Iranian Agriculture News Agency

اردیبهشت ماه سال آینده با حضور سامان گلریز؛

جشنواره غذاهای سنتی در حمایت از محیط بانی و پلنگ ایرانی برپا می شود/ سرآشپز بین المللی، میهمان ویژه محیط بانان پارک ملی تندوره

کارشناس بین المللی و چهره شناخته شده آشپزی در بازدید از پارک ملی تندوره، رسما از پلنگ ایرانی حمایت کرد.

جشنواره غذاهای سنتی در حمایت از محیط بانی و پلنگ ایرانی برپا می شود/ سرآشپز بین المللی، میهمان ویژه محیط بانان پارک ملی تندوره

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درحاشیه بازدید از پارک ملی تندوره از حضور سامان گلریز کارشناس بین المللی آشپزی و صادق فرهادی نیا مدیر راهبری پروژه ردیابی پلنگ ایرانی دراین پارک ملی خبرداد .

به گزارش ایانا، حمید صالحی با اشاره به اینکه در نشستی صمیمانه از زحمات محیطبانان این پارک تجلیل شد گفت: طی دیدار با فرماندار شهرستان درگز با حضور سامان گلریز و صادق فرهادی نیا مقرر شد جشنواره ای متفاوت با هدف حمایت از فرهنگ و سنت این شهرستان در قالب جشنواره غذاهای سنتی و نیز حمایت از محیط بانان و پلنگ ایرانی در اردیبهشت ماه سال آینده در درگز برپا شود .

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 200 تا 250 پلنگ در سراسر جهان به ردیاب‌های مختلف مجهزند، گفت: پروژه ردیابی پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره به عنوان یک افتخار ملی محسوب می شود و لازم است از آن به عنوان بزرگ ترین پروژه ردیابی گربه سانان درخاورمیانه حمایت شود .

صالحی همچنین ضمن اشاره به اینکه شمال شرق کشور سکان دار ردیابی پلنگ با استفاده از سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) است، گفت: به منظور مطالعات علمی و بررسی عادات زیستگاهی و تغذیه ای، تاکنون پنج پلنگ پارک ملی تندوره (4 پلنگ نر و یک ماده) با موفقیت مجهز به ردیاب ماهواره ای شده اند و نرم افزار دریافت و کنترل نقاط حضور پلنگ ها بر روی رایانه حفاظت محیط زیست درگز نصب شده تا مسئولین منطقه بتوانند از این اطلاعات برای اهداف حفاظتی و پایشی بهره برداری کنند .

سامان گلریز، کارشناس بین المللی تغذیه و آشپزی نیز درادامه ضمن ابراز خرسندی از حضور در پارک ملی تندوره به عنوان مأمنی برای حیات وحش از زحمات محیطبانان منطقه تقدیر کرد .

وی که به منظور مشاهده پلنگ ایرانی، صادق فرهادی نیا را تا این پارک ملی همراهی کرده بود گفت: پارک تندوره فراتر از انتظار من بود و متفاوت با پارک های ملی دیگری که طی سال های گذشته بازدید کرده ام و دراین خصوص حفاظت مطلوب منطقه و آرامش زیستگاهی گواهی بر تلاش های محیطبانان خدوم خراسانی است .

این فعال محیط زیست، جشنواره آشپزی را یک رویداد متفاوت در حمایت از فرهنگ و سنت مردم درگز خواند و گفت: هدف من از پیگیری برگزاری این جشنواره، تجلیل از محیط بان پرتلاش منطقه و حمایت از گونه ارزشمند پلنگ ایرانی است .

گلریز در ادامه به سوابق فعالیت های زیست محیطی خود اشاراتی داشت و گفت: تاکنون در راستای حمایت از گونه های در معرض انقراض و نیازمند حمایت همچون یوزپلنگ آسیایی، لاک پشت و دلفین نیز گام هایی را برداشته است .

وی ضمن اشاره به تنوع بالای زیستی در پارک ملی تندوره گفت: انتخاب پارک ملی تندوره برای اجرای این پروژه وسیع که با هدف ردیابی پلنگ ایرانی درحال انجام است، یک انتخاب بی نظیر بوده است .

سامان گلریز چهره شناخته شده آشپزی به خراسان سفر کرده تا بهشت پلنگ های ایرانی را ببیند و زین پس حامی پلنگ ایرانی نیز باشد /.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید