Iranian Agriculture News Agency

با هدف تولید محصولات استاندارد؛

نخستین سامانه جامع مدیریت تولید و بازرگانی کشاورزی در شیراز رونمایی شد

مجری نخستین سامانه جامع مدیریت تولید و بازرگانی کشاورزی گفت: این سامانه جامع شامل چهار بخش سامانه بهره‌برداران، سامانه کارشناسان، سامانه مدیران و سامانه مراکز است و به صورت پایلوت در استان فارس اجرا می‌شود و در صورت موفقیت در کل کشور به اجرا در می‌آید.

نخستین سامانه جامع مدیریت تولید و بازرگانی کشاورزی در شیراز رونمایی شد


نخستین سامانه جامع مدیریت تولید و بازرگانی کشاورزی با هدف تولید محصولات استاندارد، افزایش تولید در واحد سطح با بهره‌گیری از دانش کارشناسان، کنترل آفات و بیماری‌ها در محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال پایدار، ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده، سفارشی شدن تولیدات کشاورزی و ... در شیراز رونمایی شد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی، رئیس این سازمان، در این آیین با بیان اینکه عرضه محصولات کشاورزی در کشور همچنان شکل سنتی دارد و به صورت فله‌ای در بازار عرضه می‌شوند، گفت: محصولات متناسب با میزان تولید، سالم بودن و بسته‌بندی و به ‌صورت حق‌العمل‌کاری اداره می‌شود و برای برون‌رفت از این معضل نیاز به رصد میوه قبل و بعد از تولید و متناسب با بازار محصولات عرضه داریم.
وی افزود: باید شکل بازار کشاورزی در کشورمان و به ویژه در استان فارس که قطب کشاورزی کشور به شمار می رود، دگرگون شود و تولیدکنندگان متناسب با نیاز بازار محصولات خود را تولید، بسته‌بندی و عرضه کنند .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه محصولات کشاورزی سالم است، مگر خلاف آن ثابت شود، یادآور شد: بیماری‌های غیر واگیر از طریق بی‌تحرکی، استرس، تغذیه ناسالم مانند فست‌فوت ایجاد می‌شود و سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازد و برای رفع این مشکل باید از محصولات استاندارد حمایت و پشتیبانی شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: بیش از 50 درصد فضای کسب ‌و کار در این استان کشاورزی است و از این نظر به‌ روز آوری شیوه‌های تولید و عرضه محصول در این بخش ضرورت دارد و با توسعه فضاهای پرتال سامانه جامع مدیریت تولید و بارزگانی کشاورزی شاهد رونق این بخش با کیفیت و به‌ دور از محصولات ناسالم خواهیم بود.

وی یادآور شد: این سامانه همچنین می‌تواند ضمن سفارشی کردن تولید محصولات کشاورزی، ارتقای استفاده از دانش روز و بهبود اقتصاد کشاورزی استان را نیز در پی داشته باشد .

قاسمی خاطرنشان ساخت: اگر محصولات با بسته‌بندی متناسب در محیطی شبیه بورس به بازار عرضه شود و قیمت محصولات بنابر توافق مصرف‌کننده و تولید کننده تعیین شود، شاهد حذف واسطه‌گری‌های مخرب خواهیم بود؛ ضمن اینکه وقتی ما با تولیدات مازاد کشاورزی رو به ‌رو هستیم، به این معنی است که سفارشی تولید نکرده‌‌ایم. بنابراین نیاز است که تولیدکننده با مصرف‌کننده ارتباط مستقیم برقرار کند و تولیدات هدفمند و مورد نیاز انجام دهد .

وی در پایان تصریح کرد: پایش مناسب‌تر محصولات کشاورزی می‌تواند حمایت از تولید محصولات استاندارد و تقاضا برای بازار این محصول را در پی داشته باشد .

رزمجو، قائم مقام معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نخستین دانشگاهی است که حدود 110 سم را با دستگاه‌های های تک بررسی می‌کند افزود: این دانشگاه از مهر 95 تا شهریور 96 حدود یک هزار و 400 محصول را از سازمان میادین انتخاب می کند و از حیث سموم استفاده شده در محصول مورد بررسی قرار می‌دهد .

مجری این طرح نیز در مراسم رونمایی از این سامانه با بیان اینکه این سامانه جامع شامل چهار بخش سامانه بهره‌برداران، سامانه کارشناسان، سامانه مدیران و سامانه مراکز است اظهار داشت: این سامانه به صورت پایلوت در استان فارس اجرا می‌شود و در صورت موفقیت در کل کشور به اجرا در می‌آید .

محمدباقر کرانی با بیان اینکه کارشناسان عالی‌رتبه ما در قالب اورژانس کشاورزی به کلینک‌های همه مراکز کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی خدمات ارائه می‌دهند، افزود: در حال حاضر 40 شعبه یا مرکز برای ثبت‌‌نام کشاورزان در این سامانه جامع در کل استان در نظر گرفته شده است .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید