Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری خبر داد:

کاهش 15 هزار هکتاری جنگل ها طی 6 دهه/ تصرفات اشخاص حقیقی و حقوقی عامل تغییر کاربری

بر اساس آمارهایی که ما داریم و ارزیابی های دقیقی که انجام شده در طول 60 سال گذشته تقریبا 15 هزار هکتار از عرصه های جنگلی ما کاهش پیدا کرده است.

کاهش 15 هزار هکتاری جنگل ها طی 6 دهه/ تصرفات اشخاص حقیقی و حقوقی عامل تغییر کاربری


بر اساس آمارهایی که ما داریم و ارزیابی های دقیقی که انجام شده در طول 60 سال گذشته تقریبا 15 هزار هکتار از عرصه های جنگلی ما کاهش پیدا کرده است.


به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، خداکرم جلالی در نمایشگاه مطبوعات گفت: در این رویکرد هم سطح جنگل کاری را افزایش می دهیم و هم هزینه ها را به شدت کاهش داده ایم.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به چالش های شرایط اقلیمی جهان افزود: تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود آب و بیابان زایی از چالش های مهم است که زندگی انسان و سایر موجودات کره زمین را تهدید می کند.
جلالی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی این موضوع به دلیل صنعتی شدن افزایش غلظت گاز کربونیک در جهان است و موضوع بعد هم جنگل زدایی است که در جهان شکل گرفته است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: زمانی در جهان هشت میلیارد هکتار جنگل وجود داشته و الآن به چهار میلیارد هکتار رسیده است.
وی افزود: از طرف دیگر سوخت های فسیلی افزایش پیدا کرده و حفظ جنگل ها حفظ سلامتی، نشاط و اکسیژن مردم و دفع آلاینده ها است.
جلالی گفت: هر هکتار جنگل در طول سال می تواند تا 60 تن مواد آلاینده را جذب کند به علاوه اینکه تعادل اکوسیستم و نشاط و شادابی را برای بشر به همراه دارد، به همین دلیل از نیازهای ضروری امروز حفظ جنگل ها و مراتع کشور است.
وی افزود: ما پنج حوزه رویشگاه جنگلی داریم که در شمال کشور شش میلیون هکتار، زاگرس دو میلیون هکتار، جنگل های مرکز و شرق کشور حدود چهار میلیون هکتار، دو میلیون هکتار جنگل های خلیج فارس و حدود دویست هزار هکتار هم جنگل های ارسباران است.
جلالی گفت: هرکدام از این رویشگاه ها با توجه به شرایط اقلیمی ویژگی های خاص دارند. اما در بین آنها جنگل های شمال به خاطر شرایط اقلیمی و نقشی که این جنگل ها در شرایط اکوسیستمی ایران اسلامی ایفا می کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر اینکه حداکثر تلاش برای حفاظت از این عرصه ها صورت می گیرد، گفت: بر اساس آمارهایی که ما داریم و ارزیابی های دقیقی که انجام شده در طول 60 سال گذشته تقریبا 15 هزار هکتار از عرصه های جنگلی ما کاهش پیدا کرده است که بخش عمده آن به دلیل توسعه شهرها بوده و مقداری هم تصرفات غیر قانونی اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده که پرونده دارند و پیگیری می شود.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت:‌ طی سال های اخیر میزان تخریب و تصرف به حداقل ممکن رسیده است و ما مثل گذشته نداریم که کسی به طور مثال یک هکتار زمین جنگلی را تصرف و تخریب کند.
وی ادامه داد: ساخت و سازهایی که انجام می شود مربوط به قبل بوده است. بر اساس قانون حفظ کاربری فرد باید برای ساخت و ساز به کمیسیون تبصره یک ماده یک این قانون برود و مجوز لازم را بگیرد. برخی از این عرصه ها در داخل جنگل جزء مستثنیات اشخاص است که قبل یا بعد از این قانون برخی ها مجوز دارند و از مقامات محلی مجوز گرفتند.
وی درباره حفاظت از جنگل های زاگرس که به وسیله آفات آسیب می بینند ،گفت: آنجا دو یا سه نوع سوسک چوبخوار و یک بیماری باکتریایی زغالی بلوط بود که در آن منطقه از سال 88 تا سال 92 ادامه داشت و در سال 92 با اقداماتی که صورت گرفت آن بیماری و آفت کنترل شد.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد : در این حادثه حدود 10 درصد از درخت های سطح یک میلیون از این اراضی آسیب دیدند.
وی با بیان اینکه الآن باید وضعیت آفات و بیماری ها را پایش کنیم، افزود: ما کمیته گیاه پزشکی خاص جنگل داریم که بیماری ها و آفات را رصد و اگر یک بیماری و یا آفت طغیان کند آن را کنترل می کنند.
به گفته جلالی ، شب پره شمشاد در شمال از آفت هایی است که در یکی دو ماه اخیر در یک منطقه حدود 40 هکتاری کنترل و مهار شد. اگر این کار صورت نمی گرفت قطعا کل مناطق شمشاد خیز ما شمال را در بر می گرفت.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: مسأله مهم دیگر آفات قرنطینه ای است که از خارج وارد می شود یا در منطقه ای از کردستان که رفت و آمدها محدودیت دارد شاید عوامل ضد امنیتی در این زمینه هم دخیل باشد که باید در این زمینه نیز اقدامات پیش گیرانه را انجام دهیم.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات انجام شده برای جبران سرانه از دست رفته جنگل های کشور، گفت: حفظ شرایط موجود برای ما اهمیت دارد. البته سالانه حدود 100 هزار هکتار جنگل کاری داریم که این کار با مشارکت مردم انجام می گیرد.
وی افزود: بر اساس قانون ما باید تلاش کنیم تا سرانه ما که حدود دو هزار متر مربع است را به دو هزار و پانصد متر مربع برسانیم و سطح جنگل ها که هشت و هفت دهم درصد از کشور است را به 10 درصد برسانیم.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید