اعتبار 1.5 میلیون دلار در قالب طرح TCP با همکاری فائو به مرحله عمل خواهد رسید.

عبدالمهدی بخشنده با اشاره به اینکه عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، در دیداری که با نمایندگان سازمان‌های تخصصی و سفرای خارجی داشت، از همکاری ایران و فائو احساس رضایت کرد و افزود: هفته گذشته پروژه اصلاح ژنتیک ماهی قزل‌آلا با رییس سازمان شیلات نهایی شد و امروز نیز پروژه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به امضا می‌رسد.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد دو پروژه دیگر در زمینه دانه‌های روغنی و توسعه پایدار کشاورزی با همکاری فائو به امضا برسد که در آینده‌ای نزدیک این اتفاق خواهد افتاد. البته در مجموع با اجرایی شدن این چهار پروژه، کل همکاری‌های ایران و فائو در قالب TCP به هفت پروژه خواهد رسید که امید می‌رود تعداد آنها رو به افزایش باشد.

به گفته معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، قرار است خوزه داسیلوا، دبیرکل فائو به دعوت وزیر جهادکشاورزی به ایران سفر کند که در نظر داریم این سفر، همزمان با برپایی "جشن شکرگزاری برای خودکفایی گندم" باشد.

بخشنده ادامه داد: پروژه سامانه پایش محصولات کشاورزی، روش نوینی است که همیشه جزو تقاضای ایران برای پشتیبانی فنی از طرف فائو بوده و با توجه به گستردگی کشاورزی در کشور و تولید 120 میلیون تن محصول مختلف، لزوم برنامه‌ریزی صحیح از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این امر با در اختیار داشتن آمار دقیق و به‌هنگام با اجرای طرح مورد نظر قابل دسترسی خواهد بود.

وی اضافه کرد: پروژه سامانه پایش محصولات کشاورزی، قرار است در سه استان زنجان، مازندران و جنوب کرمان به مدت دو سال به‌صورت پایلوت اجرا شود که امید می‌رود با عملیاتی شدن آن، به واسطه ارتقای دقت و کیفیت در آمار، سامانه مطلوب برای تنظیم بازار و زیرساخت‌های کشاورزی را در اختیار داشته باشیم.


افزایش ظرفیت‌های جهاد کشاورزی در بخش توسعه روستایی با پروژه سامانه پایش ماهواره‌ای

نماینده فائو در ایران نیز در آیین امضای سند همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان متبوعش اظهار داشت: امیدواریم اجرای صحیح پروژه در راستای تأمین منافع مردم ایران باشد.

سرج ناکوزی عنوان کرد: این پروژه همکاری دو طرف را بیشتر کرده و ظرفیت‌های وزارت جهاد کشاورزی را در بخش توسعه روستایی و تولید در چارچوب توسعه پایدار، به واسطه بهره‌گیری از آمار و تحلیل دقیق‌تر، افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، همکاری‌های فائو با کشورهای مختلف در قالب دو پروژه، خلاصه می‌‌شود؛ یکی TCP و دیگری UTF که در مورد نخست، پرداخت هزینه‌ها به عهده فائو خواهد بود و در مورد دوم، هزینه‌های پروژه را کشور متقاضی می‌پردازد. طرح مربوط به پایش محصولات کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای که شامگاه امروز به امضا رسید، 489 هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت که از طرف فائو تأمین می‌شود./

V-950816-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید