Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت:

ایجاد نژاد جدیدی از انسان‌ها/ بی‌اخلاقی، عامل بحران‌های محیط زیستی

به اعتقاد عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، همان قدر که به فکر تربیت نیروی متخصص هستیم، باید به مسئله اخلاق هم توجه کنیم، زیرا بی‌اخلاقی عامل بروز بحران‌های محیط زیستی است.

ایجاد نژاد جدیدی از انسان‌ها/ بی‌اخلاقی، عامل بحران‌های محیط زیستی


به اعتقاد عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، همان قدر که به فکر تربیت نیروی متخصص هستیم، باید به مسئله اخلاق هم توجه کنیم، زیرا بی‌اخلاقی عامل بروز بحران‌های محیط زیستی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، ناصر رازقی در مراسم اختتامیه همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست با اشاره به مسایل و بحران‌های مختلف محیط زیستی بیان کرد: تمام این بحران‌ها به دلیل توجه به توسعه اقتصادی رخ داده است. هدف توسعه تولید ثروت و افزایش رفاه عمومی است. اما باید دید در کدام یک از کشورها رفاه عمومی حاصل شده است.

وی ادامه داد: توسعه اقتصادی بخشی از مدار بسته‌ و پیچیده‌ای است. متاسفانه ما در ایران از بخش ساده آن فعالیت‌های توسعه را آغاز کرده‌ایم. در توسعه هدف ما تولید ثروت بوده اما از آنجا که آموزش و پرورش نتوانسته اخلاق را رشد دهد و پیش‌ نیاز توسعه فراهم نبوده، ثروت تولید شده توسط گروه محدودی به تاراج رفته و اختلاس و فسادهای مشابه شکل گرفته است.

رازقی که در این همایش از سوی کارکنان و دانشجویان دانشگاه تهران شایسته تقدیر شناخته شد، با تاکید بر اینکه اگر پروژه‌های توسعه‌ای با توجه به ضوابط زیست محیطی اجرا شود، نباید این همه معضل در کشورهای جهان پدید آید، عدم توجه به اصول اخلاقی را عامل ایجاد نژاد جدیدی از انسان‌ها معرفی کرد که قانون‌گریز، زیاده خواه، سودجو، گران فروش، کم فروش و دروغگو هستند.

وی اضافه کرد: این نژاد در همه جای دنیا رشد کرده و فقط به فکر پول هستند. شرایط حاصل از توجه به توسعه، امکان رشد بیشتر این نژاد را مشابه شکوفایی‌های جلبکی، فراهم کرده است.

این استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران افزایش فقر، جهل و حتی تروریسم در جهان را ارمغان این نژاد فرصت طلب معرفی کرد.

به گفته وی با توسعه اخلاق در جامعه، قانون تقدس پیدا کرده و کسی جرات نمی‌کند خلاف آن عمل کند. اما متاسفانه در ایران در این زمینه توفیق نداشته‌ایم. آموزش اخلاق باید توسط آموزش و پرورش در مراحل ابتدایی تحصیل برای دانش آموزان آغاز شود.

رازقی با اشاره به وضعیت بحران آب در کشور بیان کرد: در حال حاضر 40 درصد آب شرب شهرها در شبکه تلف می‌شود. 50 درصد آب کشاورزی هدر می‌رود و تکنولوژی کافی برای شیرین کردن آب‌های نامتعارف نداریم. یکی از کشورهای غنی در پتانسیل‌های حاصل از انرژی خورشیدی هستیم، اما به دلیل وجود گروه‌هایی که در ابتدا به آن اشاره کردم، به حل این مسایل و بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود توجهی نمی‌شود.

در این مراسم مجید پورعطار مدیر عامل شرکت آلومینیم ایران نیز از اصلاح خطوط فرسوده این شرکت خبر داد.

وی افزود: کارخانه جدید آلومینیوم به محلی دور از شهر اراک منتقل خواهد شد و عملیات احداث از زمان تخصیص اعتبارات دولتی به مدت دو سال پیگیری خواهد شد.

مجتبی اردستانی، رییس دانشکده محیط زیست نیز وضعیت دریاچه ارومیه را مطلوب‌تر از گذشته توصیف کرد. وی افزود: البته تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.

اردستانی همچنین با تکیه به گزارش‌های اخیر مجامع بین‌المللی وضعیت منابع آب در ایران را بحرانی توصیف کرد. وی افزود: باید برای حل مسئله آب برنامه جدی داشته باشیم.

رییس دانشکده محیط زیست گفت: ریزگردها به معضلات محیط زیستی ایران اضافه شده و خشک شدن تالاب‌ها مسیر را برای بروز پدیده ریزگرد در کشور هموار می‌کند.

وی تاکید کرد: برای حل مسئله کمبود آب و مشکلات ناشی از آن باید بحث‌های جدی در کشور داشته باشیم، زیرا کمیت و کیفیت آب روی محیط زیست خیلی تاثیر دارد. اردستانی بیان کرد: باید با استفاده از تکنولوژی روز بر مشکلات فائق آییم./

L-950819-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید