Iranian Agriculture News Agency

مجوز ورود پساب فاضلاب‌ها به دریاچه ارومیه با قید "تصفیه شده" است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی تاکید کرد که مجوز ورود پساب ها شهری و صنعتی به دریاچه ارومیه با قید «تصفیه شده» است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی تاکید کرد که مجوز ورود پساب ها شهری و صنعتی به دریاچه ارومیه با قید «تصفیه شده» است .

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، پرویز آراسته گفت: فاضلاب شهری ارومیه پس از جمع آوری و تصفیه در تصفیه‌خانه پیشرفته فاضلاب به طرف دریاچه ارومیه هدایت می شود .

وی با اشاره به اینکه البته ظرفیت این تصفیه خانه در برخی مواقع کمتر از میزان فاضلاب ورودی آن استف گفت: به خصوص در زمان بارندگی و ورود روان آب های شهری به شبکه جمع آوری فاضلاب، قسمتی از آن در محل تصفیه خانه بعد از تصفیه اولیه به صورت بای پس تخلیه می شود که به حاشیه دریاچه ارومیه ریخته و در سال های اخیر به علت پس روی آب دریاچه، این پساب به بستر اصلی دریاچه نمی‌رسد و سبب ایجاد زیستگاه پرندگان شده‌است .

آراسته افزود: در این منطقه دو شهرک صنعتی نیز وجود دارد که حجم فاضلاب آنها نسبت به فاضلاب شهری کمتر است و هر دو شهرک دارای تصفیه خانه فاضلاب صنعتی هستند. ولی قسمتی از فاضلاب شهرک صنعتی فاز دو به علت داشتن معارض ملکی به تصفیه خانه فاضلاب هدایت نمی شود و به صورت خام از طریق نهرها به حاشیه دریاچه ارومیه منتقل می شود .

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مورد اخیر مطابق قانون می بایست به عنوان تخلف پیگیری شود، موضوع در دادگستری استان مطرح شده و پرونده‌های قضایی در این خصوص برای شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و شهرک‌های صنعتی استان تشکیل شده و در حال پیگیری موضوع از طریق مراجع قضائی هستیم .

براساس مصوبات ستاد احیاء دریاچه ارومیه، قسمتی از آب برای احیاء این دریاچه از طریق پساب‌های تصفیه‌شده شهرهای اطراف آن تامین می‌شود. استفاده از پساب تصفیه شده در دنیا مورد توجه بوده و کارکردهای مفید آن تجربه شده است. اساسا بازچرخانی آب به دلیل منابع محدود آب کره زمین در سال های اخیر به عنوان اقدامی اساسی و مهم در جلوگیری از بیابان زایی و خشکسالی ها در دنیا مورد استفاده است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید